בקשה לביטול קנס

קיבלתם קנס על עבירת תנועה? נקודות? קיימת עבורכם האפשרות להגיש בקשה לביטול קנס. אם הינכם חושבים כי נעשה לכם עוול וניתן לכם קנס למרות שלא ביצעתם את העבירה, תוכלו להגיש בקשה ולערער על החלטת השוטר שהאשים אתכם בביצוע העבירה בגינה קיבלתם דו"ח.

סוגי העבירות

חשוב מאוד להבחין בין עבירת ברירת משפט – עליה יינתן קנס ואף נקודות, ללא זימון אוטומטי למשפט, לבין עבירה שבגינה תזומנו לדין. זימון לדין יינתן בגין העבירות החמורות יותר הקיימות בחוק.

לענייננו, בקשה לביטול קנס רלוונטית אך ורק לעבירות מסוג ברירת משפט שבגינן יינתן קנס.

 

האפשרויות העומדות בפני אדם שקיבל קנס

ככל שקיבלתם דו"ח אשר מחייב אתכם בקנס ונקודות, קיימות לכם 3 אפשרויות:

 

לשלם את הדו"ח

האפשרות הקלה והפשוטה ביותר, תשלמו את הדו"ח ו"תיפטרו ממנו". עם זאת, לתשלום הדו"ח ישנן השלכות – ברגע שתשלמו את הדו"ח, הודיתם הלכה למעשה בעבירת התנועה שביצעתם, כך שלא תוכלו לערער על דו"ח התנועה או לחלופין, לבקש להישפט בבית המשפט לתעבורה.

 

הגשת בקשה להישפט בבית המשפט לתעבורה

האפשרות היותר קשה, שכן תאלצו להגיע לבית המשפט, להביא עדים ועובדות אשר תומכות בעמדתכם ולמעשה להוכיח, מול שופט, כי הינכם חפים מפשע. כדאי לבחור באפשרות זו כאשר לצידכם עומדים עדים ומתווה עובדתי אשר יכולים לסייע לכם במשימה.

על הבקשה להישפט להיות מוגשת תוך 90 ימים ממועד המצאת הדו"ח.

 

ערעור על הדו"ח, בקשה לביטול קנס ודו"ח

אופציה זו לא תכביד עליכם יתר על המידה, היא אינה קלה ופשוטה כמו תשלום הדו"ח, ובוודאי שאינה מכבידה עליכם כמו האפשרות להישפט בבית המשפט לתעבורה. בקשה לבטל את דו"ח התנועה תיעשה בפניה למרכז הנהגים הארצי באמצעות דואר רשום או בטופס מקוון, תוך 30 ימים ממועד המצאת הדו"ח לנהג.

לבקשה יש לצרף מסמכים אשר מאמתים את טענותיכם על מנת שיהיה סיכוי שהדו"ח באמת יבוטל.

כמו כן, הנהג יוכל לבקש להמיר את הדו"ח באזהרה, נדון בכך בהמשך כתב זה.

 

בקשה לביטול הקנס והדו"ח

רוב הבקשות לביטול דו"ח התנועה עשויות להיענות בשלילה. פעמים רבות הטענות שמובאות בבקשה לביטול דו"ח התנועה אינן מספקות ואינן מגובות במצע עובדתי אשר עשוי לשמוט את העילה שבגינה ניתן דו"ח התנועה.

כמו כן, אנשים רבים אינם מכירים עילות אשר הוכרו כעילות שעשויות לגרום לביטול דו"ח התנועה. בין היתר, מקרים בהם דו"ח התנועה שניתן כתוב בכתב שאינו קריא. או לחלופין, במקרה וניתן דו"ח תנועה על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, צריך שהשוטר יתעד בדו"ח את צבע הטלפון הנייד.

יחד עם זאת, יהיו מקרים אחרים בהם העבירה תועדה על ידי מצלמה. למשל, מקרה בו עברתם באור אדום, מצלמה צילמה אתכם וקיבלתם לאחר זמן מה דו"ח לתיבת הדואר שלכם בבית.

עם זאת, המעבר באור אדום היה באישור של שוטר בשל נסיבות מסוימות שנוצרו באותו המקום. בהתאם, תוכלו לפנות למרכז פניות נהגים, להסביר ולנמק את עובדות המקרה, ומדוע הדו"ח ניתן לכם שלא כדין וצדק.

על הבקשה להיות מפורטת, מנומקת ומנוסחת היטב כדי שתוכלו להעביר כמה שיותר מידע באמצעות כתב אל התובע המשטרתי. התנסחו באופן מכבד נהיר, כך שטענותיכם יקראו וישמעו היטב על ידי הקורא.

אל הבקשה יש לצרף כמה שיותר עובדות אשר יתמכו בטענתכם, עילות אשר שומטות את קיומו של הדו"ח ועוד.

חשוב להבין כי במידה ותתקבל בקשתכם לביטול הדו"ח, יתבטלו גם הנקודות שניתנו בגינו – כך שמלבד הכיס, גם רישיון הנהיגה יהיה בטוח.

 

בקשה להמרה באזהרה

כפי שנאמר לעיל, ניתן לפנות למרכז פניות נהגים בדואר רשום או באופן מקוון ולהמיר את דו"ח התנועה באזהרה. לא זו אף זו, ניתן כבר בזמן שנעצרתם על ידי השוטר בטענה שעברתם עבירת תנועה, לבקש שיתן לכם אזהרה בלבד ולא דו"ח.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי בקשה להמרה באזהרה כמוה כהודאה בביצוע העבירה, כך שלאחר מכן לא תוכלו לטעון כי לא ביצעתם את העבירה בבית המשפט לתעבורה.

 

המצבים בהם שוטר יוכל לרשום אזהרה

עליכם להיות בעלי ותק של 7 שנים לכל הפחות, לא נרשם לחובתכם דו"ח או לא ניתנה לכם אזהרה בגין עבירת תנועה שביצעתם במשך 5 השנים האחרונות טרם העבירה הנוכחית. כמו כן, לא תוכלו להכחיש את ביצוע העבירה מול השוטר.

יחד עם זאת, יש צורך כי לחובתכם לא יהיו תיקי תעבורה או דו"חות תעבורה פעילים וכי העבירה שאותה אתם מעוניינים להמיר בקנס אינה חמורה.

 

המצבים בהם מרכז לפניות נהגים ימיר דו"ח תנועה באזהרה

המרכז לפניות נהגים נוקשה יותר בהמרת דו"ח לאזהרה. בדומה להמרה באזהרה בשטח על ידי השוטר, יש צורך כי לא תכחישו את ביצוע עבירת התנועה, שלא יעמדו כנגדכם תיקי תעבורה ו\או דו"חות תעבורה פעילים וכי העבירה שביצעתם איננה עבירה שהיא חמורה.

יחד עם זאת, המרכז לפניות נהגים ידרוש כתנאי סף לבקשתכם, 10 שנות ותק ברישיון הנהיגה שלכם וכי לא הורשעתם בעבירת תנועה או קיבלתם אזהרה במשך 10 השנים שקדמו לעבירה לגביה אתם מבקשים המרה באזהרה בהווה.

 

בקשה להישפט

אם ביקשתם לבטל את דו"ח התנועה שקיבלתם ונענתם בשלילה, אין זה אומר שלא תוכלו לעמוד על זכותכם להגיע ולהישפט בבית המשפט לתעבורה. שימו לב כי כדאי להגיע לבית המשפט כאשר לצידכם עומדים עדים אמינים ועובדות אשר יתמכו בגרסה שטוענת לחפותכם.

אי קבלת הבקשה לביטול דו"ח התנועה, עשויה להוות אינדקציה לכך שאין לכם מספיק ראיות כדי לבטל את דו"ח התנועה, אך לא אומרת בהכרח שבית המשפט לא יקבל את גרסתכם.

 

בקשה לביטול קנס על חניה

גם במצב בו קיבלתם דו"ח חניה תוכלו לשלם אותו, לבקש להישפט או לבקש לבטל אותו. ערעור על דו"ח החניה יוגש לרוב לעירייה שבשטחה החניתם את רכבכם. בדומה לערעור על דו"ח תעבורה שניתן על ידי המשטרה, תוכלו לנסות להצדיק את מעשיכם. למשל, חניה בחניה שמורה כאשר התמרור שמורה על כך לא נמצא וכו'.

 

ייעוץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה

ביטול דו"ח התנועה הוא אפשרי, אך מצריך היכרות עם העילות להאשמה בעבירות התנועה השונות ו\או מתווה עובדתי שיתמוך בטענותיכם השונות. קבלת דו"ח תנועה אינו גזירה משמיים, וחשוב לדעת שניתן להתמודד עימו.

קבלת ייעוץ וייצוג על ידי עורך דין לתעבורה עשוי לאפשר לכם להימנע מתשלום קנס וקבלת נקודות ולשמור על רישיון הנהיגה שלכם.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן