כמה אלכוהול מותר לשתות ולנהוג?

אחד הנושאים המרתיעים ביותר בקרב נהגים הוא סוגיית האלכוהול. לא המדובר בקבוצת נהגים שתיינית החוששת להיתפס אחרי לילה של שתייה לשוכרה במועדון בלייני, אלא כל הנהגים הנורמטיביים ושומרי החוק, שבסך הכל מעוניינים לבלות מחוץ לביתם כמקובל, בליווי משקה חריף, אך בכמות נמוכה ושפויה שאין בה די כדי להשפיע על יכולות הנהיגה.

אלא שבאופן אבסורדי, אחת מהשפעותיו של האלכוהול היא טיפוח תחושת הביטחון העצמית המוגברת ועל כן נהג יכול לחוש בתפקוד מלא ולהסיק שהוא כשיר לעלות על ההגה, גם אם שתה כמות גדולה. בפועל האלכוהול גורם לנטייה לבצע סיכונים על הכביש ומערער באופן קריטי את יכולת השליטה ברכב ברגע האמת.

הנהג לא יכול לבדוק את עצמו ואת מצבו לפני הנהיגה ולכן מקבל החלטה שמבוססת אך ורק על תחושה אישית. לכן חשוב להקדים ולומר כבר בשלב הזה, שמומלץ מכל וכל להימנע מנהיגה ולמזער ככל האפשר את הסיכון המיותר – הן מבחינת שלום גופכם ושלומם של נוסעים ונהגים אחרים והן מבחינת הסנקציות המשטרתיות החמורות שינקטו כלפיהם, במידה ותיתפסו.

 

מבחן ה"שליש בירה": מציאות או מיתוס?

הציבור נוהג לדבר על כך שהכמות התקינה לשתייה ונהיגה היא עד שליש בירה, או עד מנה אחת של משקה אלכוהולי כלשהו. לא ברור מתי והיכן הומצא הכלל הזה, אך אין באמת יכולת להסתמך עליו.

 

מדוע?

משום שכל כמות אלכוהול בדם מושפעת משלל מאפיינים כמו מין, משקל, קצב חילוף החומרים, הרגלי השתייה האישיים ועוד. טווח קצב הסילוק של האלכוהול מהדם הינו 0.015-0.03% בשעה. ולכן נקבע בחוק שכל רמה עד ל-0.05% אלכוהול בדם הינה עדיין רמה מותרת ותקינה. כיצד נהג יכול לוודא שהוא שותה על פי הרמה הזו? פשוט לא ניתן לדעת!

משטרת ישראל שבה ומדגישה שמבחינתה כל טיפת אלכוהול היא סכנה על הכביש ולכן מומלץ מראש להימנע משתייה ונהיגה. אם בכל זאת שתה הנהג, על פי החוק הוא יוכל לצרוך כמות מאוד מסוימת, שלא תופיע בבדיקת השכרות.

 

משקה אלכוהולי במ"ל:

מנת משקה היינה 15 מ"ל אלכוהול המתקיימת ב:

  1. 30 מ"ל וודקה/ ליקר בעלי 50% אלכוהול
  2. 37.5 מ"ל וויסקי בעל 40% אלכוהול
  3. 75 מ"ל יין מתוק בעל 20% אלכוהול
  4. 125 מ"ל יין יבש בעל 12% אלכוהול
  5. 375 מ"ל בירה בעלת 4% אלכוהול

 

זו לא שאלה של "מותר" אלא שאלה של מתי נחשב נהג לשיכור!

יש להבין שהחוק לא מכתיב את כמות האלכוהול המותרת לנהיגה, אלא רק מכתיב מתי נחשב הנהג לשיכור באמצעות בדיקת נשיפון וינשוף (המודדת את כמות האלכוהול בדם), באמצעות בדיקת מאפיינים (ריח, תפקוד, מוטוריקה, הליכה בקו ישר, עקביות במענה לתשובות, ריכוז) ובאמצעות עבירות תנועה שבוצעו והתעורר החשד שהתקיימו תחת השפעת אלכוהול.

 

מהו רף האלכוהול בבדיקת שכרות?

על פי תקנות התעבורה, בדיקת שכרות שבה נהג נחשב לשיכור הינה:

ריכוז אלכוהול בדם בכמות של 50 מ"ג שהתגלתה בעקבות בדיקת דם.

ריכוז אלכוהול בדם בכמות של 240 מק"ג שהתגלתה באדי נשיפה בעקבות בדיקת ינשוף.

חשוב להדגיש: אמנם 240 מיקרוגרם היא עדיין הכמות שקבועה בחוק, אך היא שונתה ועומדת כיום על 290 מק"ג.

בנוסף, החוק מחמיר מאוד עם נהגים צעירים וחדשים ועל כן, תספיק גם כמות מינימלית ביותר על מנת להענישם. לכן מומלץ להימנע מכל תוקף מלשתות ולנהוג, אפילו לא טיפה.

 

טעינו, שתינו

אז מה קורה כאשר למרות האזהרות ולמרות המגבלות החמורות על שתיית אלכוהול, נהג מסוים אכן שותה, נוהג ונעצר על ידי שוטר?

בשלב הראשון יתבקש הנהג לבצע בדיקת נשיפון שבה נושפים לתוך פיה מיוחדת ומתקבל חיווי המצביע על קיום כמות/ אי קיום כמות של אלכוהול באדי הנשיפה. אם לא נמצאו אדי אלכוהול (נורית ירוקה) השוטר יתיר לנהג להמשיך בדרכו. אם נמצאו אדי אלכוהול (נורית אדומה), השוטר יבקש מהנהג לבצע בדיקת ינשוף ובדיקת מאפיינים.

בדיקת הינשוף תפיק את כמות המיקרוגרם המדויקת שקיימת בגופו של הנהג. ככל שהכמות חמורה יותר, כך גם היקף הענישה הסופי צפוי לעלות. בדיקת המאפיינים תעביר את הנהג דרך תרגילי תנועה קצרים, שבהם יידרש להרים ידיים, ללכת בקו ישר, להביא אצבע לאף, לדקלם את אותיות האלף בית ועוד. ככל שבדיקת המאפיינים תהיה גרועה יותר, כך תתחזק התובנה בנוגע לשכרות הנהג ויכולות הנהיגה הנוכחיות שלו.

עם סיום הבדיקות, יוזמן הנהג לשימוע בפסילה מנהלית ורישיונו יישלל במקום, לרבות החרמת הרכב והעברתו למגרש משטרתי, עד לסיום הפסילה המנהלית. לאחר מכן יקבל הנהג כתב אישום והזמנה למשפט בעניינו, כאשר הוא צפוי לשנתיים פסילת רישוי בגין נהיגה בשכרות.

 

כיצד ניתן לפעול משפטית במצב של נהיגה בשכרות?

הסנקציות בנושא זה הן רבות ומהירות ועל כן חשוב לפעול במהירות מול עורך דין תעבורה מיומן, בעל הצלחות בתיקי נהיגה בשכרות. עורך הדין ילמד היטב את התיק ויחפש כשלים אופייניים מרגעי הבדיקה (אי כיול מכשירי המדידה, מילוי לא תקין של דו" המאפיינים, דברי שוטר סותרים ועוד).

לעניין זה, רצוי להדגיש שגם אם נהג טוען שלא ידע מראש מהי הכמות המותרת לשתייה ונהיגה וכל עוד היה מודע אליה, היה נמנע מהפרזה בשתייה, אין הדבר מספיק על מנת להימנע מאישום משום שחובתו של הנהג היא להימנע משתיית אלכוהול ונהיגה בכל מקרה.

אם יימצאו כשלים ראייתיים כמו בעיות זמנים, אי כיול, שגיאות בדו"ח המאפיינים, חוסר מיומנות בביצוע הבדיקה וכו', יהיה ניתן להשפיע על תוצאות התיק ולהגיע להסדר טיעון מקל. בנוסף ניתן לפעול להמתקת העונש על ידי הזמנת עדים או חקירת הנאשם, כאשר מסיבות מסוימות הוא כופר באשמה. מובן שכאשר מדובר בעבירה שנייה של אלכוהול בזמן נהיגה, בית המשפט והתביעה המשטרתית ינהגו ביד קשה בהרבה.

 

האם מותר לי לסרב לבדיקה?

נהגים רבים – בין אם שתו ובין אם לאו נוטים לחשוב ובטעות, שאם יסרבו מטעמים מסוימים לבדיקה הם לא יוכלו להיבדק ומכאן שלא ניתן להוכיח כי הם נהגו בזמן שכרות. החוק מבין היטב שהסירוב טומן בחובו אינטרסים אישיים מסוימים והרי שאם נהג טוען שאינו שיכור – מדוע שיסרב לעבור בדיקה שתוכיח זאת? ולכן קובע החוק כי:

כל המסרב לבדיקת אלכוהול דינו כדין שיכור והוא צפוי לפסילת רישיון בפועל של שנתיים, לצד רכיבי ענישה מקובלים נוספים כמו: מאסר מותנה, קנס כספי, חתימה על כתב התחייבות להימנע מעבירה דומה, ביצוע עבודות שירות לתועלת הציבור ועוד.

 

משרד עו"ד ינובסקי

עורכי דין במשרדנו הם אנשי מקצוע שעוסקים בתחום התעבורה מזה שנים רבות ובעלי מוניטין בענף הזה.  הם זמינים עבור הלקוחות שלנו 24/7, תנו לנו לדואג לאינטרסים שלכם. התקשרו אלינו בכל שעה ותראו שבסופו של דבר אנחנו נוכל לעזור לכם לצלוח את הסיטואציה שאליה נקלעתם.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן