נהיגה תחת השפעת מריחואנה – מה לעשות אם שוטר תפס אותך

עפ"י דיני התעבורה, נהיגה תחת השפע של סמים כמוה כעבירה של נהיגה תחת שכרות. לפיכך, נהג שהתפס תחת השפעה של מריחואנה, עשוי להיות מואשם בנהיגה בשכרות בנסיבות של סמים.

בנוסף, השימוש במריחואנה, ללא קשר לנהיגה, אינו חוקי כשלעצמו ולכן, השפעתו על האשם נתפסת כחמורה מאוד ואפילו יותר מההשפעה של אלכוהול ולפיכך, היא עשויה לגרום לעונשים חמורים. ניכר כי נהגים שונים מרשים לעצמם לנהוג, לאחר צריכה של סמים המוגדרים כמסוכנים ואינם לוקחים בחשבון כי הדבר עשוי לסכן אותם בזמן הנהיגה ובנוסף, עשוי לסכן גם את רישיון הנהיגה שלהם, במידה וייתפסו. קיומן של שאריות של מריחואנה, בגופו של הנהג, גם לאחר שעבר זמן מרגע השימוש בסם, נחשבת לחמורה ולפיכך, עשויה להוביל לסנקציות והענשה כלפי הנהג.

 

מהם סמים?

לפי פקודת הסמים המסוכנים, ישנה רשימה המפרטת את סוגי הסמים הנחשבים כמסוכנים ואסורים. יחד עם זאת, לפי פקודת התעבורה, אין אבחנה בין סמים קלים ובים סמים קשים, בכל הקשור לעבירות תנועה של נהיגה בהשפעת סמים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי שימוש בסמים, על סוגיהם השונים, עשוי לגרום לשינו בתודעתו של הנהג ולכן הוא נחשב כמסוכן בנהיגה.

 

החוק בנוגע לנהיגה בהשפעת סם

לפי החוק, אדם הנתפס עם כמות מסוימת של סם בדמו, הדין לגביו יהיה זהה לדין לגבי מי שנוהג בשכרות. במידה ונהג עובר בדיקת סמים, אשר תוצאותיה מראות כי יש בגופו סם, הוא יואשם בביצוע עבירה, גם במצבים בהם הוא השתמש בסם, כמה ימים לפני הנהיגה. בכדי להתנגד להאשמה כלפיו, על הנהג קיימת חובה להוכיח כי לא קיים קשר בין הסם הנמצא בדמו ובין היכולת לו לנהוג באופן תקין.

 

מתי יכול שוטר לבצע בדיקת סמים?

אמנם בדיקת אלכוהול ניתנת לביצוע ע"י שוטר, בכלת עת, אך בדיקה למטרת איתור סמים לא ניתנת לביצוע ללא סיבה מוצדקת. בכדי ששוטר יוכל לערוך בדיקת סמים לנהג, הוא נדרש להראות כי קיים חשד מסוים המעיד על ביצוע עבירת סמים.

במידה ויראה השוטר כי יש חשד סביר, בנוגע לשימוש בסם ע"י הנהג, יוכל הוא לבקש מהנהג דגימה של שתן או דם (וכיום גם באמצעות דגימה של רוק), בכדי לאתר באמצעותם שרידי סם. בהקשר זה, יש לציין כי במידה ושוטר עצר אתכם, למטרת ביצוע בדיקה שגרתית, חשוב שלא להזכיר עישון של סמים (באם עישנתם בטרם הנהיגה), שכן, הודאה של עישון סם, תוכל לשמש נגדכם בהמשך, בבית המשפט.

 

מהו חשד סביר בנוגע לעבירת שימוש בסם?

בהקשר של עבירות תנועה, חשד סביר עשוי להתעורר בעקבות נהיגה פרועה או בשל ריח של סמים המגיע מהרכב. ברוב התיקים הדנים בנהיגה תחת שימוש בסמים, השוטר המבקש לבצע בדיקה לנהג, עושה זאת עקב ריח של מריחואנה הגיע מהרכב. עקב זאת, לרוב מתעורר החשד מצד השוטר, אשר מוביל לביצוע בדיקת שטן לנהג ומשם להליך משפטי כנגד ביצוע העבירה ע"י הנהג וכיו"ב.

בהליך המשפטי, התביעה תהיה חייבת להוכיח שקיים חשד סביר לשימוש בסם ע"י הנהג, בטרם הנהיגה ובמידה והיא לא תוכיח זאת, כל בדיקה שנעשתה במסגרת התעוררות החשד – עשויה להיפסל.

 

כיצד צפוי להיענש אדם בגין נהיגה בהשפעת סמים?

לאחר שמוגש כתב אישום כנגד הנהג והוא הוזמן לדין, רישיונו עשוי להיפסל למשך 30 ימים ובנוסף, לרוב, רכבו יושבת למשך תקופה זהה. לאחר מכן, בית המשפט עשוי להרשיע את הנהג בגין עבירה תחת השפעה של שכרות (הנחשבת בחומרתה לנהיגה בהשפעת סמים). העונש שאותו עשוי הנהג המואשם לקבל, הינו שנתיים של מאסר , לכל הפחות ובנוסף גם פסילת רישיון הנהיגה שלו, קבלת קנס וכד'.

במצבים בהם רישיון הנהיגה של אדם נפסל למשך יותר משנים עשר חודשים, עקב נהיגה בהשפעת סמים, יידרש הוא לעבור מבחן תיאוריה ומבחן טסט, על מנת שיוכל לקבל רישיון נהיגה חדש. בנוסף, נהג שהורשע בעבירת נהיגה בהשפעת סם, יישלח לבדיקה רפואית במרב"ד, מטרתה לבדוק את כשירותו לנהיגה, לפני שייגש למבחן התאוריה ולמבחן הטסט.

 

גישות ביחס לעבירת נהיגה תחת השפעת סם

ככלל, קיימות שתי גישות שונות בנוגע לעבירת נהיגה תחת השפעה של סם: גישה ראשונה הינה מחמירה יותר ולפיה, נהג יורשע בעבירת נהיגה תחת השפעת שימוש בסמים, לאחר שנמצאו בדמו שרידים של סמן ואילו הגישה השנייה נחשבת למקלה יותר ולפיה, איתור שרידי סם בדמו של הנהג איננה מספיקוה יש להוכיח כי השימוש בסם השפיע על כושר נהיגתו.

 

ייצוג של עורך דין תעבורה

אם נתפסת על עבירת נהיגה תחת השפעת מריחואנה, חשוב לציין כי התמודדות עם ההליך המשפטי שיגיע בעקבות זאת לרוב איננו פשוט. לפיכך, כדאי שתפנה לעורך דין מומחה בתחום התעבורה, אשר מכיר את התקנות ואת החוקים הנוגעים לתחום ויודע מניסיונו, כיצד פועלת המשטרה במצבים כאלה. ייתכנו מצבים בהם עורך הדין יאתר כשל בגורמי האכיפה ויוכל לגרום לכך שהתיק הפלילי שנפתח נגדך, עקב ביצוע העבירה, ייסגר.

אם מתנהל נגדך הליך פלילי, עקב עבירת נהיגה בהשפעת סמים, אל תוותר על ייצוג משפטי של עורך דין מומחה התחום. עורך הדין שיטפל בך יכול לבחון אם התקיים חשד סביר, האם הבדיקה שהמשטרה ביצעה הייתה חוקית, האם דגימות הבדיקות (בבדיקת הדם, בבדיקת השתן וכיו"ב ..) נלקחו בהתאם לחוק ולנהלים ועוד. עורך דין מנוסה בתחום יכול לחשוב על טיעונים עבורך, שיטילו ספק בחשד שהתעורר נגדך.

 

לסיכום

עבירת נהיגה תחת השפעה של סמים נחשבת כחמורה והסנקציות המוטלות על נהגים החשודים בביצועה, לרוב חמורות התאם. במידה ונמצא לגביך חשד סביר אשר קושר אותך לביצוע עבירת נהיגה בהשפעת סמים, חשוב שלא להודות בביצוע העבירה ובנוסף, להיעזר בייצוג של עורך דין מומחה בתחום, לניהול ההליך הפלילי.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן