נהיגה בשכרות – העונש

נהיגה בשכרות היא אחת מעבירות התנועה החמורות ביותר. בהתאם, כנגד ביצוע עבירה של נהיגה בשכרות יתקיימו השלכות הרות גורל עבור מבצע העבירה. הגישה לעבירות נהיגה בשכרות הינה מחמירה במדינת ישראל, בהתאם לכך, חשוב להכיר את סוגיה זו ולדעת כיצד יש להתמודד עימה כדי לשמור על רישיון הנהיגה שלכם ואף על חירותכם.

עונש בעקבות נהיגה בשכרות

פסילה מנהלית

במקרה של נהיגה בשכרות רשאי קצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג החשוד לתקופה של 30 ימים. הנהג יגיע לשימוע אצל קצין משטרה ואילו האחרון יידרש לשקול האם יוגש נגד הנהג כתב אישום בגין העבירה שביצע.

ככל שכן, יש מקום לפסילה מנהלית של רישיון הנהיגה של הנהג.  יחד עם זאת, ברוב המקרים יבחר לפסול קצין המשטרה את רישיון הנהיגה של הנהג.

על החלטה זו ניתן להגיע ערר בבית המשפט לתעבורה ואילו האחרון רשאי לבטל את הפסילה לאחר ששמע את היועמ"ש, בא כוחו או לחלופין שוטר. בית המשפט יכול לבטל את הפסילה המנהלית תוך מתן תנאים או ללא כל תנאים.

חשוב לדעת כי במקרים אלה יכול עורך דין המתמחה בדיני תעבורה לתת סיוע משפטי ראוי ואיכותי שעתיד למנוע מקצין המשטרה לפסול לכם באופן מנהלי את רישיון הרכב.

עורך הדין יכול להציג טיעונים כאלה ואחרים לאי פסילת רישיון הנהיגה באופן מנהלי על ידי הקצין – אלו עשויים לשכנע אותו להימנע מהחלטה זו שתפגע קשות בחירותו של הנהג.

 

 

פסילה עד תם ההליכים

אם מדובר בנהג חדש ו\או נתפס הנהג עם כמות אלכוהול גבוהה, יתכן ויפסל רישיון הנהיגה שלו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

הצורך בפסילה עד תום ההליכים נובע מהיותו של הנהג שנתפס בעבירה ולענייננו, עבירת נהיגה בשכרות מסוכן לציבור בכלל ולציבור המשתמש בכבישי ישראל בפרט.

ככל שיש יותר ראיות כנגד הנהג שמואשם בעבירת נהיגה בשכרות, כך יגדל הסיכוי שבית המשפט יבחר לפסול את רישיון הנהיגה שלו עד תום ההליכים המשפטיים המבוצעים נגדו.

לעניין זה, חשובה ביותר התערבותו של עורך דין המתמחה בדיני התעבורה כדי שיוכל להעלות טיעונים משפטיים לגבי האירוע ונסיבותיו ו\או לגבי נסיבותיו האישיות של המואשם בביצוע עבירת הנהיגה בשכרות.

 

 

השבתת הרכב

סעיף 57א לפקודת התעבורה מורה כי אם לקצין המשטרה יסוד סביר להניח כי יוגש כתב אישום, הוא יכול להוציא לנהג החשוד הודעת איסור שימוש ברכב בו בוצעה העבירה ל -30 ימים.

עם זאת, ככל שנמסרה לגבי אותו הרכב הודעת איסור שימוש בשלוש השנים האחרונות על פי סעיף 57א(א)2 לפקודת התעבורה, יכול קצין המשטרה הוציא הודעה על איסור שימוש ברכב לתקופה של 60 ימים.

כמו כן, ככל שנתפס נהג נוהג בשכרות ברכב שלא בבעלותו, לא תעמוד עובדה זו כטיעון מעשי נגד השבתת הרכב על ידי קצין המשטרה. כלומר, גם אם נהגתם ברכב של חבר\ קרוב משפחה וכו' בעודכם במצב של שכרות, יתכן כי רכבו יושבת על ידי קצין המשטרה.

חשוב לדעת כי גם על החלטה זו של קצין המשטרה, כמו על ההחלטה על ביצוע פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה של נהג הרכב, ניתן להגיש ערר. את הערר יכולים להגיש לבית המשפט הן הנהג שעבר את עבירת הנהיגה בשכרות והן בעל הרכב שהושבת על ידי קצין המשטרה.

 

 

מתי בית המשפט יבטל את ההשבתה

בית המשפט יבטל את הודעת השבתת הרכב אם נלקח הרכב מבעלי הרכב בלי שידע על כך או הסכים לכך. לחלופין, יש צורך כי הנוהג ברכב שנתפס נוהג בשכרות ביצע פעולה ברכב בניגוד להוראות בעל הרכב;

ואילו מצידו, עשה בעל הרכב כל מה שיכל כדי שלא תתקיים העבירה – לענייננו, נהיגה בשכרות.

 

 

נהיגה בשכרות: פסילת רישיון הנהיגה

סעיף 39א לפקודת התעבורה מורה על פסילת מינימום כנגד נהג שעבר עבירת תעבורה של נהיגה בשכרות. למעשה, נהג שעבר עבירה זו, תיזקף לחובתו פסילה מהחזקת רישיון נהיגה לתקופת מינימום של שנתיים.

לא זו אף זו, ככל שהורשע הנהג בעבירה של נהיגה בשכרות בתקופה של שנה לפני ביצוע העבירה הנוכחית – יוכל בית המשפט להורות על פסילת רישיון הנהיגה של הנהג לתקופת מינימום של שלוש שנים.

יש לציין כי בנסיבות מסוימות, יוכל בית המשפט לפסוק עונש נמוך מהעונש המינימלי המצוין לעיל.

 

 

מאסר בעקבות נהיגה בשכרות

יחד עם זאת, מלבד פסילת רישיון הנהיגה לתקופה מינימלית של שנתיים או שלוש שנים, תלוי בעברו התעבורתי של עובר העבירה. יוכל בית המשפט לפסוק כנגד הנהג שנהג בעודו שיכור מאסר של שנתיים או לחלופין קנס.

 

 

נהיגה בשכרות: הסדר טיעון

הסדר טיעון הוא למעשה עסקה שמתבצעת בין התביעה לבין הנתבע, לפיה תמורת הודאה באשמה, תאשים התביעה את הנאשם בעבירה עליה ענישה פחותה. כך, התביעה מקבלת הרשעה וודאית בתיק, גם אם הרשעה עם מתחם ענישה נמוך יותר.

מנגד, מקבל הנאשם וודאות לגבי ההמשך, הוא לא צריך לשאת בסיכון לפיו בית המשפט ירשיע אותו בעבירה המקורית החמורה יותר.

לענייננו, תמיר התביעה את האישום בנהיגה בשכרות באישום של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים – ניתן לראות את תקנה 26(2) לתקנות התעבורה.

לרוב, תיעתר התביעה להמרת האישום בנהיגה בשכרות לאישום מקל יותר זה כאשר ישנם כשלים בתיק אשר מפחיתים את הסיכוי להרשעה בעבירה המקורית – דהיינו, נהיגה בשכרות.

אמנם נשמעות שתי העבירות דומות באופיין, אך לא כך הדבר. למעשה, עבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים מחייבת בפסילת מינימום של 3 חודשים בלבד, ולא של שנתיים כפי שמחייבת עבירת הנהיגה בשכרות.

כך, שמצד הנהג, מדובר בעונש קטן משמעותית.

 

 

ניהול משפט הוכחות כנגד עונש על נהיגה בשכרות

בכפוף לאמור לעיל, כמובן שעומדת לכם האפשרות לנהל משפט הוכחות כדי לעמוד על חפותכם. בשונה מהסדר טיעון בו אתם מודים באשמה לצורך קבלת עונש נמוך יותר, תוכלו לעמוד על חפותכם ולצאת מן האישום ללא רבב.

עם זאת, חשוב להתייעץ בעניין זה עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה שיאמר לכם, על פי הראיות ונסיבות האירוע מהי מידת החוזקה של התיק כנגדכם – שכן במקרים מסוימים בהם עוצמת הראיות המפלילות רבה וחזקה, לא יהיה זה מומלץ ללכת בדרך זו.

 

 

האנומליה הקיימת בחוק

בשלב זה של המאמר, בטח כבר חשבתם כי אין זה הגיוני כי אדם אשר נסע עם כמות אלכוהול עצומה ואדם אשר נסע עם כמות אלכוהול מעט מעל המותר יישאו בעונש מינימאלי זהה. בהתאם, חשבו כך גם בכנסת; שם, הציעו לפעול על פי מדרג ענישה באשר לכמות האלכוהול שתימצא אצל נהג שנתפס נוהג בשכרות.

עם זאת, הצעת החוק והרפורמה שיזמה הכנסת לא יצאה אל הפועל, כך שגם כיום (נכון ל- 27/09/2020), החוק אינו מבצע הבחנה בין נהגים שנסעו עם כמות אלכוהול גבולית לבין נהגים שנסעו בעודם עם נושאים בכמות אלכוהול עצומה.

 

פנו לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה ונהיגה בשכרות

נתפסתם נוהגים בשכרות? לא מדובר בגזירה משמיים, כפי שראיתם לעיל, ישנן הרבה אפשרויות העומדות לזכותכם כדי לטפל בנושא. חשוב לציין כי קבלת סיוע מעורך דין המתמחה בתחום תעבורה לא תסולא בפז, שכן יכולה להציל את רישיון הנהיגה שלכם ואת חירותכם.

פנו אלינו כבר עכשיו לייעוץ משפטי אישי, מקצועי ואיכותי!

 

 

 

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן