בקשה להישפט על דוח תנועה

בקשה להישפט על דוח תנועה – אם קיבלתם דו"ח תנועה זאת יכולה להיות אופציה טובה. דו"ח תנועה זו איננה גזירה משמיים. יש לכם את הזכות לבקש להישפט, להגיע לבית המשפט ולעמוד על חפותכם. לא מעטים הם המקרים בהם מקבלים נהגים דו"חות תנועה על עבירות שלא ביצעו או לחלופין, עבירות שביצעו באופן אחר מאשר זה המתואר בדו"ח התנועה אשר קיבלו. חשוב שתדעו שעומדת לכם זכות בסיסית זו ומתי כדאי להשתמש בה.

סוגי הדו"חות השונים

 

במדינת ישראל קיימים שני סוגי דו"חות:

דוח לפיו יוזמן הנהג לדין

כלומר שלא עומדת לנהג ברירה אלא להגיע לבית המשפט. דו"חות מסוג זה יתקבלו כנגד העבירות החמורות יותר הקיימות בחוק.

 

דו"ח הדורש תשלום קנס

"ברירת משפט", בקבלת דו"ח מסוג זה יקבל הנהג כמה אופציות בהן יוכל לבחור כדי להתמודד עם הדו"ח שקיבל.

 

הנהג יכול לשלם את הקנס

האופציה הקלה והפשוטה ביותר מצד הנהג, אך לא זו שתעשה עימו בהכרח את הצדק המירבי. בפשט, הנהג ישלם את הקנס ותשלום כמוהו כהודאה בעבירה בה הוא מואשם.

 

הנהג יכול לבקש לבטל את הדוח

מעין אופציית ביניים, לפיה יבקש הנהג לבטל את הדו"ח באמצעות ערעור, תוך הבאת ממצאים עובדתיים אשר מוכיחים כי האמור בדו"ח אינו נכון ואינו עושה עימו צדק. לנהג יהיו 30 ימים מיום קבלת הדו"ח להגיש את הערעור.

 

בקשה להישפט

בעבירות מסוג "ברירת משפט", כלומר, עבירות להן לנהג עומדת הברירה בין תשלום הקנס, ערעור והגעה לבית המשפט כדי לעמוד על חפותו, יכול הנהג להגיש בקשה להישפט מטעמו. נהג אשר בוחר באפשרות זו לעשות זאת תוך 90 ימים מיום בו הומצא לו דו"ח התנועה.

 

בקשה להישפט על דוח תנועה – החלקים החשובים

מכל האופציות שהוזכרו לעיל, בקשה להישפט הינה האופציה התובענית ביותר, ולכן מומלץ לבחור בה רק כאשר הינכם מאמינים כי יש לכם מתווה עובדתי סביר לכך שאינכם אשמים בעבירה אשר הינכם מואשמים בה על ידי המשטרה.

במידה ולא תימצאו זכאיים, יתכן ויבחר בית המשפט להחמיר את הקנס הנקוב בדו"ח התנועה ולזקוף לחובתכם הוצאות משפט – כך שמלבד הזמן הרב שאבד לכם במהלך המשפט, תצא ידכם בהפסד מכל התהליך.

 

 

כיצד לנהוג כאשר נעצרתם על ידי שוטר?

ככל שהינכם מאמינים שלא ביצעתם את העבירה, אל תמהרו להתנצל בפני השוטר או להודות בעבירה אשר הוא מייחס לכם. הדברים אשר תאמרו לשוטר לאחר ביצוע העבירה ירשמו בדו"ח התנועה ויוכלו לשמש כנגדם ו\או בעדכם ככל שתבחרו להגיע לבית המשפט כדי לעמוד על חפותכם.

בתי המשפט לתעבורה מייחסים חשיבות רבה לתגובת הנהג מיד לאחר ביצוע העבירה, נהג שהודה בעבירה בעת ביצועה, יתקשה הרבה יותר לעמוד בבית המשפט ולעמוד על חפותו, במיוחד כאשר לא עומדים לצידו מספיק עובדות ועדים אשר יתמכו בטענותיו.

נהגים רבים נוהגים להצטער בפני השוטר על המעשה שלכאורה עשו ואף לבקש סליחה על מעשיהם בתקווה כי יפטרו אותם מן הקנס וישחררו אותם לדרכם כחלק ממחווה של רצון טוב.

שקלו את מילותיכם בקפידה לפני, שכן עשויות להיות לכך השלכות הרות גורל על המשפט שתנהלו וכפועל יוצא, על גובה הקנס והנקודות אותם תספגו.

יחד עם זאת, הקפידו לוודא עם השוטר כי הוא רושם את תגובתכם לעבירה כפי שצריך, אל תהססו אף לבקש להכתיב לו את תגובתכם, שכן למרות שנראה כי מדובר בכמה מילים ספורות ובעלות משמעות קטנה יחסית, כל מילה עשויה לסייע לכם רבות.

כמו כן, כדאי לציין בתגובתכם מי הם העדים לאירוע, למשל נוסע שישב לצידכם אשר יוכל לשפוך אור על המקרה בהינתן משפט.

 

 

איך מגישים בקשה להישפט על דוח תנועה?

בקשה להישפט תוגש בדואר רשום למרכז פניות נהגים או לחלופין, באמצעות טופס מקוון אשר נמצא באינטרנט. ניתן למלא את החלק המורה על בקשה להישפט על גבי ספח דו"ח התנועה שקיבלתם, על פי ההוראות המצוינות.

במקרה ואבד הספח מסיבה כזו או אחרת, ניתן יהיה להגיש את הבקשה להישפט בכתב תוך ציון מספר הדו"ח, מספר הזהות וכתובת המגורים של המבקש.

 

 

הדיון בבית המשפט

ראשית, עומדת לכם אפשרות הבחירה, בתחילת המשפט, לכפור באשמתכם, להודות באשמה או להגיע למעין הסדר טיעון, לפני המשפט, מול המשטרה והתובע שעומד כנגדכם.

ככל שבחרתם לכפור באשמתכם, מה שסביר שתעשו ככל שבחרתם להגיע להישפט בעניין העבירה בה אתם מואשמים, ייקבע תור להוכחות – בחלק זה, שני הצדדים, כלומר, גם אתם וגם המשטרה להציג את המתווה העובדתי הרלוונטי לאירוע בתוספת עדים אשר יתמכו בגרסאות הצדדים.

מומלץ מאוד להגיע עם מצע עובדתי מוכן ומנומק, אדם שיגיע לבית המשפט עם טענות כמו "לא עשיתי את אשר מיוחס לי" ללא כל הוכחה, סביר שיורשע בעבירה המיוחסת לו, ובהינתן נסיבות מסוימות, אף יקבל קנס גבוה מן הקנס המקורי.

דעו כי המשטרה תזמן את השוטר אשר נתן לכם את דו"ח התנועה כעד מטעמה.

 

 

הגעה להסדר טיעון מול התביעה

לחלופין, הינכם יכולים להגיע להסדר טיעון אל מול התביעה. הגעה להסדר טיעון הינה אפשרית, לתובע המשטרתי אין משהו אישי כנגדכם, מדובר בעבודה שלו, והם אינם מקבלים "בונוסים" על קנסות גבוהים יותר. לכן, ככל שתציגו מתווה עובדתי חזק כנגד ההאשמות המופנות כלפיכם, אשר תחליש את עמדת המשטרה, יתכן והתובע ייעתר, ויסכים לעונש מופחת תוך שינו סעיף האישום לעבירה קלה יותר תמורת הודעה.

בפועל, יתכן ויהיה מדובר בקנס פחות ו\או פחות נקודות שיזקפו לחובתכם. כמו כן, יכול להיות שיסכים לסגור איתכם עסקה לפיה תקבלו את הקנס המקורי תמורת הודאה, מה שיכול להתגלות כמועיל במידה והינכם חוששים כי המצע העובדתי שלכם לא מספק.

 

 

נסיבות בהן בית המשפט יתחשב במהלך המשפט

במידה והמשפט התחיל, חשוב מאוד לדעת כי בית המשפט לא יבחן את העבירה שביצעתם בלבד. למעשה, בית המשפט יבחן את היסטוריית עבירות התנועה בהן הורשעתם בעבר, ואף יתחשב בעבירות תנועה דומות שביצעתם.

ככל שקיימות לחובתכם עבירות תנועה רבות יותר, ובפרט עבירות תנועה דומות לעבירה בה אתם מואשמים, יתכן ובית המשפט יהיה נכון, בהינתן הרשעה, להגדיל את העונש המקורי שנתבקש על ידי המשטרה במתן דו"ח התנועה.

 

התייעצות עם עורך דין תעבורה

ככל שהינכם שוקלים לבקש להישפט, אל תהססו לפנות לעורך דין המתמחה בתחום התעבורה, אשר יוכל לבחון כמה עמדתכם חזקה כנגד זו של המשטרה, לבדוק ולבחון התנהלות לא נכונה של המשטרה שהובילה לפגמים כאלה ואחרים במתן דו"ח התנועה ואף לייצג אתכם בבית המשפט.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן