ביטול דוח של נהיגה בשכרות

עוכבתם על ידי שוטר ו"נכשלתם" בבדיקת "ינשוף". מה המשמעות המשפטית? כיצד ניתן להתגונן והאם ישנה אפשרות לבטל את הדו"ח של השוטר? מאמר זה יעשה לכם סדר בסוגיות העיקריות הנוגעות לנהיגה ויתמקד בין היתר ביכולת לבטל כתב אישום בגין נהיגה בשכרות.

יאמר כבר עתה, ביטול כתב אישום מסוג זה, איננו דבר פשוט, והוא תלוי במגוון רחב מאוד של נסיבות. חלקן, קשורות לטיב העבירה ואחרות לאופן התנהלות שוטר המעכב, הכל כפי שיפורט להלן. בעקבות מורכבות הנושא, אנו ממליצים להיוועץ בעורך דין מנוסה שמכיר את התחום ואת הפסיקה לעומקה.

 

העבירה בפקודת התעבורה

סעיף 62(3) + סעיף 64ב לפקודת התעבורה, מסדירים את העבירה של נהיגה בשכרות. עבירה של נהיגה בשכרות (בניגוד לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול – התייחסות בהמשך להבדל) היא אחת מן העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה. בתי המשפט, המחוקק והמשטרה רואים את מי שנוהג בשכרות כאדם בעל מסוכנות גבוהה לציבור, בכך שהעז לעלות על ההגה כאשר הוא אינו כשיר לנהיגה. על כן, במידה והוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירה זו, מומלץ להתייחס לכך ברצינות הנדרשת ולהיוועץ עם עורך דין שיוכל לסייע לכם במזעור הנזק ככל שניתן.

חשוב להבהיר – באם נעצרתם על ידי שוטר ונמצא שאתם נוהגים תחת השפעת אלכוהול, לא מדובר בדו"ח רגיל של שוטר (בדומה לקנסות שמוטלים על ידי שוטרי תעבורה), אלא מדובר בחשש שיוגש נגדכם כתב אישום, שיעבור לטיפול של תביעות התעבורה המשטרתיות.

 

ראשית יש להבין, מיהו שיכור?

נהגים רבים, חדשים ומנוסים כאחד, נוטים לחשוב שיש בידיהם היכולת לדעת האם ומתי הם כשירים לנהיגה, בהתאם להיכרות עם הגוף שלהם ועם יכולות הנהיגה שלהם. אך, אין לדבר זה כל משמעות ברמה המעשית!

החוק מגדיר ריכוז מסוים אלכוהול בגוף, ריכוז שמעליו יוגדר אדם כשיכור. מדובר במבחן אובייקטיבי לחלוטין, שלא מושפע מהאופן שבו אדם מרגיש או מתנהג. נכון לכתיבת שורות אלה, ככל שיימצא אצל אדם מעל 240 מיקרוגם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, הוא ייחשב על פי הפקודה כאדם שנהג בשכרות. אמנם, לרשויות התביעה ישנו שיקול דעת מסוים, ואם אדם נתפס עם כמות אלכוהול שקרובה מאוד למותר בחוק (למשל, 250 מיקרוגם) ייתכן והתביעה המשטרתית תבחר שלא להגיש כנגדו כתב אישום, כמובן בהתאם למכלול הנסיבות בתיק. עם זאת, ניתן לראות הבדלים משמעותיים בין גופי התביעה השונים, בהתאם למיקום הגיאוגרפי ולפעמים אפילו בהתאם לראש התביעות המפקד בעת הזו. על כן, יש לצאת מנקודת הנחה שאם נמצא בגופכם אלכוהול מעל הריכוז הקבוע בחוק, ככל הנראה יוגש נגדכם כתב אישום.

על כך נוסיף, כי המחוקק בחר להחמיר עם קבוצות אוכלוסייה מסוימות, כך שמי שמשתייך אליהן ייחשב כמי שנהג בשכרות אם יימצא בגופו ריכוז העולה על 50 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף! מדובר בריכוז מאוד מחמיר העומד על כחמישית מהריכוז המותר לאוכלוסייה הרגילה. הקבוצות האמורות הן נהגים חדשים (שהוציא רישיון לפני פחות משנתיים); נהגים שטרם מלאו להם 24 שנים; נהגים ברכב מסחריים או ברכבי עבודה שמשקלם מעל 3,500 ק"ג; נהגים שנוהגים ברכב ציבורי (למשל, נהג אוטובוס, מונית שירות).

 

מתי שוטר מורשה לעצור אותי?

חשוב לדעת, שוטר יכול לבצע בדיקת ינשוף לנהג בכל מקום ובכל עת, ללא כל סיבה נראית לעין וללא כל חשד סביר של השוטר. על כן, מומלץ לשתף פעולה עם השוטר המעכב. במידה ותסרבו לבדיקה, ככל הנראה תואשמו בעבירה של סירוב לבדיקת שכרות, שהיא עבורה חמורה לא פחות, שבגינה יוגש נגדכם כתב אישום.

 

בדיקת שכרות – סדר הפעולות בשטח

שוטר מבצע לנהג בדיקת ינשוף. במידה ובבדיקת הינשוף נמצא כי ריכוז האלכוהול בגוף תקין, ככל הנראה ישוחרר הנהג לדרכו. במידה ונמצא כי בדמו של נהג יש רמת אלכוהול הגבוהה מהמותר בחוק, השוטר יהא חייב לבצע בדיקה נוספת, כעבור רבע שעה, תוך שהוא מקפיד שהנהג לא אכל, שתה או הקיא בזמן זה (בהרחבה להלן)

לרוב, בזמן המתנה זו השוטר יבצע לנהג בדיקת מאפיינים. זהו כלי נוסף המאפשר לשוטר המעכב להתרשם מכשירותו של הנהג לנהיגה. מדובר בכלי שאיננו מדעי והוא מסייע להתרשמות השוטר בלבד. הנהג יתבקש ללכת בקו ישר, לגעת עם האצבע באף ותיבחן יכולתו לתקשר ולשוחח לעניין. כלי זה יהווה אינדיקציה נוספת לבחינת מצבו של הנהג (יצוין, עד כניסת מכשיר הינשוף לשימוש בשנת 2005, זה היה הכלי העיקרי של שוטרים לבחון אם אדם נוהג בשכרות). מכיוון שלא מדובר בכלי מדעי, ישנה יכולת לבקר את הבדיקה שעשה השוטר ולהתווכח עם מסקנותיו לאור הבדיקה.

הבדיקה השנייה שתבוצע לנהג, היא הבדיקה הקובעת והמכרעת, כיוון שזו נעשתה לפני התנאים הנדרשים.

 

כיצד עובד מכשיר הינשוף ועל מה נדרש להקפיד?

משטרת ישראל עובדת עם מכשיר מסוג DRAGER ALCOTEST 7110 MK3  IL   ו"Drager IL 9510"-, המכונים "ינשוף". מתוך המכשיר המרובע יוצא צינור, שבסופו מתחברת פיה סטרילית חד פעמית. הנהג המעוכב יתבקש לנשוף לתוך המכשיר, וזה ייקבע מה ריכוז האלכוהול בליטר אוויר נשוף. גוף המכשיר, מהווה מעין תא מדידה שבתוכו נמצאים שני חיישנים. החיישן הראשון (חיישן EC) בוחן את סוג החומר הנמדד בגוף האדם והחיישן השני  (IR) בוחן את הכמות שנמדדה במיקרוגרם. המכשיר מעגל את התוצאות שנמדדו כלפי מטה.

 

תחזוק שוטף של מכשיר הינשוף

על מנת שניתן יהיה להסתמך על תוצאותיו של מכשיר הינשוף, שכאמור על בסיסו ניתן להרשיע אדם בנהיגה בשכרות, נדרש לוודא כי המכשיר תקין ומכויל וכי השימוש בו נעשה בהתאם להוראות היצרן. כדי להבטיח את אלו, ישנם מספר דברים שחייבים להתבצע בשוטף.

בדיקה יומית: מכשיר הינשוף ייבדק כל יום, לפני ואחרי משמרת. למכשיר הכיול יוזרם גז יבש שיש בו שיעור אלכוהול ידוע. במידה ויש פער של מעל 2% בין הריכוז הידוע לבין התוצאה שיציג המכשיר, המכשיר יודיע על התקלה וינעל.

בנוסף, כל מכשיר נדרש לעבור בדיקת כיול חצי שנתית, שהיא בדיקה מקיפה יותר שבודקת שהוא מתפקד כראוי.

 

תנאים שעל השוטר להקפיד עליהם בעת ביצוע הבדיקה

עד כה דיברנו על מה נדרש לעשות בשוטף כדי לתחזק את מכשיר הינזוף. עכשיו, נכיר מספר תנאים ששוטר חייבים להקפיד עליהם  בהם בעת ביצוע העיכוב ובדיקת הינשוף:

ראשית, נדרש להחליף את פיית הפלסטיק בעזרתה נושפים למכשיר הינשוף, בין נבדק לנבדק. במידה ולא הוחלפה הפיה, יש חשש ממשי ששארית אדי אלכוהול שנותרו בפייה ישפיעו על הבדיקה הנוכחית, באופן שיכול לפגוע באמיתות התוצאות.

על השוטר לראות כי הנבדק לא שתה אלכוהול או משקה אחר, לא עישן ולא אכל ב-15 הדקות שקדמו לנשיפה במכשיר (הסבר מפורט יותר יינתן בהמשך שם יוסבר מהו סדר הבדיקה בשטח).

כפי שראינו לעיל, יש לא מעט נהלים שנדרש לעמוד בהם – הן ברמת תחזוק המכשיר והן ברמת תפעולו בשטח.

בכל תיק של נהיגה בשכרות, נדרש לוודא שכלל הבדיקות הללו בוצעו, כדי להבטיח אתה תקינות המכשיר ואת אמיתות הממצאים. ככל שעולה כי היה פגם בטיפול במכשיר או בהתנהלות השוטר המעכב בשטח, ניתן לגרום להקלה משמעותית בסעיף העבירה, להגיע להסדר טיעון מקל ובמקרים בהם התרחשו פגמים חמורים במיוחד, אף להוביל לביטול כתב האישום.

מה הענישה הצפויה לי?

קצין משטרה – פסילת רישיון מיידית!

ברמה המיידית – נהג שנתפס נוהג בשכרות, יגיע לשימוע אצל קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה (אחרת הפסילה איננה בסמכות) שיכול לפסול את הרישיון בפסילה מנהלית, כפי שמוסדר בסעיף 47 לפקודת התעבורה. על השימוע להתבצע, תוך 3 ימים מיום העיכוב, כאשר  יצוין כי אם הנהג לא מתייצב, ניתן לפסול את רישיונו בהיעדרו. במהלך השימוע, יבחן הקצין שני דברים עיקריים: ראשית, האם יש ראיות לכאורה לכך שהנהג נהג בשכרות. במידה ואין ראיות, לא ייפסל רישיונו של הנהג. במידה וישנן ראיות לכאורה, הקצין יבחן את מסוכנותו של הנהג ויחליט בהתאם לשיקול דעתו האם ראוי לפסול מנהלית את הרישיון כבר עתה, או שמא ניתן להמתין עד שבית המשפט יבחן את כתב האישום ויכריע בעניין.

קצין יכול לפסול את הרישיון פסילה מנהלית שאורכה 30 יום ולהשבית את הרכב לחודש ימים. יצוין כי ככל שהבדיקה נעשתה בעקבות תאונת דרכים, לקצין ישנה סמכות לפסול את הרישיון לתקופה ממושכת יותר: במידה וחלילה נהרג אדם בתאונה, קצין מורשה לפסול את רישיון הנהיגה ל-90 יום, במידה והתרחשה תאונה והיו נפגעים בנפש או ברכוש, ניתן לשלול את הרישיון עד 60 יום.

 

ומה בבית המשפט?

כפי שנכתב, מדובר באחת העבירות החמורות בפקודת התעבורה, ועל כן הענישה בה איננה קלה. מעבר לפסילה המיידית שתינתן לרוב על ידי קצין המשטרה כפי שפורט, הפקודה קובעת עונש מינימום חובה של שנתיים פסילה. בנוסף נקבע, שאם אדם הורשע בשנה שקדמה לביצוע העבירה בעבירה דומה, פסילת החובה המינימלית עומדת על ארבע שנים! בתי המשפט אמנם מורשים לחרוג מפסילת המינימום הזו, אך הדבר ייעשה לעיתים נדירות.

בנוסף, במקרים חמורים או כאשר מדובר ב"עבריין חוזר", רשויות התביעה יבקשו להטיל מאסר בפועל על נאשם שנהג בשכרות. ניתן ללמוד עוד על חומרת העבירה, בהתאם לגובה ריכוז האלכוהול והן בהתאם לנסיבות נוספות, שיעידו על מסוכנותו של הנהג.

 

אז האם וכיצד ניתן לבטל כתב אישום בגין נהיגה בשכרות?

כתבי אישום בגין נהיגה בשכרות מוגשים לבתי המשפט בתדירות יומיומית. אמנם, שוטרים רבים מכירים את העבודה, את נהלי התחזוקה השוטפת ואת התנאים שעליהם לעמוד בהם בחוק (למשל, בכל הנוגע בחיפוש), אך כתבי אישום לא חפים מבעיות.

אנו רואים שהלכה למעשה, שוטרים מבצעים טעויות בכל הנוגע הן לאופן עיכוב הנהגים בשטח והן בנוגע לשימוש במכשיר הינשוף בהתאם לנהלים הנדרשים. לכל טעות שביצע שוטר, יש השפעה משמעותית על המצב הראייתי של התיק – דבר שמשפיע באופן ישיר על תוצאות התיק. כדי לאפשר לנהג להגיע לתוצאה המקלה והטובה ביותר עבורו, נדרש להיוועץ עם עורך דין מומחה, שהינו בעל ניסיון והיכרות מעמיקה עם התחום, על מנת שיוכל למצוא את נקודות החולשה של התיק.

בתיקים בהם נעשו טעויות קריטיות, ניתן להגיע לביטול כתב אישום או אפילו לזיכוי בבית המשפט. עם זאת, לעיתים מספיק קושי ראייתי מסוים, בשביל להוביל לתיקון כתב האישום, באופן שיקל משמעותית עם הנהג. כך למשל, אם העבירה המיוחסת לנהג בכתב האישום תומר לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, עבירה לפי סעיף 26(2) לתקנות התעבורה, אזי כבר לא יחול על הנהג עונש חובה של פסילת מינימום על הנהג – דבר המשפר משמעותית את התוצאה הפוגענית עבור הנהג.

מכל האמור לעיל, ניתן לראות כי מדובר בתחום שנדרש בו ניסיון רב. ייצוג של עורך דין מנוסה בתחום, יוביל במרבית המקרים להקלה בתוצאות כתב האישום ולעיתים אף לביטולו. נשמח לייעץ ולעזור, על מנת לסייע לכם להגיע לתוצאה הכי פחות פוגענית שניתן.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן