מתי מותר לשוטר לבקש בדיקת סמים – דע את זכויותיך

בישראל, החוק קובע כי ההתייחסות לאדם שנהג תחת השפעה של סמים דומה להתייחסות לאדם שנהג תחת השפעה של שכרות. מסיבה זו, הענישה עבור אדם שנהג בהשפעת סמים תהיה זהה לזו שניתנת לאדם שנהג בהשפעה של שכרות.

ככלל, לשוטר אין אפשרות לבצע בדיקה של סמים ברכבו של אדם מסוים או בגופו, בכל זמן שירצה, שכן, עליו להתנהל בהתאם לחוקים ותקנות הנוגעים לעניין. בכדי שתוכלו לשלוט בזכויות המגיעות לכם, כדאי שתכירו את הנהלים הקובעים מהן הסיטואציות שבהן ניתן לבצע בדיקה של סמים על אדם.

 

ביצוע בדיקה

בדיקות סמים ניתן לבצע הן בגופו של אדם והן ברכב שבו הוא נוהג, אך יש להבחין בין מצב בו מדובר בקיומו של חשד סביר שיכול להצביע על כך כי הנהג נתון בהשפעת סמים ובין מצב בו לא קיים חשד כזה. באם קיים חשד, השוטר יכול לבצע חיפוש ברכבו של הנהג או בגופו ובנוסף לכך, גם לחייב אותו לעבור בדיקת שתן או בדיקת דם, או לחילופין, לתת דגימה של רוק.

בהיעדר חשד סביר, שיכול להצביע על השפעת סמים, השוטר איננו יכול לדרוש מהנהג לעבור בדיקת סמים מסוימת ואין לו זכות לבצע חיפוש ברכבו של הנהג. נשאלת השאלה: האם ביצוע בדיקת סמים לאדם, שלא על סמך חשד סביר לנהיגה שלו בהשפעת סם, יכול לגרום לבית המשפט לפסול את הבדיקה שבוצעה?

 

מתי קיים חשד סביר?

לרוב, חשד סביר עשוי להתקיים כתוצאה מריח של סמים שמגע מרכבו של הנהג, כתוצאה מיציאתו של הנהג ממקום הידוע כמחזיק סמים ועוד. דרכים אחרות שעשויות לעורר חשד סביר הן נהיגה מופרעת של הנהג החשוד או קבלת מידע בנוגע לחשוד ממקור מודיעיני משטרתי.

במידה ואדם נעצר, עקב חשד לנהיגה בהשפעת סמים, רישיון הנהיגה שלו יעמוד בסכנת שלילה והוא יידרש להוכיח במהלך התביעה היעדר קשר בין הסמים שנמצאו בדמו ובין יכולתו לנהוג באופן כשיר. מנגד, התביעה תידרש להוכיח קיומו של חשד סביר בנוגע לנהיגתו של החשוד תחת השפעה של סמים. במידה ולא תוכיח זאת התביעה, כל בדיקת סמים שעבר הנהג, במסגרת הופעתו של החדש עשויה להיפסל.

 

האם יכול אדם לסרב לעבור בדיקת סמים?

נהגים רבים עשויים להניח כי יש בידיהם את הזכות לסרב לעבור בדיקת סמים ובאופן זה, להימנע מהאשמה כלפיהם. אולם, הדבר הינו שגוי שכן, חוקי התעבורה קובעים כי במידה ונהג מסרב לבדיקת סמים, הדין לגביו יהיה כאילו נהג הוא תחת השפעת סמים.

זאת אומרת, לבית המשפט תהיה זכות להרשיעו בגין ביצוע עבירת נהיגה בהשפעת סמים, גם במידה והוא לא עבר בדיקת סמים, מאחר ועצם הסירוב מצדו נחשב כאילו נהג בהשפעת הסמים. לפיכך, אם אין לכם סיבה מוצדקת לסרב לעבור בדיקת סמים, לא כדאי שתסרבו לכך.

 

העונש הצפוי להינתן בגין נהיגה בהשפעת סמים

העונש הצפוי להינתן לאדם שהורשע בנהיגה תחת השפעת סמים הינו שנתיים מאסר לפחות ובנוסף גם פסילה של רישיון הנהיגה שלו למשך תקופה מסוימת. במצבים מסוימים עשויים להתווסף עונשים נוספים כגון: קבלת קנס כספי ועוד.

 

האם שוטר יכול לאלץ נהג לעבור בדיקת סמים?

ככלל, גם כאשר השוטר איתר חשד סביר לנהיגה תחת השפעת סמים, הוא מחויב לקבל את הסכמתו של הנהג לעבור בדיקת סמים. יחד עם זאת, כאשר הנהג מסרב לעבור בדיקת סמים, על אף קיומו של חשד סביר, הוא עלול להיות מואשם בנהיגה תחת השפעת סמים (על אף שלא עבר את הבדיקה). לפיכך, בכדי להימנע ממצב בו הנהג יועמד לדין בגין נהיגה בהשפעת סמים, גם ללא ממצאי בדיקה, ההמלצה היא שיעבור בדיקת שתן.

השוטר חייב הן לבקש את ההסכמה של הנהג לעבור בדיקת שתן והן להעניק לו הסבר מדוע הוא מעוניין לבצע את הבדיקה וכן, מה תהיינה ההשלכות המשפטיות באם יסרב הנהג לעבור את הבדיקה. באם השוטר לא יתנהל באופן זה, ייתכן כי בית המשפט יזכה את הנאשם ובמצבים מסוימים, אפילו יפסוק עבורו פיצויים בגין שלילת רישיון הנהיגה שלו. יש לציין, כי ממצאי בדיקת סמים אינם תמיד חד משמעיים ויתכנו מצבים בהם הם יכולים להוביל לזיכויו של הנאשם, בשל הספק.

 

ייצוג של עורך דין תעבורה

לכאורה, שתי האופציות העומדות בפני נהג חשוד אינן כדאיות עבורו, שכן במידה ויעבור בדיקת שתן ויימצאו בה שרידי סם, הוא יועמד לדין וגם במידה והוא יסרב לעבור בדיקה, הוא ייחשב כאילו נהג תחת השפעה של סמים. מסיבה זו, ישנה חשיבות גבוהה להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום, שידע מה לייעץ עבור נהג שנמצא חשוד בנהיגה בהשפעת סמים ואיך לכוון אותו בכדי לצמצם את כתב האישום נגדו ואפילו לבטל אותו.

במצבים מסוימים, עורכי דין המייצגים חשודים בעבירות מסוג זה, מצליחים להראות בהליך התביעה כי היו כשלים במהלך ביצוע בדיקות הסמים, כגון: חריגה של השוטר (שביצע את הבדיקה) מסמכות ועוד.

 

לסיכום

בדיקת דם ובדיקת שתן נחשבות לפולשניות ולפיכך, שוטר יכול לערוך בדיקות אלה רק כשקיים חשד סביר המצביע על נהיגה של אדם תחת השפעת סמים. חריגה של שוטר מנהלים אלה, עשויה לזכות את החשוד מהאשמה ולבטל את החשד נגדו. באופן כללי, כדאי להימנע מנהיגה תחת השפעה של סמים (הן קלים והן קשים). אולם, אם מצאתם את עצמכם במצב בו שוטר מבקש מכם לעבור בדיקת שתן, עקב חשד לקיומם של סמים, לא כדאי לסרב לעבור את הבדיקה אם אין סיבה לגיטימית לסירוב ובנוסף, כדאי לפנות לייעוץ של עורך דין בתחום, שיכוון אתכם כיצד לפעול, על מנת למזער את ההאשמה נגדכם.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן