בדיקת שתן סמים – מתי מותר לבקש, מתי אסור ומה לעשות אם נתפסת

לעיתים, נהגים אינם לוקחים בחשבון כי נהיגה תחת השפעה של סמים עשויה לסכן אותם ואת רישיון הנהיגה שלהם, אם ייתפסו ע"י המשטרה.

גם במידה ואדם נוהג לאחר שעבר פרק זמן מסוים, מאז שצרך הוא סמים, הוא עשוי להיתפס על נהיגה תחת השפעת סמים, שכן, שרידי הסם לרוב נשארים בדם ובשתן, גם לאחר כמה שעות ואפילו ימים, מרגע נטילת הסמים. לפי החוק הקיים בישראל, הדין לגבי אדם שנהג בהשפעה של סמים זהה לדין לגבי אדם שנהג בהשפעה של שגרות. לפיכך, העונש הניתן על נהיגה תחת השפעה של סמים בד"כ יהיה זהה לעונש הניתן על נהיגה תחת שכרות. לשוטר שעוצר אדם שנוהג, ישנה אפשרות לבצע בדיקת סמים, בהתאם לנהלים הקשורים לכך, אשר מורים מתי ניתן לבצע בדיקה על אדם למטרת גילוי סמים. בדיקת שתן לגילוי סמים מטרתה למדוד אם קיימים שרידי סמים בשתן של הנבדק, שכן, כשמוכנסים סמים לגוף, הם נמסים ויוצאים החוצה דרך השתן או הצואה. הסם יכול להישאר בדם במשך כמה שעות ובשתן – במשך כמה שבועות.

 

בדיקת שתן לגילוי סמים – מתי ניתן לבצע?

ככלל, שוטר רשאי לבצע בדיקת שתן לאדם, בתנאי שמתקיים חשד סביר שעשוי להעיד על שימוש בסמים ע"י הנהג. בהיעדר חשד סביר, לא יוכל השוטר לבצע בדיקת שתן מהנהג ובמידה והוא יחרוג מכך, ייחשב הדבר כעבירה על הנהלים.

אם שוטר עצר אתכם, חשוב שתדעו שכל מה שתגידו יתועד וישמש את התביעה נגדם בהמשך. לפיכך, חשוב שלא להודות בשימוש בסמים, גם אם שוטר מבקש מכם לעבור בדיקת שתן לאיתור שרידי סמים, כל זמן שלא פניתם לעורך דין תעבורה ולא הודרכתם כיצד לפעול בנושא.

בנוסף, ייתכן כי שוטר יבקש מכם גם לעבור בדיקת מאפיינים, שמטרתה לאבחן את מידת כשירותכם (כנהגים) לנהוג בכבישים. חשוב לציין, כי בניגוד לבדיקת שתן, שעל נהג לעבור אם התעורר חשד סביר נגדו, אינו מחויב לעבור גם בדיקת מאפיינים והוא רשאי לסרב לבצע בדיקות אלה. במידה ויעבור הוא בדיקת מאפיינים ויכשל בה, הוא יישפט על סמך תוצאות הבדיקה.

 

מה מומלץ לבצע בטרם בדיקת שתן לאיתור שרידי סם?

מחקרים מראים כי שתיית מים מרובה או אכילה מרובה של סיבים תזונתיים, בטרם ביצוע בדיקת שתן סמים, עשויות לסייע לגוף לפרק ולנקות החוצה שומנים ושרידי סם שעשויים להיאגר בהם.

 

סירוב הנהג לבדיקת שתן

ייתכנו מצבים בהם נהגים יסרבו לעבור בדיקת שתן, בעת ששוטר עוצר אותם, בשל החשש כי הם יואשמו בנהיגה תחת השפעת סמים. לפי החוק, נהג המסרב לעבור בדיקת שתן, למטרת גילוי צריכת סמים, ייחשב כמי שנהג בהשפעת סמים, על אף שלא עבר את הבדיקה.

במצבים אלה, בהם נהגים מסרבים לעבור בדיקת שתן, לבית המשפט קיימת הסמכות להרשיע אותם, שכן, סירובו של נהג לעבור בדיקת סמים, ללא סיבה מוצדקת לסירוב, ייחשב כאילו נהג הוא תחת השפעה שך סמים.  יחד עם זאת, גם כששוטר מצא חשד סביר המעיד על נהיגה תחת השפעת סמים, הוא חייב לבקש את רשותו של הנהג לביצוע בדיקת הסמים

 

פנייה לעורך דין בתחום התעבורה

במידה ואדם נתפס על עבירת נהיגה תחת השפעת סמים, לאחר ביצוע בדיקת שתן, הוא יועמד למשפט בגין העבירה. במצב כזה, כדאי שיפנה לעורך דין תעבורה, מנוסה בתחום, שיוכל לבחון את נסיבות המקרה ולייעץ עבורו כיצד להתנהל בהליך המשפטי.

מתפקידו של עורך דין המייצג חשוד בנהיגה תחת השפעת סמים, לנסות למצוא כשלים בהאשמה כנגד החשוד (כגון: ביצוע בדיקת השתן שלא בהתאם לנהלי החוק וכו') וזאת על מנת לנסות לצמצם את כתב האישום ככל הניתן ואפילו להביא לביטולו, במידת האפשר.

 

חשד סביר – מהו?

כשמדברים על עבירת נהיגה תחת השפעת סמים, "חשד סביר" עשוי להימצא עקב ריחות של סמים המגיעים מרכבו של הנהג, עקב נהיגה לא שגרתית ואפילו פרועה מצדו, עקב מידע מודיעיני המעיד על צריכת סמים ע"י הנהג ועוד. לרוב, שוטר שעוצר אדם ומבקש ממנו לבצע בדיקת שתן סמים, עושה זאת בשל ריח (של סם) המגיע מתוך רכבו של הנהג וכד'.

במצבים אלה, יבצע השוטר בדיקת שתן לגילוי שרידי סם בגופו של הנהג ובנוסף, אם ימצא הנהג כחשוד בנהיגה תחת השפעת סמים והוא יועמד למשפט, על התביעה תוטל חובת ההוכחה כי הנהג עבר בדיקת סמים, עקב חשד סביר שהעיד על כך. אם לא תוכיח התביעה כי בדיקת הסמים לנהג התבצעה על בסיס קיומו של חשד סביר, אזי הבדיקה שבוצעה עשויה להיפסל ע"י בית המשפט.

 

מהו העונש על נהיגה תחת השפעה על סמים?

לאחר שנהג נתפס על עבירת נהיגה בהשפעת סמים, הוא יועמד למשפט ובנוסף, רישיון הנהיגה שלו יישלל ממנו ורכבו יושבת לפרק זמן מסוים. באם יורשי הנהג ע"י בית המשפט, בגין נהיגה תחת השפעת סמים, ייענש במאסר במשך שנתיים ובנוסף לכך, ייתכן ויוטלו עליו סנקציות נוספות, כגון: קנס כספי ועוד.

 

לסיכום

בדיקת שתן סמים, מטרתה לאתר שרידי סם בגופו של אדם ושוטר יכול לבצע אותה על נהג, רק כשמתעורר חשד סביר, שעשוי להצביע על כך שנהג תחת השפעה של סם. חריגה מנהלים אלה, ע"י השוטר, יכולה להביא לביטול האשמת החשוד ולזיכויו.

אם נתפסתם על נהיגה תחת השעה של סמים ונדרשתם לעבור בדיקת שתן למציאת שרידי סמים בגופכם, מחובתכם לעבור את הבדיקה ולא לסרב לכך, אם לא קיימת סיבה לסרב. אם נמצאתם חשודים בנהיגה תחת השפעת סמים ומתנהל נגדכם הליך משפטי, כגאי שתפנו לעו"ד מומחה בתחום, שיוכל לייצג אתכם בתביעה ולפעול לצמצום האשמה נגדכם.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן