נהיגה תוך שימוש בטלפון נייד

מאמר זה יעסוק בעבירה של שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה. בראשית המאמר, יוסבר מה הרציונאל העומד מאחורי החוק, מהו האיסור הקבוע ועל איזה מצבים דומים נוספים הוא משליך.

בהמשך, נדון בענישה הצפויה לנהג שביצע את העבירה האמורה, בין אם מדובר בעבירה יחידה או עבירה נלווית לעבירות נוספות ומהן האפשרויות העומדות בפני אדם שהוגשה כנגדו הודעת קנס. עוד במהלך המאמר, יוסבר באילו מצבים כדאי ומומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה לדיני תעבורה.

שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, הוא אחת ה"מחלות" הקשות ביותר של המאה ה-20. הטלפון הנייד הוא אחד הכלים הכי שימושיים עבור מרבית האנשים – עומס העבודה והמחסור בזמן פנוי מוביל לכך שאנשים משתמשים בטלפון הנייד במקביל לכל פעולות החיים, ביניהם נהיגה. מחקרים רבים מעידים על כך שהשימוש בטלפון הנייד במהלך נהיגה מהווה אחד הגורמים המשמעותיים לתאונות דרכים, מכיוון שהוא מוביל להיסח דעת משמעותי אצל הנהגים, שמורידים עיניהם מהכביש.  לאור מצב זה, משטרת ישראל מבצעת אכיפה אגרסיבית נגד נהגים וכיום קיים גם שימוש במצלמות אוטומטיות מיוחדות שיכולות "לקלוט" נהגים שעושים שימוש בטלפון תוך כדי הנהיגה.

מה קובע החוק?

המקור לאיסור על השימוש בטלפון הנייד במהלך נהיגה, הוא תקנה 28 לתקנות התעבורה, שקובע כי נהג חייב להחזיק בשתי ידיו את ההגה, למעט אם עליו לעשות פעולה להבטחת פעולתו התקינה של ההגעה (למשל, החלפת הילוך). סעיף קטן (ב)(1) לתקנה מוסיף וקובע במפורש כי הנוהג ברכב לא יאחז בטלפון ולא ישתמש בו אלא באמצעות דיבורית. התקנה מתירה למעשה שימוש בטלפון הנייד רק באמצעות דיבורית (דיבורית העונה על תנאי החוק, ראו מאמר בנושא זה באתרנו). כך, מתמודד המחוקק עם הצורך לאפשר לאנשים להשתמש בטלפון הנייד, אך מסייג את אופן השימוש לדרך הבטוחה ביותר המוביל לסכנה המינימלית האפשרית.

עם השנים, נדרשו בתי המשפט להתמודד עם סוגיות נלוות שעלו בשטח, אשר לא מוסדרות באופן מלא בחוק, ביניהם:

שימוש בטלפון ללא דיבורית

כך למשל, נקבע במקרים רבים ששימוש בטלפון תוך כדי נהיגה (גם אם השימוש נעשה ללא אחיזה), היא אסורה ללא שימוש בדיבורית שמוכרת כתקינה על פי התקנה (למשל, על ידי הנחת הטלפון על הכתף, בין החגורה לגוף, בתוך סך השמש, ועוד פתרונות יצירתיים של נהגים).

שימוש בטלפון באמצעות אזניות

שאלה דומה שונה, הועלתה בנוגע למצב שבו נאשמת נהגה תוך שהיא משוחחת בטלפון באמצעות אזניות. שם נקבע, כי על מנת לשמר את הקשב של הנהגת לדרך ולסביבה, מותר להשתמש באזניות, כאשר רק אחת מהם מוצמדת לאוזן וכך נשמר הקשר עם הסביבה.

שימוש בנייד ברמזור אדום

נהגים רבים טועים לחשוב, כי האיסור על שימוש בטלפון נייד אינו חל כאשר הרכב נמצא בעצירה ברמזור. עם זאת, מבחינת החוק, האיסור חל גם במצבים הללו. עם זאת, ניתן לראות כי ישנם בתי משפט המקלים עם נהגים במידה ומתברר כי השימוש בנייד נעשה תוך עצירה מוחלטת של הרכב (למשל ברמזור אדום), זאת בניגוד למצב שבו מתרחשת האטה, או עצירה רגעית (למשל, בפקק תנועה).

שימוש במסך הטלפון

נקבע, כי נהג רשאי להשתמש בתצוגת המסך של הטלפון לשם ניווט (שימוש בWaze למשל) או לשם בקרה על הרכב (למשל, שימוש במצלמת עזר ברוורס). כל שימוש מעבר לכך ייתפס כשימוש אסור בטלפון.

שימושים אסורים נוספים

שמיעת הודעות קוליות, קריאת הודעות טקסט, צפייה במסך, כל אלה מהווים עבירה של שימוש בנייד.

כדאי להכיר – כמה טיפים במידה ועוכבתם על ידי שוטר תנועה

  • השוטר המעכב אתכם מחויב לכתוב את תגובתכם על גבי הדו"ח. כלומר, אם יש לכם תגובה חשובה ורלוונטית, וודאו כי היא נרשמת. מצד שני, שימו לב שכל תגובה עלולה ועל כן יכול ויהיו לה השלכות, אז לא להגיב בפזיזות.
  • התנצלות בפני השוטר, נתפסת כמעין הודאה. על כן, לעיתים עדיף לא להגיב כלל.
  • השוטר המעכב חייב לתעד את פרטי הטלפון – מספרו ומאפיינים חיצוניים.
  • על השוטר הכותב את הדו"ח להוכיח כי הוא ראה בעיניו את ביצוע העבירה וכי זה היה אפשרי ממקום הימצאו.

מהו העונש הצפוי למי שנתפס נוהג תוך שימוש בנייד?

העונש הבסיסי שנקבע בתקנות התעבורה, הוא קנס בגובה 1,000 שקלים ו-8 נקודות למרשם התעבורה. יודגש, במצב רגיל בו אדם נתפס נוהג בנייד ללא רשות בתור עבירה יחידה (ולא כעבירה נלווית לעבירות חמורות יותר), הוא יקבל עבור עבירה זו הודעת קנס מסוג "ברירת משפט". כאשר קיבל הנהג את ההודעה, עומדות בפניו שתי אפשרויות: הראשונה, לשלם את הקנס, כאשר התשלום מהווה הודאה בביצוע העבירה. לחילופין, באם הוא טוען לחפותו  ו/או מעוניין להביא את העניין לבירור בפני בית המשפט מסיבות אחרות, הרי שהוא יכול להגיש בקשה להישפט בפני בית המשפט לתעבורה (הרחבה לעניין זה להלן).  יצוין, כי נראית מגמה בה לצד או במקום העבירה של שימוש בטלפון נייד תוך כדי נהיגה, לעיתים מואשמים נהגים בעבירה של נהגיה בחוסר זהירות, שמשמעותה  בנוסף קנס של 500 שקלים ו-4 נקודות למרשם התעבורתי.

ישנם מצבים רבים, בהם נהג מואשם בביצוע עבירה של שימוש בטלפון נייד, אגב ביצוע עבירת חמורות יותר או אגב תאונת דרכים. במצב דברים זה, ייתכן מאוד הנהג לא יקבל הודעת קנס לביתו (שניתן "להיפטר" ממנה על ידי תשלום הקנס), אלא יוגש כנגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה. באם זה מצב הדברים, מדובר במצב חמור משמעותית, שמצדיק התערבות וייעוץ של עורך דין מומחה לתעבורה. באם הוגש כתב אישום, הנהג הנאשם חשוף לעונשים חמורים משמעותית: פסילת רישיון לתקופה משמעותית, פסילה על תנאי, התחייבות כספית להימנע מעבירה ובמצבים החמורים ביותר אף הטלה של מאסר בפועל או מאסר על תנאי. מדור במצב חמור שבעתיים, ולמרות שלכאורה מדובר בעבירת תעבורה שנדמית לציבור הרבה כקלה, הרי שההשלכות המשפטיות הן חמורות מאוד.

כפי שנכתב לעיל, באם הוגש נגדכם כתב אישום, רצוי להיוועץ עם עורך דין מתחום התעבורה. עורך דין מנוסה בתחום יישמע את גרסתכם וייבחן את חומר הראיות בקפידה, על מנת לאתר אי אילו כשלים ראייתיים הקיימים בתיק. לעיתים, כשלים ראייתיים משמעותיים יכולים להוביל להקלה משמעותית מאוד בעבירה המיוחסת או בעונש שיוטל על הנאשם. במצבים קיצוניים יותר, התביעה יכולה לחזור בה מכתב האישום או שבית המשפט יזכה את הנהג מכל אשמה.

מתי כדאי לבקש להישפט בפני בית המשפט לתעבורה?

יודגש כי ככלל, כאשר אדם מודה בביצוע העבירה, אין כל סיבה לגשת ולברר את האשמה בבית המשפט והפתרון הקל והמהיר ביותר יהיה לשלם את הקנס. עם זאת, ישנם שני מצבים עיקריים בהם כדאי לשקול לבקש להישפט בפני בית המשפט. המצב הראשון, הוא כאשר לנהג יש ברישום התעבורה שלו מספר רב של נקודות, כך שתוספת הנקודות מביצוע עבירה זו תוביל לפסילת רישיון מיידית או לקורס נהיגה מונעת. המצב השני, הוא כאשר הנהג סבור שאין הוא אשם בעבירה בה הוא מואשם – אם כיוון שלטענתו שוטר התעבורה אינו דובר אמת, או אם יש נסיבות רלוונטיות נוספות שחשיפתן בפני בית המשפט יכולה להשפיע על שאלת האשם. בכל אופן, באם אתם שוקלים להישפט בפני בית המשפט, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. הסיבה העיקרית לכך, היא שבית המשפט שדן באשמה, יכול להחמיר עם הנהג ולהשית עליו עונשים קשים ומשמעותיים יותר מאלו הצפויים לו במצב רגיל (למשל, קנס כספי גבוה יותר, התחייבויות כספיות להימנע מעבירה ועוד). עם זאת יצוין, בית המשפט לא יכול להטיל על נאשם מספר נקודות גבוה יותר מזה הקבוע בתקנות, קרי 8 נקודות.

כפי שניתן לראות, אמנם באופן בסיסי מדובר בעבירה פשוט לכאורה, אך ישנם מצבים רבים בהם ישנו "סיבוך" מסוים, כזה שלעיתים קרובות מצדיק לשקול להתייעץ עם עורך דין בתחום התעבורה. במידה ואתם מתלבטים או חוששים, פנו אלינו ונסייע לכם למזער את הנזקים ככל שניתן.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן