משפט תעבורה ללא עורך דין

זומנתם למשפט תעבורה? ביקשתם להישפט בגין עבירת תנועה? ניהול משפט בבית הדין לתעבורה הוא דיון משפטי לכל דבר. במאמר זה נסביר לכם כיצד מתבצע ההליך והאם רצוי וכדאי לגשת לדיון משפטי בבית המשפט לתעבורה ללא ליווי עורך דין; וכמובן, מהן ההשלכות הנגזרות מכך.

משפט תעבורה ללא עורך דין, כן או לא?

המלצתנו היא לא להגיע לדיון בבית המשפט לדיני תעבורה לבדכם. בעיקר אם מדובר בעבירת תנועה חמורה, שכן הסיכון הוא פשוט גבוה מדי. האזרח הממוצע אינו בקיא בעולם המשפט בכלל ובדיני התעבורה בפרט – לפחות לא ברמה הנחוצה כדי להעלות טיעונים ראויים וחזקים בבית המשפט שעשויים לזכות אתכם מן העבירה בה אתם מואשמים או לפחות להקטין את העונש המבוקש.

בהתאם, רבים מן הנתבעים שמגיעים לייצג את עצמם בבית המשפט, ללא ליווי משפטי ומקצועי מטעם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה, מוצאים את עצמם מפסידים בתביעה ועומדים מול העונש שהתביעה דורשת שיקבלו.

כלומר, קורה שגם בזבזו זמן בהגעה לדיונים בבית המשפט לתעבורה וגם לבסוף, יישאו בעול עבירת התנועה בהם הם מואשמים – על כל השלכותיה.

 

איך מתנהל משפט התעבורה?

בחלק זה נסביר בקצרה כיצד מתנהל המשפט בבית המשפט לדיני תעבורה, כדי שתוכלו לקבל מושג על מה שאתם צפויים לעבור בדיון המשפטי, עם ליווי על ידי עורך דין או לבדכם.

 

הקראת כתב האישום

הדיון יתחיל בכך שיוקרא כתב האישום, כלומר באילו עבירות תנועה אתם מואשמים על ידי התביעה. לאחר שתסתיים קריאת כתב האישום, תידרשו אתם, בתור הנתבעים, להשיב על האשמה. בפניכם עומדות כמה אפשרויות בעניין זה.

 

הודאה בביצוע עבירת התנועה

אתם רשאים להודות בביצוע עבירת התנועה, כך יסתיים המשפט, שכן אתם מודים בעבירות המיוחסות לכם, והעונש שתקבלו יהיה העונש שנתבקש על ידי התביעה. כמובן שאם כבר הגעתם לדיון בבית המשפט, סביר להניח שלא תבחרו באפשרות זו.

 

כפירה באשמה

באפשרותכם לכפור באשמתכם בביצוע העבירה המיוחסת לכם. ככל שתבחרו באפשרות זו, ייקבע מועד בו ייערך דיון ההוכחות.

 

דיון הוכחות

בשלב זה תבורר אשמתכם בעבירה המיוחסת לכם. כעת, ניתן לכם טעימה מהדברים שיתרחשו במהלך דיון ההוכחות.

 

פרשת התביעה

התביעה תבקש לבסס את האשמה שלכם בביצוע העבירה המיוחסת לכם על ידם. בביסוס האשמה תציג התביעה את ההוכחות הראיות והעדים מטעמה, הקושרים אתכם אל העבירה המיוחסת לכם, בה אתם למעשה מואשמים.

לאחר ביצוע פרשת התביעה, יכול הנאשם לטעון שאינו חייב להשיב כלל לאשמה, משום שהיא לא מעלה כל הוכחה לאשמה שלו. במידה ובית המשפט לתעבורה יקבל טענתכם, תזוכו כמובן. ככל שלא תטענו טענה זו, תידרשו לפרשת ההגנה שתוסבר להלן.

שימו לב כי התביעה יכולה להציג אך ורק ראיות שהן חלק מחומרי החקירה שכבר הועברו לעיון ההגנה – כלומר אליכם.

 

הבאת עדים

התביעה יכולה להביא אך ורק עדים שצוינו שמותיהם בכתב האישום כנגדכם.

 

פרשת ההגנה

בפרשת ההגנה אתם למעשה תידרשו לעמוד על חפותכם. במסגרת פרשת ההגנה תטענו לחפותכם ומדוע אין להרשיע אתכם בעבירה המיוחסת לכם. בפרשת ההגנה תציינו ותציגו את הראיות העומדות לרשותכם שעשויות לגבות את טענותיכם; וכמובן, להציג עדים שעשויים לאמת את טענותיכם.

שימו לב, כי אינכם מוגבלים למה שצוין בכתב ההגנה, כלומר שתוכלו להציג בפרשת ההגנה ראיות נוספות, גם אלו שלא ציינתם מראש בכתב ההגנה.

 

שלב הסיכומים

בשלב זה יסכמו התביעה וההגנה את העמדה שלהם. יתכן ובית המשפט יעדיף קבלת סיכומי הצדדים בעל פה.

 

הכרעת הדין

בסופם של עד 60 ימים מיום הגשת הסיכומים או השמעתם, יקבע מועד להכרעת הדין. בשלב זה, בית המשפט יקבע האם מצא אתכם אשמים בעבירה המיוחסת לכם; או לחלופין, כי מצא אתכם זכאים.

 

זיכוי

במקרה ובית המשפט הכריע כי אינכם אשמים ולמעשה מזוכים מן האשמה בגין העבירה המיוחסת לכם על ידי התביעה – יגמר המשפט ותצאו זכאים.

 

הרשעה

אם בית המשפט ימצא אתכם אשמים בעבירה המיוחסת לכם על ידי התביעה, יימשך המשפט לשלב גזר הדין. כלומר, נקבע שאתם אשמים בביצוע העבירה, אך עדיין לא נקבע מהו העונש בו תשאו בגין ביצוע העבירה.

 

גזר הדין

בשלב גזר הדין בית המשפט כבר קבע שאתם אשמים בביצוע עבירה, וכל שנשאר לו לקבוע הוא מהו העונש שיוטל עליכם בגין ביצוע העבירה בה הורשעתם. לבית המשפט ארסנל רחב של עונשם שרשאי הוא לקבוע כנגדכם. החל מפסילה רישיון בפועל, פסילת רישיון על תנאי, הטלת עונש מאסר על תנאי או מאסר בפועל, קנס כספי, מעבר אמצעי תיקון כמו ביצוע מבחן תיאוריה חוזר ועוד.

 

הסדר טיעון

חשוב לדעת כי הינכם יכולים לפנות להליך של הסדר טיעון, במסגרתו, תסגרו עם התביעה כי תודו באשמה בביצוע עבירה עם סנקציה נמוכה יותר. זאת כתלות בחוזק הראיות העומדות נגדכם.

 

ערעור לבית המשפט המחוזי

במידה והורשעתם בעבירת התנועה המיוחסת לכם והינכם חושבים כי נעשה לכם עוול וכי אינכם אשמים בעבירה בגינה הורשעתם.

או לחלופין, במידה והורשעתם בעבירת התנועה ואילו הינכם מסכימים עם ההרשעה, אך סבורים כי הינכם ראויים לגזר דין פחות חמור – יתכן וכדאי לכם לשקול את האפשרות להגיע לבית המשפט המחוזי לצורך ערעור על פסק הדין של בית המשפט לתעבורה.

לא מדובר בגזירה משמיים אותה אי אפשר לתקן, זכות הערעור לבית המשפט המחוזי ניתנת בזכות; כלומר, אתם רשאים, כרצונכם, לערער לבית המשפט המחוזי בגין פסיקת בית המשפט לתעבורה.

 

מה יקרה בבית המשפט המחוזי

בבית המשפט המחוזי יכולות להיות כמה תוצאות. יתכן כי בית המשפט המחוזי יסכים עם הכרעת הדין של בית המשפט לתעבורה, אך יסבור כי העונש שנגזר עליכם אינו ראוי, ועל כן יגזור עליכם עונש שונה מזה שנגזר עליכם בערכאה המשפטית הקודמת.

לחלופין, יתכן ובית המשפט המחוזי יסבור כי הכרעת הדין שנתן בית המשפט לתעבורה אינה מוצדקת, וכי על בסיס הראיות שהוצגו, דינכם להיות מזוכים מביצוע העבירה המיוחסת לכם.

כמובן שקיימת האפשרות כי בית המשפט המחוזי יסבור כי לא נפל כל פגם בפסיקת בית המשפט לתעבורה וכי דין הכרעת הדין שניתנה על ידו, להישאר כפי שהייתה. כלומר, אתם תשאו בעונש שגזר עליכם בית המשפט לתעבורה.

 

מתי ניתן להגיש ערעור

כאמור לעיל, מדובר בערעור בזכות שיוגש לבית המשפט המחוזי, אותו ניתן להגיש עד תום 45 ימים מיום מתן פסק הדין כנגדכם בבית המשפט לתעבורה.

 

החשיבות של ייעוץ בעורך דין

אם החלטתם לערער לבית המשפט המחוזי, רצוי אף יותר להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה שיוכל לסייע לכם בהכנה למשפט ולייצג אתכם כראוי.

ייצוג על ידי עורך דין מקצועי ומיומן, כאמור לעיל, עשוי לשנות את תמונת המצב ולאפשר לכם המתקת גזר הדין ואף במקרים מסוימים וכתלות בנסיבות – להפוך את הכרעת הדין שניתנה בעניינכם בבית המשפט לתעבורה. כלומר, תהיו זכאים מן העבירה המיוחסת לכם וכל הסנקציות שננקטו נגדכם בגינה – בין אם מדובר במתן נקודות תעבורה או שלילת הרישיון וכו'.

 

פנו אלינו

כפי שראיתם במאמר זה, עומדת לכם האפשרות לייצג את עצמכם בבית המשפט לתעבורה. עם זאת, אפשרות זו לרוב אינה מומלצת, שכן עשויה לגזול מכם זמן רב ללא תועלת. פנו אלינו לקבלת ייצוג וייעוץ משפטי מקצועי ואיכותי!

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן