אחריות מלווה לנהג חדש

נהג חדש שקיבל את רישיון הנהיגה שלו חייב בתקופת ליווי על פי חוק. בתקופה זו, הוא רשאי לנהוג, בהתאם להגבלות החוק – רק כאשר לצידו יושב מלווה המוסמך לכך. רבים לא יודעים, אך למרות העובדה שהמלווה לא יושב מאחורי ההגה במהלך הנסיעה, גם לו עשויה להיות אחריות למעשי הנהג החדש בעודו נוהג.

החובה במלווה לנהג חדש

נהג חדש שהינו נהג צעיר, כלומר מתחת לגיל 24, יהיה חייב בביצוע נסיעה תחת ליווי של מלווה מוסמך לכך על פי חוק.

 

תקופות הליווי

תקופת הליווי תתחלק לשני חלקים הנבדלים זה מזה באשר לשעות הנהיגה הנדרשות להתבצע תחת ליווי.

 

תקופת הליווי לנהג חדש – חלק 1

בתקופה הראשונה של הליווי, יוכל הנהג לנהוג ברכב אך ורק כאשר נמצא עימו ברכב מלווה מוסמך לכך על פי חוק. תקופה זו תימשך 3 חודשים.

 

תקופת הליווי לנהג חדש – חלק 2

בתקופה השנייה, יהיו ההגבלות קלות יותר. הנהג יוכל לנהוג ברכב במהלך היום ללא ליווי כלל, ואילו בשעות הלילה יוכל לנהוג כאשר לידו מלווה מוסמך על פי חוק. שעות הלילה הן השעות 9 בערב ועד השעה 6 בבוקר. תקופה זו, בדומה לתקופת הליווי הראשונה, תימשך גם היא 3 חודשים.

 

 

מי יכול להיות מלווה?

לא כל אחד יכול להיות מלווה, המחוקק הגדיר מי הם הנהגים שרשאים לתפקד כמלווים.

 

נהגים בעלי ניסיון

מלווה יכול להיות כל אדם, לו מלאו 24 שנים אשר מחזיק ברישיון נהיגה עבור סוג הרכב בו מתבצעת הנהיגה. למלווה חייב להיות רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב ב- 5 השנים האחרונות. כמו כן, מלווה יכול שיהיה כל אדם שהגיע לגיל 30 אשר מחזיק ברישיון נהיגה תקף לסוג הרכב בו מתבצע הליווי ב- 3 השנים האחרונות.

 

מורה נהיגה

לחלופין, יכול גם מורה נהיגה להיות המלווה של הנהג החדש. עם זאת, מורה הנהיגה מחויב בהחזקת רישיון לרכב בו מתבצע הליווי במשך 5 השנים האחרונות.

 

 

חובותיו של המלווה

המטרה העיקרית של הימצאות המלווה ברכב כאשר נוהג בו נהג חדש, היא לתת לנהג הלא מנוסה הדרכה באשר לנהיגה ולשפר את רמת הנהיגה שלו. לא זו אף זו, כבר נידון בעבר כי המלווה צריך שישמש כגורם שירסן את הנהג החדש מפעילויות לא נכונות ואף מסוכנות ולתת לו ייעץ שכאמור, ישפר את רמת הנהיגה שלו.

 

חובה חקוקה

אין חובה חקוקה הקיימת במשפט הישראלי אשר דורשת מן המלווה לבצע פעולה כלשהי. משכך, רק במקרים מאוד מסוימים, יהיה אפשרי להטיל חובה על המלווה בגין ביצוע עבירות בידי הנהג החדש; בין אם מדובר בעבירה פלילית, ביצוע עבירות תעבורה מסוגים שונים ואף אם גרם הנהג החדש לתאונת דרכים.

 

מה כן צריך המלווה לעשות?

אמנם ראינו כבר שמלווה לא נדרש על פי חוק לעשות משהו באופן אקטיבי. עם זאת, אין זה אומר שהתביעה ובתי המשפט יפטרו אותו מחבות למעשים שיבצע הנהג ברכב.

 

המלווה צריך להיות ערני

כמובן שהמלווה צריך להיות ערני בזמן הליווי, שכן מטרתו היא לכוון את הנהג החדש ולהדריכו. כפי שניתן לראות להלן, כמובן שקיים איסור מוחלט על המלווה להיות שיכור בזמן ביצוע הליווי.

 

 

איסור על ליווי בעת שכרות

הימצאותו של המלווה ברכב כאשר נוהג בו נהג חדש עשויה למנוע תאונות ולהציל חיים. הנהג החדש אינו מנוסה ואינו מכיר את הכביש מחוץ לשיעורי הנהיגה בצורה מספקת. על כן, הימצאותו של מלווה נהיגה עירני ופיקח הינה הכרחית!

סעיף 62(3) לפקודת התעבורה קובע כי אדם שממונה על רכב בעת שנמצא במצב של שכרות, יהיה דינו מאסר שנתיים או לחלופין קנס.

 

מיהו הממונה על הרכב?

ההגדרה של "הממונה על הרכב" כוללת תחתיה כמה סוגי אנשים. עם זאת, לענייננו, כוללת ההגדרה אדם שהוא מלווה של רכב בו נוהג נהג חדש כאשר הוא יושב לצידו. זאת ניתן לראות בסעיף 64ב(א) לפקודת התעבורה.

 

מתי יהיה המלווה חייב במעשי הנהג החדש?

במקרים מסוימים בהם בוצעה התנהגות עבריינית של הנהג החדש, ובהתאם להתנהגותו של המלווה, יכול להיות כי יהיה המלווה חב חבות משפטית בגין מעשי הנהג החדש שנהג ברכב.

 

התעלמות של המלווה מהתנהגות עבריינית

אם הנהג החדש ביצע התנהגות עבריינית בעת נהיגה, על המלווה לנסות ככל יכולתו לחדול אותה. התעלמות בידיעה מפעילות זו, עשויה לגרור הגשת כתב אישום כנגד המלווה תחת אישום של "אי מניעת פשע".

 

שותפות לעבירה שביצע הנהג החדש

במקרים קיצוניים יותר, יכול שיראו את המלווה כשותף לביצוע העבירה שביצע הנהג החדש. נהג שנסע בצורה עבריינית ומסוכנת והמלווה עודד אותו לעשות כן או שלכל הפחות התעלם מן העובדה כי הנהג נוהג בצורה שאינה תקינה ומסוכנת – ניתן יהיה להעמיד אותו לדין בגין ביצוע העבירה. בנוסף, כמובן, להעמדתו לדין של הנהג החדש.

 

עידוד לביצוע העבירה

כמובן שמלווה של נהג חדש שעודד אותו לביצוע עבירה או כל פעילות עבריינית על הכביש עשוי לחוב גם הוא במעשי הנהג החדש.

 

תקינות הרכב

כאמור לעיל, הנהג החדש אינו בקיא בנהיגה ובנסיעה בכביש. המלווה שלו צריך להדריכו ולייעץ לו. במקרים בהם הרכב אינו תקין ואילו הנהג החדש ציין זאת למלווה ובהתאם המלווה לא ביצע בדיקה מינימלית לבדיקת טענת הנהג, יתכן שיועמד גם המלווה לדין בגין העבירה שבוצעה עקב התקלה האמורה.

 

הפעילו שיקול דעת

כפי שנאמר קודם לכן, פרט לאיסור על ביצוע ליווי בשכרות והגבלה של מי יכול לשמש כמלווה; לא קיימים חוקים ברורים אשר מורים על חובות המלווה בעת ביצוע ליווי לרכב בו נוהג נהג חדש.

בתור נהגים בעלי ניסיון, עליכם להפעיל שיקול דעת. כמובן שלא כל פעולה עבריינית שיעשה הנהג החדש תהפוך אתכם לעבריינים בשותפות או להיות כפופים לאישום באי מניעת פשע.

עם זאת, התביעה, במקרים קיצוניים, יכולה להחליט שאתם כנהגים מלווים לא ביצעם את הנדרש מכם ולא מנעתם פשע שהתבצע; או לחלופין, הייתם שותפים לביצוע הפשע. לכך, עשויות להיות השלכות הרות גורל עבורכם.

 

אחריות מלווה לנהג חדש: האם העבירה באחריותי?

שימשתם כמלווה ברכב בו התבצעה עבירת תנועה או עבירה פלילית? ביצעתם ליווי בהיותכם במצב של שכרות? האחריות על מחדלים ומעשים אלה עשויה להיות חמורה עבורכם; בשונה מחלק מעבירות התעבורה, במקרים אלו, לא עומד רק רישיון הנהיגה שלכם בסיכון, אלא גם חירותכם.

 

אל תהססו לפנות למשרד עו"ד תעבורה שלנו על מנת שתוכלו לקבל את הייעוץ והסיוע המשפטי הקשוב והמקצועי ביותר.

 

 

 

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן