תאונת פגע וברח בחניה

תופעת תאונות הפגע וברח ברכבים חונים היא תופעה שהחלה להתגבר בשנים האחרונות, ורבים אינם יודעים מה לעשות במצב בו פגעו להם ברכב בזמן שחנה.

פגעתם ברכב חונה ולאחר מכן ברחתם ממקום התאונה? פגעו לכם ברכב בעוד הרכב היה בחניה ואינכם יודעים מי פגע לכם ברכב? – במאמר זה, נסקור עבורכם את המשמעויות הנלוות למקרים אלה ומה ניתן לעשות ככל שנקלעתם למצב שכזה.  

 

החובה החוקית

רבים מנהגי ישראל לא מודעים כלל לחובה החוקית הדורשת מהם להשאיר פרטים בעת פגיעה ברכב. למעשה, נהגים רבים סבורים כי השארת פרטים נתונה לטוב לבם בלבד. עם זאת, תקנה 145 לתקנות התעבורה עשויה להפתיע את אותם נהגים.

תקנה 145 תסייע למעורבים בפגיעה ברכב חונה כאשר לא מדובר בתאונת דרכים על פי הפלת"ד – אותה נסקור בהמשך כתב זה. לכן, תקנה זו הינה חיונית והכרחית עבור מקרים בהם התרחשה תאונת פגע וברח בחניה בה לא היו נפגעים ואילו נגרם נזק לרכוש.

תקנה 145 לתקנות התעבורה קובעת כי נהג רכב שמעורב בתאונה או שפגע ברכב אחר שנמצא בדרך או בסמוך לדרך וכתוצאה מן התאונה נגרם נזק לרכב או לרכוש;

יהיה על הנהג למסור לנהג הרכב בו פגע או לבעל הרכוש הנפגע או לשוטר הנמצא במקום את שמו המלא, כתובתו, רישיון הנהיגה, מספר הרכב וככל שאינו בעליו של הרכב, אז גם את שמו המלא וכתובתו של בעליו, מספר תעודת הביטוח של הרכב, מיהי החברה המבטחת ותעודה מזהה.

 

אם בעל הרכב הנפגע לא נמצא במקום

סביר לגמרי שבעת הפגיעה ברכב חונה לא יהיה משגיח על הרכב הנפגע או שבעליו לא יהיה בסביבה הקרובה. במקרים מעין אלו, נדרש הפוגע ברכב לעשות את הבאים:

 

השארת פתק

אם פגע אדם ברכב חונה ובעליו לא נמצא במקום, על הנהג להשאיר הודעה בכתב על הרכב שניזוק כתוצאה מן התאונה שגרם לה. על ההודעה הכתובה להימצא במקום בולט לעין על גבי הרכב, או על כל רכוש שגרם לו נזק.

בהודעה זו יפרט את שמו המלא, כתובתו, מספר רישיון הנהיגה, מספר הרכב וככל שאינו בעליו, אז גם את שמו המלא וכתובתו של בעל הרכב, מספר תעודת הביטוח ומיהי החברה המבטחת את הרכב.

 

הודעה למשטרה

בתוך 24 שעות מן המועד בו התרחשה התאונה, על הנהג הפוגע להודיע למשטרה על מקום התאונה; למסור להם את שמו המלא וכתובתו ; אלא אם כן כאשר התרחשה התאונה מסר את הפרטים המזהים האמורים לעיל לשוטר שהיה במקום.

עם זאת, המשטרה לא ידועה כממהרת לטפל במקרים אלו, שכן לא מדובר במקרים הדחופים ביותר עבורם.

 

האם פגיעה ברכב חונה היא תאונת דרכים

כדי שייחשב אירוע "תאונת דרכים" על פי הפלת"ד – חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, צריך שהמקרה יגרום לנזק גוף לאחד המעורבים בתאונה וזאת עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. אם יוגדר האירוע כתאונת דרכים יוכל הנפגע מן האירוע לדרוש פיצויים על פי הפלת"ד.

 

נזק גוף

נזק גוף הוא כל מקרה של מוות, מחלה, פגיעה, ליקוי גופני, ליקוי נפשי, ליקוי שכלי, כולל פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאיברי הגוף שהיה מחובר לגוף של הנפגע בזמן שהתרחשה תאונת הדרכים.

 

רכב מנועי

כדי שיוכר מקרה כתאונת דרכים צריך שיהיה מעורב בתאונה רכב מנועי שנע בכוח מכני על פני הקרקע שייעודו העיקרי הוא תחבורה יבשתית.

כמו כן, יש לשים דגש כי עיקר ייעודו של הרכב המנועי הוא לשמש לתחבורה יבשתית – למשל, קורקינט חשמלי שעיקר ייעודו הוא לשעשוע ומשחק לא ייחשב לכלי רכב מנועי.

 

קשר סיבתי

צריך שיהיה קשר סיבתי בין השימוש ברכב המנועי לבין קרות תאונת הדרכים. כלומר, אם אין כל קשר בין הרכב המנועי והשימוש בו לתאונה שנגרמה, מן הסתם שלא תיחשב התאונה כתאונת דרכים שיכולה להיות מפוצה מכוח הפלת"ד.

 

טיפול ברכב

מה קורה במקרים בהם הרכב חונה עקב ביצוע טיפול ברכב? בית המשפט קבע כי כדי שהתיקון ברכב ייחשב לתאונת דרכים רק כאשר נעשה התיקון במהלך הנסיעה וצורך המשכתה;

הצורך בתיקון הרכב צריך להתרחש כתוצאה מאירוע פתאומי; יש לטפל ברכב עצמו ולא בתא במטען; מדובר בטיפול שלא דורש איש מקצוע לצורך ביצועו.

 

כניסה או ירידה מהרכב

כאשר נכנסים או יורדים מרכב חונה ומתרחשת פגיעה, עשוי להיחשב המקרה לתאונת דרכים, שכן תוגדר הכניסה והיציאה מהרכב לשימוש ברכב מנועי.

 

דחיפה או גרירה של הרכב

אם מתבצעת גרירה ו\או דחיפה של הרכב ונגרמה תאונה, ייתכן שייחשב המקרה לתאונת דרכים, שכן נכנסת ההגדרה ל"שימוש ברכב".

 

נפילה של חלק מרכב חונה

אם נופל חלק מרכב בזמן שהוא עומד עשויה להיחשב התאונה לתאונת דרכים.

 

פגיעה ברכב שחונה במקום אסור

אם חונה רכב במקום שאסור לו לחנות – בחניה אסורה, ופגע בו רכב אחר, תיחשב הפגיעה כתאונת דרכים. עם זאת, החוק אינו מגדיר מהי חניה אסורה על פי דין; בפסק הדין הכשרת היישוב נ' אדרי, נקבע שיש לבחון האם החניה האסורה יצרה סיכון תעבורתי.

כלומר, אין זה משנה אם החניה מותרת או לא, כל עוד היא גורמת סיכון תעבורתי בנסיבות המקרה, יהיה מדובר בחניה אסורה על פי הפלת"ד. בהתאם, אם אדם חנה במקום אסור, אך לא נשקף מחנייתו סיכון תעבורתי ופגעו ברכבו, לא תיחשב הפגיעה לתאונת דרכים.

 

סיכון תעבורתי – מתי?

סיכון תעבורתי יבחן על פי נסיבות המקרה; יכול להיות שיהיה מדובר בתנאי כביש, מזג האוויר, שדה הראיה, התאורה במקום ועוד רבים.

 

פיצוי על ידי חברת הביטוח

כאמור, במקרה ולא ידועה זהותו של הפוגע, וגיליתם בוקר אחד כי רכבכם נמצא פגוע לאחר שהחניתם אותו, עליכם לפנות לחברת הביטוח. חברת הביטוח עשויה לחקור אתכם על נסיבות המקרה כדי לוודא שלא אתם גרמתם לתאונה וכי לא נסעתם ברכב בזמן בו לכאורה רכבכם עמד בחניה ונפגע מרכב שביצע תאונת פגע וברח.

 

עדויות לתאונת פגע וברח בחניה

אם בידכם עדות לפגיעה ברכבכם, תוכלו להשתמש בה בבית המשפט ומול חברת הביטוח. תיעוד חזותי על ידי וידאו או תמונה הוא עדיף, שכן עד ראייה, מעבר להודעה הראשונית שפגעו ברכבכם, לא בהכרח יעמוד לצידכם בבית המשפט כעד.

 

תאונת פגע וברח בחניה: סיכום

כתלות בגובה הנזק שנגרם על ידי הפגיעה ברכב החונה, מומלץ לשקול פניה לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה. קבלת ייעוץ וסיוע משפטי מעורך דין המתמחה בתחום עשויה לסייע לכם בהקטנת הנזק שנגרם לכם או הנזק בגינו תידרשו לפצות את בעל הרכב שברכבו פגעתם.

 

פנו אלינו בהקדם כדי לקבל את הייעוץ המשפטי האיכותי, הקשוב והמקצועי ביותר.

 

 

 

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

דילוג לתוכן