עבירות נהג חדש

עבירות נהג חדש מתייחסות למחויבויות הנוספות הקיימות לנהגים חדשים, ואף מחמירות יותר ביחס לשאר אוכלוסיות הנהגים אשר נוהגות בכבישי ישראל.

זאת משום שנהגים חדשים נתונים לסיכונים רבים יותר בעודם נוהגים בכביש, שכן הינם חסרי ניסיון – למעשה, ניתן לומר שבתקופת "הנהג החדש" – בשנתיים הראשונות לרישיון הנהיגה, יהיה רישיון הנהיגה מעין רישיון נהיגה על תנאי.

 

נהג חדש – ההגדרה לפי החוק

נהג חדש, על פי חוק, הינו נהג שמחזיק רישיון נהיגה על רכב מנועי בתקופה שאינה עולה על שנתיים. כמו כן, נהגים אשר עברו מבחן מעשי לנהיגה והתחדשו ברישיון נהיגה לרכב, אשר להם היה קודם לכן רישיון נהיגה על אופנוע, טרקטור או מכונה ניידת – עדיין יחשבו נהגים חדשים על כל המשמעויות המשתמעות מכך מן החוק.

 

מחויבויותיהם הייחודיות של הנהגים החדשים

מתוקף נהגים חדשים חסרי ניסיון, והלכה למעשה חדשים בנסיעה על הכביש, המחוקק התווה צורך ביצירת מחויבויות נוספות שהינן ספציפיות עבור נהגים חדשים.

חלקן כדי להגביר ערנות של נהגים אחרים לגבי היותו של האדם נהג חדש וחלקן על מנת להפחית את הסיכוי לתאונה שנובעת מחוסר ניסיון ו\או החלטות פזיזות של הנהג החדש שנובעות גם הן, בין היתר, מחוסר ניסיונו.

 

הצגת תווית נהג חדש

נהג חדש מחויב, ברכב שמשקלו עד 4 טון, לתלות תווית נהג חדש בצידי השמשה האחורית של הרכב בו הוא נוהג – למעשה, בכל רכב בו נוהג הנהג החדש, גם אם אינו הרכב שלו, קיימת החובה החוקית לתלות את התווית.

כמו כן, על התווית להיות ברוחב של 20 ס"מ ובאורך של 12 ס"מ. על האותיות להיות בצבע שחור על רקע צהוב שהינו מחזיר אור. כאמור, הצבת שלט הנהג החדש תסייע בהתרעת הנהגים האחרים כי מדובר בנהג חדש – כך, יוכלו לנקוט במשנה זהירות כאשר נמצאים בסמיכות אליו ואף לגלות סובלנות רבה יותר כלפיו בכביש.

חשוב לציין כי נהיגה ללא תווית הנהג החדש מהווה עבירת תנועה לכל דבר ועניין.

 

הגבלת מספר הנוסעים ברכב בו נוהג נהג חדש

נהג חדש אינו יכול למלא את הרכב בנוסעים, קיימת הגבלה לגבי כמות הנוסעים שיכול להסיע עימו הנהג החדש. עם זאת, קיימים לכך חריגים.

ראשית, נהג חדש שלא עבר את גיל 21 יכול להסיע עד 2 נוסעים בלבד. בנוסף, כאשר יגיע הנהג לגיל 21 או בתום שנתיים מקבלת רישיון הנהיגה, לא תכול הגבלת כמות נוסעים על הנהג.

כמו כן, חשוב לציין כי בכל זמן בו לצד הנהג החדש יושב מלווה, גם בתקופת הליווי וגם לאחריה, יכול הנהג להסיע ברכב בו הוא נוהג כמות נוסעים ללא הגבלה.

יחד עם זאת, נהג חדש שהינו מעל גיל 21, לא תחול לגביו כלל הגבלת מספר הנוסעים.

 

נהיגה עם מלווה

מלווה הינו מי שהגיע לגיל 24, והינו בעליו של רישיון נהיגה תקף עם ותק של 5 שנים לפחות עבור סוג הרכב בו מתבצעת הנסיעה אותה הוא מלווה בפועל. כמו כן, יכול להיות המלווה בן 30 עם ותק רישיון נהיגה של 3 שנים על הרכב בו מתבצעת הנסיעה אותה הוא מלווה.

חשוב לציין כי על המלווה לשבת לצד הנהג ולא להיות שיכור במהלך ביצוע הנסיעה והליווי.

תקופת הליווי מתחלקת לשני חלקים; כאשר החלק הראשון מתקיים במהלך שלושת החודשים הראשונים מקבלת רישיון הנהיגה – אל הנהג החדש חייב להצטרף מלווה בכל פעם שהוא נוסע. לעומת זאת, בחלק השני שמתפרס על שלושת החודשים האחרונים של תקופת הליווי, יצטרך הנהג החדש לנהוג עם מלווה רק בשעות הלילה. קרי, החל משעה 21:00 ועד השעה 6:00.

 

עבירות נהג חדש שהוגדרו "עבירות חמורות"

כאמור, נהג חדש הינו בעל מעין רישיון נהיגה על תנאי. מדובר בנהג ללא הרבה ניסיון ולכן קיימת התייחסות רצינית יותר להתנהגויותיו על הכביש, הן בפן הרתעתי והן בפן בטיחותי.

כמו כן, מבחינה סטטיסטית, הוכח כי נהגים חדשים נוטים להיות מעורבים יותר מכל שאר אוכלוסיות הנהגים בתאונות דרכים עם נפגעים בכלל והן בתאונות דרכים קטלניות בפרט.

ככל שנהג חדש יעבור על מי מן העבירות הבאות, בשונה מן הכלל בעניין, לא יחודש רישיון הנהיגה של הנהג החדש באופן אוטומטי.

כמו כן, יתכן והנהג יחויב במעבר בבדיקות רפואיות במרב"ד, ביצוע בחינה עיונית – "תאוריה" בתוספת או באופן חליפי לבחינה מעשית – "טסט" כתנאי מתלה לחידוש הרישיון. כל זאת, בכפוף להחלטתו של משרד הרישוי בעניין.

 

עבירות התנועה החמורות

  1. נהג שלא ציית להוראות הרמזור.
  2. נהג שלא נתן זכות קדימה כחוק.
  3. נהג שנהג תחת השפעת סמים ו\או אלכוהול.
  4. ביצוע עקיפה באופן שאינו חוקי.
  5. נהג שנהג ללא רישיון נהיגה שהינו בתוקף. לחלופין, נהג שנהג עם רישיון נהיגה אך ללא תנאי הרישיון בו הוא מחזיק. כמו כן, גם מתן רשות לנהיגה שאינה כחוק לאדם ברכב שנמצא באחריות הנהג החדש תהיינה עבירה חמורה לעניין זה.
  6. נהיגה במהירות שהינה גבוהה מן המותר – עבירת מהירות.
  7. נהג שביצע עבירת תנועה שהובילה לקרות תאונת דרכים שבה נפגע אדם.
  8. נהג שלא עצר את רכבו לפני מפגש עם מסילת ברזל.
  9. נהג אשר חצה מסילת ברזל ברכב אשר מיועד להסעה של 11 נוסעים ואף יותר, כאשר הדרך המגיעה אל מפגש מסילת הברזל איננה סלולה.
  10. נהג שלא דיווח על קרות תאונת דרכים ו\או לא הגיש עזרה לנפגע בתאונת דרכים.
  11. נהיגה ללא מלווה כנדרש מנהג חדש – בכפוף לתקופת המלווה בה הוא נמצא ולחריגים שהוזכרו לעיל.
  12. נהג שביצע עבירה, בעקבותיה בית המשפט גזר על הנהג פסילת רישיון הנהיגה למשך תקופה של 3 חודשים ומעלה.

 

הארכת תקופת הנהג החדש

כאמור, בעיני המחוקק, נחשבות העבירות האמורות לעיל כעבירות חמורות יותר כאשר מבוצעות על ידי נהג חדש. בפועל, נהג שהורשע במי מן העבירות לעיל, תתחיל תקופת הנהג החדש עבור אותו נהג מחדש.

 

התייעצות וייצוג על ידי עורך דין המתמחה בתעבורה

תקופת הנהג החדש הינה תקופה לא פשוטה, אשר בה נמצא למעשה הנהג החדש תחת זכוכית מגדלת רצינית הרבה יותר מאשר נמצאים תחתיה אוכלוסיות נהגים אחרות אשר מהוות פחות סיכון על הכבישים. שלילת רישיון, הארכת תקופת המלווה או חיוב בביצוע מי מאמצעי התיקון האמורים לעיל הינן לא פשוטות.

מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה כדי שיכול לסייע לכם ככל שרישיון הנהיגה שלכם מצוי בסכנה. משרד עורכי הדין ינובסקי – טייב לתעבורה, ישמח לתת לכם מענה זה. צרו קשר והתייעצו.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן