אי ציות לרמזור צהוב

נהגים רבים לא מודעים למשמעותו של רמזור עם אור צהוב בדרכים. למעשה, רבים מהנהגים מאיצים למראה האור הצהוב ברמזור, מה שהם לא יודעים, הוא שמעבר ברמזור צהוב עשוי להיות שקול למעבר באור אדום – שידוע כעבירת תנועה. במאמר זה נסקור את עבירת התנועה הגלומה במעבר ברמזור עם אור צהוב והשלכותיה.

מעבר באור צהוב

במקרה והאור הצהוב הופיע לפני כניסתכם לצומת

מעבר באור צהוב יחשב לעבירת תנועה כאשר אדם נכנס לצומת לאחר שהתחלף הרמזור מירוק לצהוב. קרי, במצב שכזה, יראו את הנהג כמי שעבר עבירת תנועה של חציית צומת כאשר הרמזור היה אדום – על כל השלכותיה, עליהן נעבור בהמשך מאמר זה.

 

במקרה והאור הצהוב הופיע לאחר כניסתכם לצומת

למעשה, כל עוד נכנסתם לצומת כאשר הרמזור שהופיע היה ירוק, לא ביצעתם כל עבירה בכלל ולא עבירה של מעבר צומת באור אדום בפרט. לא זו אף זו, עליכם לפנות את הצומת במצב שכזה, שכן בלימה פתאומית או עצירה באמצע הצומת עשויה לסכן את עוברי הדרך השונים החולפים בצומת.

 

במידה והרמזור התחלף מירוק לצהוב ולא יכולתם לעצור

כמובן שהעולם אינו בינארי, ויתכנו מצבי ביניים, בהם הנהג נכנס לצומת בעוד הרמזור היה צהוב, אך לא יראו את הנהג כמבצע עבירה של מעבר באור אדום. הגנה זו תעמוד לטובת הנהג כאשר נכנס לצומת בעוד האור היה צהוב כאשר לא עלתה ביכולתו של הנהג לעצור את הרכב.

למשל, נהג שנהג במהירות המותרת, הפך הרמזור מירוק לצהוב, ועל פי נסיבות האירוע, לא עלה בידיו לעצור את הרכב – לא יראהו כמבצע עבירה כאמור.

 

החומרה של העבירה

מדובר בעבירה חמורה ביותר, למעשה מעבר צומת כשהרמזור מורה על איסור לעשות כן, עשוי להעמיד את עוברי הדרך האחרים בסיכון – הן את הולכי הרגל והן נהגים אחרים שהרמזור שמכוון אליהם מורה להם על כך כי הדרך בטוחה למעבר.

כפועל יוצא, עשויה להתרחש תאונת דרכים קשה בה יפגע הנהג ברכב חולף או בהולך רגל, שעשויה להיות תאונת דרכים עם נפגעים ולעתים אף תאונת דרכים קטלנית.

 

הענישה

אם כן, הוסבר כי לעתים מעבר באור צהוב יהיה שקול לביצוע עבירה של מעבר באור אדום. כעת, יוסבר מהן ההשלכות של מעבר צומת בעוד הרמזור אדום.

 

מעבר באור צהוב כאשר לא הייתה תאונה

ככל שהנהג עבר עבירה של מעבר באור צהוב, שבעקבותיה לא נגרמה תאונת דרכים עם נפגעים או שלחלופין, לא ביצע את העבירה תחת נסיבות מחמירות, ייענש הנהג בניקוד של 10 נקודות תעבורה בתוספת לקנס של 1,000 ש"ח.

 

מעבר באור צהוב בנסיבות מחמירות

בנסיבות מעין אלה, בנוסף ל- 10 נקודות התעבורה שצוינו לעיל, יזומן הנהג שעבר את העבירה האמורה לבית המשפט. כמו כן, קצין משטרה יהיה רשאי להורות על פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה של הנהג שמואשם בעבירה של מעבר באור צהוב למשך תקופה של עד 30 ימים.

 

נסיבות מחמירות – מהן?

נסיבות מחמירות יהיו:

  1. מעבר הצומת כאשר בצומת כבר יש רכב שבא מכיוון אחר.
  2. נהג שעבר את הצומת תוך כדי כך שגרם להפרעה ו\או סיכון לשאר עוברי הדרך
  3. נהג שהורשע ב-3 השנים שקדמו לעבירה האמורה בעבירה אחרת של מעבר באור אדום.

 

זימון לבית המשפט

בית המשפט יוכל להורות כי הנהג שהורשע בעבירה של מעבר באור צהוב יישא בפסילת רישיון הנהיגה שלו בפועל, פסילת רישיון הנהיגה על תנאי, קנס כספי, מאסר בפועל או מאסר על תנאי. אלו ייפסקו כתלות בחומרת העבירה, הנסיבות בהן בוצעה והן עברו התעבורתי של הנהג.

 

מעבר באור צהוב כאשר נגרמה תאונה עקב אי הציות לרמזור

אם כתוצאה מביצוע העבירה של מעבר באור צהוב תגרם תאונת דרכים עם נפגעים, ייכנס הנהג אל תחום הדין הפלילי; במסגרתו, ככל שהיו נפגעים, יתכן ויואשם בעבירה של חבלה ברשלנות שדינה יכול להגיע לתקופה של עד שנה מאחורי סורג ובריח.

במקרים חמורים יותר, שכתוצאה מעבירת התנועה שביצע הנהג – נהרג אדם, יתכן ויואשם על ידי התביעה בגרימת מוות ברשלנות שדינה מאסר של עד 3 שנים ואף בעבירות המתה חמורות יותר שבגינן עונשי מאסר ארוכים יותר.

 

מה ניתן לעשות במקרה שעברתם עבירה של מעבר באור צהוב

עצר אתכם שוטר

אם עצר אתכם שוטר והינכם חושבים כי לא עברתם באור צהוב או שעברתם באור צהוב במגבלת המותר כאמור לעיל, הודיעו לו על כך. כך, התגובה שלכם תתועד ובמקרה ותגיעו לבית המשפט כדי לעמוד על חפותכם – עשויה לעמוד לטובתכם.

כלומר, אל תמהרו להתנצל בפני השוטר כדי שאולי ישקול לוותר לכם על דו"ח התנועה ולשחרר אתכם לדרככם, שכן אם לא יעשה כך, יהיה עבורכם קשה יותר להיות מזוכים מן העבירה בבית המשפט.

 

מצלמה

ניתן לפקפק ברמת אמינותה של המצלמה או במידת חוקיות מיקום הרמזור.

כמו כן, ככל שצילום הרכב אינו ברור או במקרים אחרים בהם הרכב המצולם כלל אינו שלכם כדאי לכם לשקול בחיוב לערער על הדו"ח ואף לבקש להישפט בגינו.

 

האפשרויות העומדות בפניכם לאחר קבלת דו"ח

  1. תשלום הדו"ח – כמוהו כהודאה באשמה
  2. ערעור על הדו"ח – תוך 30 ימים מיום המצאתו.
  3. בקשה להישפט – תוך 90 ימים מן היום בו הומצא הדו"ח.

 

פנו אלינו

מעבר באור צהוב עשוי להיחשב לעבירה תנועה של מעבר באור אדום. במצב עניינים שכזה, עליכם להכיר בכך כי רישיון הנהיגה שלכם ובמקרים חמורים יותר, אף חירותכם, עומדת בסכנה. ייעוץ בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה עשוי להטות את הכף בין ביטול האשמה לבין נשיאה בה.

כמו כן, בדיון בבתי משפט במקרים חמורים מעין אלה, מומלץ ביותר לשכור את שירותיו של עורך המומחה בתחום.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

מידע נוסף
דילוג לתוכן