נהיגה ללא מלווה

נהגים חדשים הם נהגים שרישיון הנהיגה שלהם הוא "על תנאי". למעשה, משום שמדובר בנהגים צעירים וחסרי ניסיון בנהיגה בכביש, עבירות תנועה רבות ייחשבו עבורם כעבירות תנועה חמורות שיכולות לפגוע בקבלת רישיון הנהיגה הקבוע שלהם. נהיגה ללא מלווה על פי הדרוש בתקופת הליווי היא עבירת תנועה חמורה כאשר מתבצעת על ידי נהג חדש, לה השלכות כבדות עבורו.

מיהו נהג החדש?

נהג חדש הוא כל נהג שקיבל רישיון נהיגה על רכב מנועי בשנתיים האחרונות. כלומר, כל נהג שעבר מבחן מעשי לנהיגה בפעם הראשונה וקיבל רישיון נהיגה זמני הוא נהג חדש. כמו כן, גם אם נהג קיבל לראשונה רישיון נהיגה על רכב, והיה לו בעבר רישיון נהיגה על אופנוע, עדיין ייחשב לנהג חדש. כלומר, יהיו עליו כל ההגבלות האמורות בחוק; ביניהן, חובת ליווי.

 

חובת נהיגה עם מלווה

נהג חדש, בין יתר החובות שיש לו בשל היותו נהג חסר ניסיון, חייב לנהוג עם מלווה ולהשלים את מחסת שעות הליווי שלו. חשוב מאוד לדעת ולהיות ערניים לעובדה כי על המלווה אסור בתכלית האיסור להיות שיכור כהגדרת החוק, מדובר בעבירה לכל דבר. ראו דיון והרחבה בעניין זה במאמרנו – "נהיגה בשכרות".

 

מי יכול להיחשב למלווה?

מלווה יכול להיות כל מי שהגיע לגיל 24 ולו רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב שהוא מלווה במשך 5 השנים האחרונות. כלומר, מלווה רכב חייב להיות בעל רישיון נהיגה על רכב. קרי, אדם בעל רישיון נהיגה על אופנוע בלבד, לא יכול לשמש מלווה על רכב, ללא כל קשר לגילו.

כמו כן, יכול המלווה להיות אדם שהגיע לגיל 30 ולו רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב המלווה במשך 3 השנים האחרונות.

 

מורה נהיגה

לחלופין, גם מורה נהיגה שלו יש במשך 5 השנים האחרונות רישיון לסוג הרכב בו מבצע הליווי, יכול לשמש מלווה. זאת, ללא תלות מעשית בגילו של מורה הנהיגה.

 

תקופת הליווי

קיבלתם רישיון נהיגה? מזל טוב! אתם נהגים חדשים, כעת קיבלתם אחריות גדולה ואתם רשאים לנהוג בכבישי ישראל. עם זאת, עד שלא תשלימו את תקופת הליווי לא תהיו עצמאיים לגמרי, שכן אתם מחויבים בשעות מסוימות, שיפורטו בהמשך, לנהוג אך ורק תחת השגחה של מלווה מוסמך לכך – ראו מיהו המלווה המוסמך לעיל.

ככל שאתם עדיין נהגים צעירים; כלומר, לא מלאו לכם 24 שנים, וקיבלתם רישיון נהיגה, לא תוכלו לנהוג ללא מלווה.

מדוע? המלווה יוודא כי הנהג החדש מתאקלם כראוי על הכביש ויעזור לו להשתפר וללמוד כיצד הכביש עובד – כך עשויות להימנע תאונות שנובעות מחוסר ניסיון של הנהג החדש והצעיר.

 

חלקי תקופת הליווי

המחוקק קבע כי תקופת הליווי תהיה מדורגת. כך, ככל שהזמן עובר, ההגבלות על הנהג החדש יהיו פחות קשות. להלן נסקור את שני החלקים הקבועים בחוק אותם חייב לבצע כראוי:

 

חלק ראשון: 3 חודשים

חלק זה נמשך 3 חודשים מן הרגע בו קיבלתם לראשונה את רישיון הנהיגה שלכם. בחלק זה, תהיו מחויבים בנהיגה בצמוד למלווה משגיח במשך כל שעות היממה! כלומר, אינכם יכולים לעלות על ההגה ללא מלווה מוסמך! עליה על ההגה ללא מלווה הינה עבירה חמורה ביותר.

 

חלק שני: 3 חודשים נוספים

חלק זה, בדומה לחלק הראשון, נמשך גם הוא 3 חודשים. החלק השני מתחיל מן הרגע שהסתיים החלק הראשון ועד סוף תקופת הליווי. בשלב זה אמור להיות הנהג החדש יותר מנוסה ואחרי כמה שעות נהיגה טובות תחת השגחת מלווה מוסמך. לכן, יורשה לנהג החדש לנהות באופן עצמאי, ללא השגחת מלווה במשך היום.

למעשה, הנהג יידרש בליווי מלווה בנהיגה אך ורק בשעות שמוגדרות "שעות לילה". שעות אלה מתחילות החל מן השעה 9 בערב ועד השעה 6 בבוקר.

 

דרישות מינימום בתקופת הליווי

בתקופת הליווי יידרש הנהג החדש לצבור מינימום 15 שעות נהיגה בלילה, 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו- 20 שעות נהיגה בדרך עירונית. המלווה והנהג יצטרכו להצהיר כי הנהג החודש עומד בדרישות מינימום אלה.

 

נהגים שאין להם מי שילווה אותם

לעתים יש נהגים שאין להם מי שיכול ללוות אותם בתקופת הליווי כראוי. לנהגים אלה יש פתרון; המדינה בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים של הנהג, תעמיד לטובת הנהג החדש מימון עבור תקופת הליווי. כלומר, ילוו על ידי מורה נהיגה. ראו הרחבה במאמרנו "נהג חדש".

 

 

נהיגה ללא מלווה: עבירה חמורה לנהג חדש

כפי שנאמר בתחילת מאמר זה, נהיגה ללא מלווה נחשבת לעבירת תנועה חמורה עבור נהג חדש. נהגים אלו הינם נהגים חסרי ניסיון בנהיגה בכביש, שיעורי הנהיגה אינם מספיקים בהכרח כדי ליצור נהג שיודע להתמודד עם שלל הסיטואציות המסוכנות האפשריות שעשויות להיווצר בכביש, ולכן ליווי על ידי מלווה מוסמך הוא חשוב, הכרחי ונחוץ!

 

פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה

כאמור לעיל, נהיגה ללא מלווה הינה עבירת תנועה חמורה עבור נהג חדש. כל נהג חדש שייתפס, במהלך תקופת הליווי המוגדרת, נוהג ללא מלווה, עשוי להיות מזומן לשימוע אצל קצין משטרה. לאחריו, תתקבל פסילת רישיון מנהלית על ידי קצין המשטרה. לא זו אף זו, בסמכותו של קצין המשטרה לדרוש את השבתת הרכב בו נעברה העבירה לעיל.

שימו לב, כי על קביעה זו של קצין המשטרה ניתן להגיש ערר, בעניין זה יוכל לסייע לכם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה.

 

פסילת רישיון הנהיגה

ככל שנהג חדש נתפס מבצע נהיגה ללא מלווה, יפסול בית המשפט את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של מינימום 3 חודשים.

 

ביצוע אמצעי תיקון

אם חשבתם שכאן זה נגמר, אז טעיתם; רשות הרישוי, בתום תקופה זו, תדרוש מן הנהג החדש לבצע שוב את מבחן הנהיגה המעשי – טסט ומבחן הנהיגה העיוני – תאוריה ואף להידרש לביצוע בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – המרב"ד. רק לאחר שיבצע את אמצעי התיקון שידרשו ממנו, יוכל לחדש את רישיון הנהיגה שלו.

שימו לב! במקרה בו נפסל לנהג החדש רישיון הנהיגה, לא תעזור המתנה בלבד לסיום תקופת הפסילה. הנהג מחויב בביצוע אמצעי התיקון שידרשו ממנו על ידי משרד הרישוי.

 

תחילת תקופת "הנהג החדש" מההתחלה

חשוב לדעת שכאשר יחדש הנהג החדש את רישיון הנהיגה שלו לאחר שביצע את אמצעי התיקון לעיל, התקופה בה ייחשב "נהג חדש" תתחיל מההתחלה. כלומר, שנתיים מרגע חידוש רישיון הנהיגה.

 

עברתם על עברת נהיגה ללא מלווה? צרו עמנו קשר

נהיגה ללא מלווה היא עבירת תנועה חמורה עבור נהג חדש, אם נתפסתם, פנו במהרה אלינו כדי שנוכל להציל את עתיד רישיון הנהיגה שלכם!

 

 

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן