נהיגה בשכרות – נהג צעיר ואלכוהול

נהיגה בשכרות הינה אחת מעבירות התנועה החמורה ביותר במדינת ישראל. אתם נהגים צעירים או נהגים חדשים? עבורכם, איסור צריכת האלכוהול לפני הנהיגה מחמיר הרבה יותר; ובשונה מנהגים בוגרים, הסיכוי שלכם להיות מורשעים בנהיגה בשכרות לאחר שתיית אלכוהול גבוהה בהרבה. חשוב מאוד שתדעו מה הם הגבולות המותרים – מהם אסור לכם לסתות!

מי נחשב לנוהג בשכרות?

נהג ייחשב לנוהג בשכרות כאשר הוא נתפס שותה משקה אלכוהולי בזמן שהוא נוהג או בזמן שהוא ממונה על הרכב. כמו כן, נהג שבגופו כמות אלכוהול גבוהה מן האמור בחוק יחשב נהג שנהג בשכרות.

לחלופין, אדם שבזמן שנהג נמצא בגופו סם מסוכן או שנמצא בגופו תוצר חילוף חומרים הנובע מצריכת סם מסוכן.

נהג שייתפס בזמן נהיגה כאשר בגופו מצויה כמות אלכוהול העולה על 290 מיקרוגרם אלכוהול בתוך ליטר אוויר שננשף – בדגימת נשיפה. או לחלופין, 50 מיליגרם אלכוהול ב -100 מיליליטרים של דם.

 

מיהו הממונה על הרכב?

הממונה על הרכב נחשב אדם שעוסק בלימוד נהיגה בזמן שתלמיד הנהיגה הוא זה שנוהג ברכב. לחלופין, הממונה על הרכב יכול שיהיה מלווה לנהג חדש, בזמן שהנהג החדש הוא זה שנוהג ברכב לטובת מילוי חובת הליווי הנדרשת מנהגים חדשים

 

אוכלוסיות שהחוק מחמיר איתן

החוק מחמיר באשר לכמות האלכוהול הנמצאת בגוף הנהג ביחס לאוכלוסיות מסוימות. האוכלוסיות המנויות להלן הוחרגו מן הכלל, ולמעשה ייחשבו כנוהגים בשכרות כאשר יימצא בגופם 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף או לחלופין, בעת בדיקת דם, 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם.

בפשט, מדובר בכמות זעומה של אלכוהול!

 

נהג חדש

כל נהג שקיבל את רישיון הנהיגה בשנתיים האחרונות  – ייכלל תחת ההגדרה המחמירה של החוק כ"נהג חדש".

 

נהג צעיר

כל נהג שטרם מלאו לו 24 שנים ייכלל תחת ההגדרה המחמירה של החוק לעיל.

 

נהג רכב מסחרי

כל נהג שנוהג ברכב מסחרי או ברכב שנחשב רכב עבודה שמשקלם, לפי רישיון הרכב, עולה על 3.5 טון.

 

נהג רכב ציבורי

כל נהג שעושה שימוש ברכב ציבורי ייכנס תחת ההגדרה המחמירה יותר של החוק.

 

נהיגה בשכרות: צריכת אלכוהול על ידי נהגים צעירים ונהגים חדשים

בהתאם לאמור לעיל, ניתן ללמוד שצריכת אלכוהול על ידי נהגים חדשים וצעירים הינה אסורה בהחלט לפני עליה על ההגה.

כמות האלכוהול הדרושה כדי להרשיע נהגים צעירים או נהגים חדשים בעבירה של נהיגה בשכרות היא כה נמוכה, כך שההמלצה הכי טובה עבור נהג צעיר\חדש היא לא לצרוך אלכוהול כלל בסמוך לנהיגה ברכב.

 

מדוע מחמירים עם נהגים צעירים וחדשים

אוכלוסיות אלה חוות בחינה מחמירה יותר של מידת האלכוהול בגופם, שכן מדובר באוכלוסיות שמועדות יותר לפורענות בעודן נמצאות על ההגה. נהגים חדשים ונהגים צעירים עשויים להתפתות לנהיגה תוך כדי או אחרי שתיית אלכוהול באופן שכיח יותר מנהגים מנוסים ובוגרים יותר.

כמו כן, איסור מחמיר זה על צריכת אלכוהול על ידי נהגים חדשים ונהגים צעירים נובע מכך שבקרב אוכלוסיות אלה, רישיון הנהיגה הוא עדיין בגדר תנאי – על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנהג חדש שקיבל את רישיון הנהיגה שלו לא מזמן.

הנהגים החדשים נמצאים בתקופת מבחן על הכביש, במהלכה נבדקת מידת כשירותם להימנות עם כל שאר הנהגים הנוסעים בכבישי ישראל. הרצון הוא להרתיע ולחנך את אוכלוסיות אלה מלעבור עבירות תעבורה בכלל ועבירות תעבורה מסכנות חיים, כמו נהיגה בשכרות, בפרט.

 

נהיגה בשכרות: אין כל קשר להרגשה שלכם!

אין זה משנה אם שתיתם ואינכם מרגישים "שיכורים" ולמעשה מרגישים כי הינכם מסוגלים לנהוג. בסופו של דבר, הגורם המכריע באשר לחפותכם, לעניין עבירת הנהיגה בשכרות, הוא כמות האלכוהול הנמצאת בגופכם בעת ביצוע בדיקת השכרות על ידי השוטר.

בפשט, יכול להיות שאתם מרגישים בשיאכם, אך למעשה, על פי החוק, אינכם כשירים לנהוג; ובהתאם, אתם תשלמו על כך באיבוד רישיון הנהיגה שלכם ויתכן אף במאסר בפועל.

 

נהג צעיר ואלכוהול: כיצד מתבצעת בדיקת השכרות?

ככלל, האמצעים העומדים לרשות המשטרה בתפיסת נהגים הנוהגים בשכרות בכבישי ישראל היא הנשיפון, הינשוף, בדיקת מאפיינים ובדיקת דם. כעת, נפרט על כל אחד מאמצעים אלה, מהי מידת חשיבותו וכיצד מתבצע.

 

נשיפון

הנשיפון הינו מכשיר קטן, שלצורך הבדיקה באמצעותו, הנהג צריך לנשוף אל המכשיר דרך פיה. בפרקטיקה, בישראל קיימים שני סוגי נשיפונים. למעשה, הנשיפון הוא מכשיר מעולה לביצוע "המיון הראשוני", בעזרתו יכול השוטר לבחון האם הנהג ביצע נסיעה כאשר בדמו כמות אלכוהול גבוהה מן המותר בחוק או לאו.

ככל שנמוכה מן המותר בחוק, ישוחרר הנהג להמשך נסיעה. עם זאת, אם תימצא בבדיקת הנשיפון כמות אלכוהול גבוהה מן המותר, יעוכב הנהג לבדיקת שכרות עליה נסביר בהמשך.

 

ביצוע "בדיקת מאפיינים"

בדיקת המאפיינים הינה דרך שמאפשרת לשוטר לבדוק את התפקוד של הנהג שנחשד לנוהג בשכרות. ככל שהנהג לא עבר את בדיקת הנשיפון, הוא יידרש לביצוע בדיקת המאפיינים. במהלך הבדיקה יידרש הנהג המעוכב לביצוע של כמה מבחנים.

 

מבחן עמידה

הנהג יתבקש על ידי השוטר, לעמוד כאשר עיניו עצומות למשך 30 שניות. הבדיקה למעשה תבדוק מהי מידת יציבותו של הנהג.

 

מבחן הליכה

הנהג יידרש ללכת בקו ישר כאשר זרועותיו נמצאות בצידי גופו תוך כדי הליכה בצעדים עוקבים.

 

מבחן אצבע

השוטר ייתן לנהג הוראות לנהג באשר לכיוונים; בהתאם, יבדוק האם הנהג נשמע להוראותיו כפי שצריך.

 

בדיקת ינשוף

לאחר ביצוע בדיקת הנשיפון ואף בדיקת המאפיינים, יתכן ויידרש הנהג להגיע לבדיקת ינשוף. במהלך בדיקה זו, יידרש הנהג לנשוף אל תוך המכשיר כדי לבדוק מהי מידת האלכוהול הנמצאת בגופו.

מכשיר הינשוף צריך להיות מכויל לפני ואחרי ההפעלה ואף לעבור בדיקות תקופתיות. כך שאם האחרונות לא בוצעו כראוי, יתכן ויוכל הנהג המואשם בנהיגה בשכרות על סמך קריאה מבדיקת הינשוף לטעון כנגד מהימנות הבדיקה.

 

בדיקת דם

ככל שלשוטר יש חשד סביר כי הנהג נוהג בשכרות או שהיה מעורב בתאונת דרכים, הוא יכול לדרוש מן הנהג להגיע לביצוע בדיקת דם. תקנות התעבורה מסבירות במדויק כיצד צריכה להתבצע בדיקת הדם.

החל מחיטוי אזור הדקירה לצורך לקיחת דגימת הדם ועד לכמויות הדם שנחשבות מפלילות.

כאמור לעיל, כמויות האלכוהול שיחשבו תקינות הינן עד 50 מיליגרם אלכוהול ב- 100 מיליליטר דם או 10 מיליגרם אלכוהול ב- 100 מיליליטר דם כאשר נמנה באחת מן האוכלוסיות המוחרגות המצוינות בתחילת המאמר.

מבחנים אלו, פרט לנשיפון, ישמשו הוכחה כנגדכם בבית המשפט, כך שמומלץ להישמע להוראות השוטר ולבצע את המבחן בצורה הטובה ביותר.

 

נהיגה בשכרות: החמרה בענישה – נהג חדש ואלכוהול

מלבד ההחמרה בהגדרת הנהג כשיכור, נהגים חדשים יחוו החמרה גם בפן הענישה. למשל, נהג חדש יידרש לפסילה עד תום ההליכים נגדו. כמו כן, יידרש לאמצעי תיקון כמו ביצוע בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – המרב"ד, ביצוע מבחן עיוני ואף מבחן מעשי.

כמו כן, הנהג החדש יחזור להיות נהג חדש לתקופה נוספת של שנתיים וזאת, כמובן, בתוספת לכל עונש אחר שיקבע בית המשפט כנגדו.

 

התייעצו בנושא נהיגה בשכרות במקרה של נהג צעיר ואלכוהול

נתפסתם נוהגים בשכרות? בין אם אתם נהגים חדשים, או צעירים, רישיון הנהיגה וחירותכם אכן נמצאים בסכנה. עם זאת, לא מדובר בגזרה משמיים, עורך דין המתמחה בתחום התעבורה עשוי להטות את הכף! פנו אלינו בהקדם!

 

 

 

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן