תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים יכולה להיות מקרה קל ופשוט שהסתיים בגרימת נזק לרכוש בלבד ולעתים עד למוות של מי מן המעורבים בה. ככל שהייתם מעורבים בתאונת דרכים שנגרמה בעקבותיה נזק לאדם, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום, כדי שתוכלו לקבל את המענה המקצועי והטוב ביותר, וכך לשמור על רישיונכם ואף על חירותכם.

תאונת דרכים מהי?

תאונת דרכים הינה מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. יש צורך בהתרחשות מאורע בעל אופי תאונתי שניתן לתחום אותו בזמן ובמקום. למשל, רכב א' פגע ברכב ב' וכו'.

 

מה נחשב לרכב מנועי?

ההגדרה של רכב מנועי היא רכב הנע בכוח מכני על פני הקרקע, כאשר ייעודו העיקרי הינו לשימוש תחבורה יבשתית. במקרי ביניים, כמו קורקינט חשמלי, ניתן להיעזר במבחן משפטי שהוכר בפסיקה. לפיו, רכב מנועי יהיה רכב אשר לפחות אחד מייעודיו הינו לשמש לתחבורה יבשתית. כמו כן, ייעודו התחבורתי צריך שיהיה הייעוד העיקרי והמרכזי שלו.

יחד עם זאת, בית המשפט הכיר בעבר במבחן הכשירות הנורמטיבית. לפיו, נבחן כמה פרמטרים בנוגע לכלי הרכב שלגביו ישנו ספק הגדרתי. נבדוק האם כלי הרכב רשאי, מבחינה חוקית, לנוע בכביש ולא רק אם יכול לעשות כן מבחינה פיזית.

לעניין זה, בחן בית המשפט האם קומביין – רכב לקצירת יבול, נחשב רכב מנועי. שם, נאמר כי משום שהקומביין לא מסוגל להגיע למהירות של 30 קמ"ש – אינו נחשב רכב מנועי שכן לא יכול מבחינה חוקית לעלות על הכביש.

כמו כן, נאמר כי הקומביין רחב מדי בכדי לנסוע בנתיבי הכביש. משכך, לא עמד במבחן הנורמטיבי ואינו רכב מנועי.

 

תאונות נוספות שעשויות להיחשב לתאונת דרכים

 

התפוצצות ו\או התלקחות של כלי הרכב שנגרמה בשל רכיב הקיים ברכב

למשל, מקרה אסון בו התלקח והתפוצץ טנק הדלק.

 

פגיעה ברכב שחנה במקום אסור

אם התרחשה תאונה כתוצאה מפגיעה ברכב שחונה במקום שאסור לו לחנות, תיחשב התאונה כתאונת דרכים. שימו לב, כי חניה אסורה לעניין זה, היא אינה בהכרח חניה שאסורה בפקודת התעבורה, אלא מדובר בחניה שאסורה לביצוע על פי דין, כלומר חניה במקום שמגדיל את הסיכון הבטיחותי של עוברי הדרך.

יחד עם זאת, ניתן לומר כי פקודת התעבורה תהווה אינדיקציה לכך שמדובר בסיכון תחבורתי.

 

מקרה בו נוצל הכוח המכני של הרכב

מדובר ברכבים להם כמה תכליות מלבד תכליתם התחבורתית. למשל, משאית שמחובר אליה גם מנוף, והמנוף מופעל מכוחה המכני של המשאית. כלומר, אם ייעשה שימוש במנוף המחובר למשאית, ובמקרה אסון תיגרם תאונה, תיחשב התאונה כתאונת דרכים.

יחד עם זאת, במקרה והמנוף אשר מיועד להעמסה של דברים קלים, ישמש להעברת מבנים, ויפגע אדם, לא תיחשב התאונה כתאונת דרכים.

 

סוגי תאונות הדרכים – הפן הפלילי

ככל שהתרחשה תאונת דרכים, עליכם להעמיד את רכבכם, להעניק עזרה ככל הניתן למעורבים שנפגעו עקב התאונה, לדווח למשטרה על התאונה ולהזעיק את כוחות ההצלה. ככל שלא תגישו עזרה לפצוע, אתם תהיו עשויים להיות מואשמים בעבירה פלילית בגין הפקרת פצוע.

 

תאונת דרכים קטלנית

במקרה כזה, עשוי קצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה שלכם למשך 90 ימים. כמו כן, עשוי להיות מוגש כנגד הנהג שגרם לתאונה כתב אישום. בנוסף, הענישה עשויה לנוע בין גרימת מוות ברשלנות ועד להריגה, כאשר האחרונה תיפסק לרוב במקרים של נהיגה בקלות דעת, פזיזות או מודעות לאפשרות של פגיעה באדם.

לעומת זאת, במקרה בו בוצעה נהיגה ברשלנות, ללא מודעות לאפשרות של פגיעה באדם, יפסק עונש קטן יותר – גרימת מוות ברשלנות שלא יעלה על 3 שנות מאסר.

במקרים מעין אלו, ייעוץ משפטי שינתן מטעם עורך דין הינו חיוני והכרחי עבורכם. מדובר בכניסה לתחום הפלילי, אתם למעשה חשודים או כבר מואשמים בפלילים. במקרה בו זומנתם לחקירה, כל דבר שתגידו בחקירה עשוי לשמש נגדכם בבית המשפט. עומדת לזכותכם הזכות להיוועץ בעורך דין.

לא זו אף זו, ככל שנפתח כנגדכם משפט, עשויה התביעה לדרוש את פסילת רישיון הנהיגה שלכם עד תום ההליכים המשפטיים, מה שעשוי לגרום לכם נזקים רבים נוספים פרט לעובדה כי הינכם עומדים למשפט.

 

תאונות חמורות

מדובר במקרים בהם נגרם נזק לגופו של אדם, ללא מוות. קצין המשטרה רשאי לפסול לנהג המעורב את רישיון הנהיגה למשך 60 ימים. כמו כן, ככל שימצאו מספיק ראיות כנגד הנהג, יתכן ויוגש כנגדו כתב אישום.

אמנם מדובר במקרים פחות חומרים מאשר תאונת דרכים קטלנית, אך גם במקרים אלו עשוי לעמוד נגדכם כתב אישום שעשוי להסתיים בהרשעה. ככל שהינכם נדרשים להגיע לחקירה במשטרה אל תהססו לפנות לעורך דין, כל דבר שתאמרו במסגרת החקירה ו\או האירוע עשוי לשמש כנגדכם בבית המשפט.

 

תאונות שגרמו נזק לרכוש בלבד

בירור תאונות אלו יעשה בדרך כלל בין חברות הביטוח לצורך קביעת הפיצוי בין הנהגים. כמו כן, ככל שבוצעה עבירת תנועה שגרמה לתאונה, יישא הנהג שביצע את התאונה בדין על עבירת התנועה שביצע.

 

מה כדאי לעשות כאשר הייתם מעורבים בתאונת דרכים?

הגשת עזרה ותיעוד האירוע

ראשית, לאחר שהגשתם עזרה לנפגעים והזעקתם את כוחות המשטרה וההצלה למקום, צלמו את זירת האירוע. הקפידו להתמקד ברכבים המעורבים, צלמו אותם מכל הצדדים וכל הזוויות האפשריות – השתדלו לעשות זאת בעוד הרכבים ממוקמים במקומם מיד לאחר התאונה, ולא לאחר שהזיזו אותם.

נסו לחפש את סימני הבלימה בכביש ולתעד גם אותם.

כמו כן, חשוב שתצלמו את הזירה עצמה, את הכביש, מפגעים אפשריים בכביש, הנזקים שנגרמו לכם, איסוף פרטים של עדים לתאונת הדרכים וכל מה שעשוי להיות רלוונטי כהוכחה לתביעתכם ו\או להגנתכם.

ככל שתצלמו ותתעדו פרטים רבים יותר מן הזירה, כך תוכלו להעמיד לזכותכם מצע עובדתי חזק יותר, שעשוי לתמוך בגרסתכם מול חברת הביטוח ו\או בית המשפט במידה ומדובר בתאונה עם נפגעים.

 

תאונות דרכים: החשיבות של ייעוץ בעורך דין

כמו כן, ככל ומדובר בתאונת דרכים בה ישנם נפגעים, ובמיוחד ככל ומדובר בתאונת דרכים בה נהרג אדם, רצוי שתקיימו בהקדם ייעוץ עם עורך דין תעבורה, שכן בעקבות תאונות אלו עשוי להיות מוגש כנגדכם כתב אישום. כך, שלא רק רישיון הנהיגה שלכם יהיה בסכנה, אלא גם חירותכם.

עורך הדין יוכל לייעץ לכם באשר להמשך פעולותיכם בעניין כדי שתוכלו לעבור את המצב הנורא באופן קל יותר. ככל שהייתם מעורבים בתאונת דרכים, פנו אל משרדינו בהקדם כדי שנוכל להעניק לכם את הסיוע והייעוץ המקצועי הטוב ביותר.

 

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן