ערעור על דוח מצלמת מהירות

ערעור על דוח מצלמת מהירות: במידה וקיבלתם דו"ח על מהירות מופרזת על סמך קריאה ממצלמת מהירות, בכפוף לעובדות המקרה, יתכן שכדאי לכם לבקש המרה באזהרה או לחלופין, לבקש להישפט בבית המשפט כדי להשיג תוצאה שונה מזאת שמוצעת על גבי דו"ח התנועה, ובכך למעשה להגיש ערעור על דוח מצלמת המהירות.

דוח תנועה על מהירות מופרזת

נהג אשר עובר את המהירות המותרת נכנס לתוך טווח האכיפה של המשטרה. למעשה, החוק הישראלי מפלח את גובה המהירות בה נסע הנהג לחומרות עבירה שונות, כאשר מטבע הדברים, נסיעה במהירות גבוהה יותר תזכה את הנהג באופן ענישה קשה יותר.

נסיעה במהירות גבוהה במקצת מהמהירות המותרת על פי חוק תזקוף לחובת הנהג קנס כספי בלבד, בעוד שנסיעה במהירות מופרזת באופן קיצוני עשויה להביא למתן נקודות ואף לשלילת רישיון הנהג.

 

אמצעי האכיפה

במדינת ישראל קיימות כמה שיטות לפיהן פועלת המשטרה כדי לאכוף את חוקי המדינה באשר למהירות המותרת. ראשית, קיים אמצעי האכיפה באמצעות מכמונות המהירות אשר נמצאות פיזית בידי שוטרי התנועה הפרוסים בכבישי ישראל.

כמו כן, קיים אמצעי האכיפה של מצלמות המהירות מסוג א – 3.

 

מצלמות המהירות בישראל

כולנו מכירים את מצלמות המהירות הישראליות, מצלמות כתומות אותן ניתן לראות כמעט בכל כביש במדינת ישראל. מדובר במצלמה שהינה אוטומטית לגמרי, אשר בשונה ממכמונות המהירות, לא זקוקות להתערבות אנושית.

 

איך המצלמה עובדת?

מצלמת המהירות עובדת בשיטה פשוטה למדי – "לולאה מגנטית". למעשה, בעת התקנת המצלמה בצידו של הכביש, מותקנים גם שני פסים מגנטיים אשר מרחקם זה מזה הינו 2.5 מטרים.

כאשר מכונית אשר נוסעת בכביש מגיעה לפס הראשון, המצלמה תחשב את הזמן אשר לקח למכונית להגיע מן הפס הראשון אל הפס השני. באמצעות משוואה מתמטית פשוטה למדי, ניתן לחשב באיזו מהירות נסע הרכב כדי לעבור מן הפס הראשון אל הפס השני בזמן אשר נקלט במערכת.

 

קבלת הדו"ח

משום שמדובר במצלמה אוטומטית ולא בשוטר אשר עוצר אתכם לאחר שקיבל קריאה על מהירות גבוהה באמצעות מכמונת המהירות, יגיע דו"ח התנועה לביתו של הנהג אשר על שמו רשום הרכב שצולם נוהג בנהיגה מופרזת.

 

בעיות במצלמת המהירות הישראלית

מצלמת המהירות העלתה ומעלה לא מעט ספקות באשר לאמינותה במתן קריאות המהירות המפלילות נהגים בכבישי ישראל באשר לנהיגה במהירות מופרזת. למעשה, לעתים עשויה המצלמה לקבל קריאה על מהירות מופרזת מרכב אחד, אך משום שנסעתם בסמיכות לרכב שנסע במהירות מופרזת, תקבלו אתם את הדו"ח, משום שרכבכם הוא זה שנתפס דווקא בעדשת המצלמה.

כמו כן, המצלמה עשויה להיות מושפעת מבעיות תחזוקה אשר הינן רלוונטיות על אחת כמה וכמה משום שהינן נתונות לחסדי מזג האוויר ותנאים סביבתיים אחרים.

לבסוף, המצלמה עשויה אף להיות מושפעת מהימצאותם של כבלי חשמל אשר פולטים קרינה אלקטרו – מגנטית אשר עשויה לשבש את פעולתה התקינה.

 

ערעור על דוח מצלמת מהירות א-3

כאשר נהג מקבל דוח תנועה עומדות בפניו 3 אפשרויות ברורות:

 

המרה באזהרה

המרה באזהרה, כלומר, הנהג יצטרך להודות בעבירה אשר עשה אך יקבל ענישה מופחתת בדמות אזהרה. למעשה, ככל שיבחר הנהג באפשרות זו, לא תעמוד בפניו האפשרות להישפט בבית משפט, שכן כבר הודה בעובדות.

 

תשלום הקנס

שנית, יכול הנהג לשלם את הקנס כפי שמתבקש מן הדו"ח אשר קיבל. בחירת אפשרות זו תזקוף לחובת הנהג גם את כמות הנקודות המצוינת על גבי דו"ח התנועה.

 

בקשה להישפט

לבסוף, יכול הנהג להגיש בקשה להישפט בבית המשפט תוך 90 ימים מן היום בו הומצא הדו"ח.

 

בית המשפט לתעבורה

הנהג רשאי לבקש בקשה לקבלת נתונים מן המצלמה אשר צילמה אותו כביכול עובר עבירת מהירות.

תחת בקשה זו יתקבל, בין היתר, הצילום המפליל ונתונים נוספים. חשוב לציין כי בית המשפט רשאי ואף סביר כי יטיל קנס גבוה מן הקנס המקורי המצוין בדו"ח התנועה.

בית המשפט יתחשב, בין היתר, במתאר העובדתי שמציגים הצדדים ולהיסטוריית עבירות התנועה של הנהג אשר ביקש להישפט.

כאשר היסטוריית עבירות התנועה אינה עושה חסד עם תמימותו של הנהג ובמיוחד שבין היסטוריית העבירות מצויה עבירה דומה או זהה לעבירה הנידונה, תגדל הסבירות שבהינתן הרשעה, יגדל הקנס בהשוואה לקנס המקורי.

 

הדיונים

בפני הנהג עומדת האפשרות לכפור באשמה, להודות או להגיע למעין הסדר טיעון אל מול התובע המשטרתי. לפיו, הנהג יודה בביצוע העבירה המיוחסת לו בתמורה לעונש מופחת. ככל שיבחר הנהג באפשרות הראשונה, ייקבע תור להוכחות, כאשר על שני הצדדים להביא את המתווה העובדתי בצירוף עדים מטעמם.

לכן, מומלץ להגיע למשפט רק כאשר הינכם בטוחים כי יש לכם טיעונים טובים אשר מוכיחים את חפותכם. כמו כן, אל הדיון יזומן, מן הסתם, השוטר אשר נתן לכם את הדו"ח.

האפשרות השניה, הינה אפשרות לגיטימית בהחלט ותלויה בהמון נסיבות. ביניהן, נסיבות בהן התרחש המקרה, חוזק מתווה העובדות של התביעה וכו'.

 

המצב המשפטי כיום

ככלל, עד פסיקת בית משפט השלום בעיר עכו, עמדה לזכות מצלמות התנועה אמינותן. עם זאת, שם, זיכה השופט בכר 16 נהגים אשר הואשמו בנהיגה במהירות מופרזת על סמך קריאה של מצלמת מהירות, בקביעה כי לא הוכחה אמינות המצלמות.

מאז ועד היום, הפכו הכללים ללא ברורים לגמרי באשר למצלמות המהירות מסוג א -3.

מאז פסיקה זו, עבירות מהירות שנתפסו בעיני מצלמת מהירות מסוג א-3 אשר מתוקף חומרת העבירה מחייבות משפט, מודרות מבדיקת המשטרה שכן עומד החשש מבחינת המצב המשפטי של מצלמות אלו.

לאחר פסיקה תקדימית זו בנושא מצלמות המהירות ואמינותן, חזר גם בית משפט השלום בפתח תקווה על אי אמינות מצלמות המהירות מסוג א – 3 תוך התייחסות מפורשת לפסק הדין שניתן בבית המשפט בעכו לפני כן.

 

מה כדאי לעשות?

ככל שקיבלתם דו"ח על בסיס קריאה ממצלמת מהירות אשר נראה לכם תמוה או לכל הפחות לא סביר, אל תהססו לנצל את זכותכם לבקש להישפט. יתכן כי בית המשפט, בכפוף למגמה הפסיקתית ביחס למצלמות התנועה ונסיבות המקרה הספציפי, יפחית את הקנס אשר ניתן לכם למראית עין בגין עבירת התנועה.

יתרה מכך, יתכן שבכפוף להתפתחות פסיקתית זו, יבקש התובע המשטרתי לחזור מן האישום ואז כמובן שתזוכו. כל עוד לא שילמתם את הדו"ח או שלא הורשעתם בבית המשפט, הינכם חפים מן המעשה.

 

לסיכום

אם קיבלתם דו"ח ממצלמת מהירות אל תמהרו לשלם אותו, יכול להיות שקרתה טעות. ככל שהינכם חושדים במקרה, יתכן וישתלם לכם להגיש בקשה להישפט. למידע נוסף והתייעצות צרו קשר עם משרד עורכי הדין לתעבורה, ינובסקי טייב.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן