סירוב לביצוע בדיקת אלכוהול (שכרות)

כיום, בשונה מן העבר, בעקבות תיקון החקיקה, יכול השוטר לעצור כל נהג לטובת ביצוע בדיקת שכרות. זאת, ללא כל חשד סביר להיותו שיכור. נעצרת לבדיקה על ידי שוטר? מה חשוב לדעת בהיותך שוקל לסרב לביצוע הבדיקה?

בעבר

בעבר, הייתה המשטרה בעלת סמכות מוגבלת לדרישת בדיקת ינשוף. השוטר יכול היה לדרוש בדיקת ינשוף רק מנהג כלפיו היה לו "חשד סביר" להיותו שיכור. החשד הסביר יכול היה להתבטא בנהיגה חסרת זהירת או אף בביצוע עבירות תנועה או מעורבות בתאונת דרכים.

נהג יכל לסרב להיבדק ככל שלא היה חשד סביר להיותו שיכור, ואז עונשו היה נמוך בהרבה מן העונש אותו מקבל נהג אשר הוכח כי נהג שיכור.

 

המצב כיום

לאחר תיקון החקיקה שהתבצע בשנת 2005, רשאי השוטר לדרוש ביצוע בדיקת שיכרות מכל נהג. וסירוב לביצוע בדיקת האלכוהול דינו כדין ביצוע נהיגה בשכרות. כמו כן, שוטר רשאי לדרוש מנהג לעבור בדיקת דם ככל שהתרחשה תאונת דרכים ואף אם חושד השוטר כי הנהג נוהג כאשר הוא בגילופין.

 

דינה של נשיפה חלשה או מצב בו החשוד לא מצליח לבצע את הבדיקה

כיום, מקובל כי נשיפה חלשה בבדיקת הינשוף, אשר מונעת מן המכשיר לקבל מידע אודות מצבו של הנבדק, משמעה סירוב לביצוע הבדיקה. כמו כן, גם נסיבות אחרות בהן הנהג לא מצליח לבצע את הבדיקה יכולות להיחשב כסירוב החשוד לביצוע בדיקת השכרות. במצב שכזה, מומלץ לתעד את הבדיקה שעורכים השוטרים בשטח כדי לספק הוכחות רלוונטיות.

 

התנאים לביצוע בדיקת שכרות

מכוח ס'64ב לפקודת התעבורה, בדיקת השכרות תתבצע תחת התנאים הבאים:

  1. על השוטר לבצע דרישה מנהג הרכב לתת דגימה.
  2. על השוטר להודיע לנהג על המצב בו הוא נמצא. כלומר, בדיקת שכרות.
  3. על השוטר לבקש את הסכמתו של הנהג הנחשד כנוהג בשכרות.
  4. על השוטר להסביר לנאשם את המשמעויות הנלוות לסירובו להיבדק.

 

חזקת השכרות

למעשה, מרגע שארבעת התנאים לעיל מתקיימים, ולא נגבתה דגימה אשר מפריחה את החשד כי הנהג נהג בהיותו בגילופין – קמה "חזקת השכרות". כלומר, שמשפטית, מדובר באדם שנהג בשכרות, גם אם נגבתה דגימה מפלילה וגם אם סירב שיגבו ממנו דגימה. ראו ס' 64ד לפקודת התעבורה, לפיו, נהג המסרב להיבדק על פי דרישתו של שוטר, יראוהו כמי שנהג בשכרות.

 

בין סירוב לביצוע בדיקת נשיפה לבין סירוב לביצוע בדיקת דם

בעוד כי אין צורך בקיומו של חשד סביר מצדו של השוטר לגבי היותו של הנהג שיכור כדי לגבות ממנו בדיקת נשיפה, קיים צורך בקיומו של חשד שכזה ככל שתתבקש מן הנהג גבייה של דגימת דם. עם זאת, שוטר רשאי יהיה לדרוש מן הנהג לבצע בדיקת דם כאשר קיים חשד סביר כי הנהג שיכור או שהלכה למעשה היה מעורב בתאונת דרכים.

 

בעת לקיחת דגימת הדם

על הרופא אשר גובה מן הנהג את דגימת הדם לברר, לפני שלוקח את הדגימה, מה המצב הבריאותי של הנהג הנבדק. ככל עולה חשש סביר לפניו דגימת הדם עשויה לפגוע בבריאות הנהג נותן הדגימה, לא תוכל הדגימה להתבצע, על פי חוק. זאת כאמור, ככל שהחשש הבריאותי אינו נובע מלקיחת הדם גופא, אלא מבעיה אחרת שיכולה להיגרם או להתגבר עקב לקיחת דגימת הדם מן הנהג.

 

מקרים בהם הנהג מסרב וחוזר בו

במידה וחזר בו הנהג החשוד בנהיגה בשכרות מסירובו לבצע את בדיקת השכרות בתוך זמן קצר משנתבקש לעשות כן על ידי השוטר, תינתן לו האפשרות, כך גם הוכר בפסיקה.

עם זאת, ככל שהנהג מסרב, במשך זמן רב יחסית, שעולה על חצי שעה, לבצע את בדיקת השכרות, וחוזר בו. לא תינתן לו האפשרות לבצע את הבדיקה, כך שהוא יוכר כמסרב לבצע את בדיקת השכרות. כלומר, שדינו כדין אדם שנהג שיכור.

 

חובתו של השוטר

כאמור, על השוטר רובצת החובה להסביר, כראוי, לנהג אשר נחשד בנהיגה בשכרות על ההשלכות המשפטיות הנלוות לסירובו. במקרה שקרה לאחרונה, הנאשם קיבל הסבר לוקה מן השוטר באשר לאפשרויות העומדות בפניו בביצוע בדיקת השכרות. מצד השוטר נאמר כי ביכולתו של הנהג החשוד בשכרות לסרב לביצוע בדיקת השכרות.

זאת, מבלי להבהיר לו כלל את המשמעויות הנלוות הכבירות אשר נובעות מעצם סירובו לביצוע הבדיקה. בהתאם, סירב הנהג לביצוע בדיקת השכרות, הואשם ואף הורשע בעבירה של נהיגה בשכרות.

בהתאם לכך, בבקשה שהוגשה לביטול הרשעתו של הנהג, קבע בית המשפט כי משום שלא הסביר השוטר, כפי שנקבע בפקודת התעבורה, לנהג החשוד את משמעות סירובו לביצוע הבדיקה, לא ניתן לקבוע כי התקיימו הרכיבים העובדתיים והנפשיים הנדרשים לקיום עבירת הסירוב. כך, זוכה הנהג מן עבירת הנהיגה בשכרות.

 

ענישה

העונש על נהיגה בשכרות הינו פסילת רישיון הנהיגה לתקופת מינימום של שנתיים. כמו כן, ככל שמדובר בעבירה שניה, רישיון הנהיגה ייפסל לתקופת מינימום של ארבע שנים. יחד עם זאת, בנסיבות מסוימות, יכולה הרשעה בנהיגה בשכרות להסתיים בעונש מאסר.

 

לסיכום

דינו של סירוב לביצוע בדיקת אלכוהול הינו כדין נהיגה בשכרות. עם זאת, נראה שהמחוקק והפסיקה מבינים את הבעייתיות העשויה להיווצר עקב כלל מחמיר שכזה. לכן, קמה חובה חוקית ברורה על השוטר להסביר לחשוד בנהיגה בשכרות מעל ומעבר לכל ספק על ההשלכות המשפטיות של סירובו להיבדק. לפרטים נוספים והתייעצות משפטית, צרו קשר עם משרד עורכי דין תעבורה, ינובסקי & טייב.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן