נהיגה באופנוע ללא קסדה

מאמר זה ידון בקצרה בעבירה של נהיגה או נסיעה על אופנוע ללא חבישת קסדה. המאמר יפרט מי נדרש לחבוש קסדה על פי חוק ועל מי חלה האחריות לעניין זה, אילו קסדות מותרות על פי החוק וידון בענישה הצפויה לאדם שפועל בניגוד להוראות התקנות.

לבסוף, המאמר יתייחס למצב שבו יש שילוב עם עבירות תעבורה נוספות, לכשלים ראייתיים אפשריים ולברירות העומדות בפני אדם שעבר עבירת תעבורה זו.

מבוא

מחקרים רבים מראים, ונתון זה לא מפתיע, כי לקסדה יש יכולת משמעותית (כמעט אבסולוטית) להפחית תאונות קטלניות ופציעות משמעותיות שנגרמו לנוסעים על אופנוע המעורבים בתאונת דרכים. אדם שנופל ונפגע בראשו כאשר הוא אינו חובש קסדה, יסיים בהכרח בנזק גופני משמעותי שבעתיים מאדם אשר חבש קסדה. אמנם, מדובר בחוק פטרנליסטי בבסיסו, שמחייב אדם לחבוש קסדה כדי להגן על עצמו, אך בבסיס הדבר שיקולים כלכליים וחברתיים שנועדו להגן על כלל הציבור (למשל, על נהג הרכב שהתנגש ברוכב האופנוע, על קהל המבוטחים בחברות הביטוח).

מה קובע החוק?

הוראת החוק הרלוונטית לעניין זה היא סעיף 119(ג) לתקנות התעבורה. הוראת החוק מסדירה שני פרמטרים – כלי הרכב שמחייבים את רוכביו לחבוש קסדה (אופנוע, תלת אופנוע) וסוג הקסדה שעל הרוכב ללבוש.

החוק מחייב חבישת קסדה המתאימה על פי חוק וקובע שהרצועה חייבת להיות סגורה במהלך הנסיעה. כלומר, אלו הנהגים או נוסעים הצפויים לקבל קנס: אדם שלא חבש קסדה; אדם ש לא חבש קסדה תקנית;  אדם שחבש קסדה תקנית, אך לא סגר את הרצועה.

 

מי חייב לחבוש קסדה על פי חוק?

החוק מחייב כל אדם שרכוב על אופנוע לחבוש קסדה על פי חוק, קרי, הן את הנהג והן נוסע שמורכב על האופנוע. בכך, מבקש המחוקק להראות כי לכל אדם אחריות על עצמו, וכי לא ניתן להטיל אחריות על בעלי האופנוע למשל, כתירוץ לכך שלא חבש קסדה (לא הייתה לו קסדה נוספת, לא ידעתי שצריך). תירוצים אלו לא יתקבלו בפני בתי המשפט.

 

אילו קסדות מותרות על פי החוק?

פרט 9 בחלק ג' לתוספת השנייה בתקנות התעבורה מגדיר איזה תקנים מוכרים כתקניים. ככל, חשוב לדעת שהחוק מחייב שלושה דברים עיקריים: שהקסדה תכסה את אפרכסת האוזן, שתהא לה רצועה שתמנע את נפילתה בשעת נסיעה ושהרצועה תהא קשורה בשעת הנסיעה.

בהגיעכם לחנות, וודאו שאתם קונים קסדה ששייכת לאחת מהתקנים הבאים: תקנת  E.C.E 22 REG. – סימון: 22 E.C.E;  תקן FMVSS 218 – סימון: D.O.T;  תקן יפני  Type C, JIS-T8133בלבד – סימון JIS.

יש להניח כי החנויות המקצועיות מודעות לתקנים המוכרים. חרף זאת, במידה ואינכם בטוחים אם הקסדה מותרת על פי התקן, תוכלו לבדוק האם תקן הקסדה  הוכר בתקנים שמאפשר החוק (שימו לב, גם רשימת התקנים יכולה לעבור שינויים ולהתעדכן).

לעניין זה ראוי לשים לב,  ישנן "קסדות חצי" רבות שלא עונות על הגדרת החוק כיוון שהן לא מכסות את אפרכסת האוזן. במצב זה, למרות שאתם כביכול חובשים קסדה, אתם יכולים לקבל קנס מכיוון שהיא לא עונה על התנאים הנדרשים בחוק.

 

אילו כשלים ראייתיים יכולים לצוץ בתיקים מסוג זה?

הנה מספר דוגמאות למקרים בהם זוכו נהגים בידי בית המשפט לתעבורה מעבירה של נהיגה ללא קסדה, בעקבות כשלים ראייתיים שונים (יובהר כי מדובר בנהגים שלא שילמו את הקנס שהוטל עליהם וביקשו להישפט בגין העבירה בבית משפט לתעבורה):

  • רוכב אופנוע טען שהוריד את קסדת הראש רק ברגע המפגש עם שוטר התנועה, בניגוד לטענת השוטר כי זה נסע באופנוע ללא קסדה מלכתחילה. בית המשפט שמע את עדויות השוטר והצדדים ובחר לזכות את הנהג מחמת הספק.
  • הודעת הקנס ופרטיה לא נרשמו בעת המפגש בין השוטר המעכב לנהג, כך שלא היה לנהג יכולת לאמת את הפרטים הרשומים בדו"ח ולמסור תגובתו לאירוע. בית המשפט קבע שהדבר מוביל לפגיעה בזכותו של נאשם עד כדי פגיעה בזכותו להליך הוגן ועל כן זיכה אותו מהעבירה שיוחסה לו.

 

מה העונש הצפוי לי?

מרכיבי העונש העיקריים לעבירה של נהיגה ללא חבישת קסדה המותרת לפי חוק הם קנס כספי ונקודות חובה למרשם משרד הרישוי.

נכון לכתיבת שורות אלה, העובר על הוראות תקנה זו, צפוי לקנס שגובהו 250 שקלים ו-6 נקודות חובה במרשם. לעניין זה יוזכר, כי בדומה לעבירות תעבורה אחרות, גובה הקנס וכמות הנקודות המוטלות על הנקנס, הם נתונים שמשתנים לעיתים ועל כן יש להיות מודעים לשינויים אפשרים.

כפי שתואר לעיל, האחריות היא אישית: נוסע שהורכב על אופנוע כאשר הוא אינו חובש קסדה, צפוי לקנס על שמו ולא על שם הנהג! כך המחוקק מבהיר כי האחריות לרכוב עם קסדה היא של כל אדם על עצמו.

לעניין זה יוזכר, כי נהג שצבר מעל מספר מסוים של נקודות במרשם, יידרש לעבור קורס נהיגה מונעת על מנת לחדש את רישיון הנהיגה. במצבים קיצוניים יותר בו נהג צובר מספר רב מאוד של נקודות (מעל 36 נקודות) ייפסל רישיונו באופן אוטומטי לשלושה חודשים ואף יידרש לעבור מבחן תיאוריה בסיום תקופת הפסילה.

 

אילו אפשרויות עומדות בפניי?

אמנם מדובר בעבירת קנס, אך במידה ולטענתכם הוטל עליכם קנס למרות שחבשתם קסדת מגן, או שעומדת לכם טענת הגנה אחרת, ניתן לבקש להישפט בבית המשפט לתעבורה ואף להיות מיוצג על ידי עורך דין כדי להוכיח חפותכם.

 

מה קורה במידה והואשמתי בעבירות נוספות?

ישנם מצבים רבים בהם העבירה של נהיגה באופנוע ללא קסדה, תבוא לצד עבירות נוספות (למשל, נהיגה בקלות ראש, חציית קו לבן ועבירות רבות אחרות). במצבים כאלו, ייתכן מאוד ומשטרת ישראל לא תסתפק במתן הודעת קנס, אלא תזמין את הנהג לבית המשפט לתעבורה ותגיש כנגדו כתב אישום תעבורה. במצבים כאלה, סוג הענישה ורף החומרה עולים, כאשר יכול מאוד להיות כי במסגרת כתב האישום תבקש התביעה לשלול את רישיונו של הנהג לחודשים ארוכים, לבקש להטיל עליו מאסר על תנאי ואף מאסר בפועל במצבים חריגים עם נסיבות קשות.

באם הוגש כנגד כתב אישום המשלב את עבירות נוספות, מומלץ להתייעץ עם עורך דין אשר יכול לסייע רבות בהקטנת הנזק, זאת על ידי איתור כשלים ראייתיים, כשלים בעבודת השוטרים והצגת עמדתכם בפני בית המשפט. הייעוץ המשפטי יכול להביא לשינוי תהומי בתוצאה המשפטית, לאור הניסיון וההתמחות של עורכי הדין בתחום.

כפי שניתן לראות, אמנם מדובר במרבית המקרים בעבירת קנס פשוטה שלא נדרש בה ייצוג של עורך דין, אך לעיתים הדברים עלולים להסתבך ולעתים נהג עומד על חפותו. רוצים להיוועץ? צריכים ייצוג משפטי? אל תהססו לפנות למשרדנו, משרד ותיק ומנוסה בתחום.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

דילוג לתוכן