עבירת מהירות נהג חדש

נהג חדש הוא למעשה מעין נהג על תנאי, שכן הוא למעשה עומד במעין תקופת מבחן עבור מידת התאמתו להחזיק רישיון נהיגה. על כן, ביצוע עבירת תנועה בכלל ועבירת מהירות בפרט על ידו תקבל תגובה קשה וחמורה יותר מאשר עבירת תנועה זהה שתתבצע על ידי נהג ותיק.

במאמר זה נסקור מהי מידת החומרה של ביצוע עבירת מהירות על ידי נהג חדש, מהי הענישה על כך וכיצד ניתן להתמודד עם עבירת מהירות שביצע נהג חדש.

 

מי מוגדר כנהג חדש?

נהג חדש, על פי הגדרת החוק, הוא למעשה נהג שמחזיק רישיון נהיגה על רכב מנועי פחות משנתיים. יחד עם זאת, גם נהגים שלהם היה רישיון נהיגה על אופנוע, מכונה ניידת או טרקטור – ייחשבו נהגים חדשים על אף החזקתם ברישיון נהיגה נוסף קודם.

 

נהג חדש – מחזיק רישיון נהיגה "על תנאי"

ניתן לומר כי השנתיים הראשונות של קבלת רישיון הנהיגה מהוות מעין תקופת מבחן למידת התאמתו של נהג לנהוג על הכביש. למעשה, הנהג החדש הוא נהג ללא הרבה ניסיון, או ללא ניסון משמעותי בכלל, מאחורי ההגה, על כן, באופן יחסי, נשקפת ממנו סכנה רבה יותר הן כלפי עצמו והן כלפי עוברי אורח אחרים בכביש. על כן, בתקופתו של אדם כנהג חדש, ייחסו לעבירות תנועה מסוימות שייבצע חומרה רבה יותר מאשר נהג ותיק שייבצע את אותן העבירות.

 

עבירת המהירות המופרזת

למעשה, עבירות המהירות נמדדות על פי מידת חומרתן שהיא למעשה בכמה הנהג שנמצא נוהג במהירות מופרזת עבר את המהירות המותרת. ככל שנסע מהר יותר ביחס למהירות המותרת בכביש בו נהג, כך העונש על כך יהיה חמור יותר. יחד עם זאת, חשוב לציין כי נהיגה במהירות מופרזת על ידי נהג חדש היא עבירה שנחשבת מן העבירות החמורות – על כך נרחיב בהמשך. להלן נמנה את חומרת עבירות המהירות המופרזת.

 

עבירת המהירות המופרזת בקרב נהגים חדשים

נהיגה במהירות מופרזת – קרי, מהירות גבוהה מן המותר, היא עבירת תנועה שהינה יחסית שכיחה בקרב אוכלוסיית הנהגים החדשים והצעירים. לא זו אף זו, מעורבותם של אוכלוסיות אלה בתאונות דרכים גבוהה יותר מאשר גודלם היחסי באוכלוסיית הנהגים.

 

עבירות קנס בלבד

מדובר בעבירות המהירות הקלות ביותר שבהתאם, יינתן כנגדן קנס בלבד ללא רישומן של נקודות. כדי שנהג בכלל או נהג חדש בפרט ייכנס אל קטגוריה זו, עליו להיתפס נוהג במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המהירות המותרת בכביש שהינו עירוני או לחלופין, להיתפס נוהג במהירות של עד 25 קמ"ש מעל המהירות המותרת בכביש בין עירוני. הקנס כנגד ביצוע עבירה זו יהיה 250 ש"ח גם עבור נהג חדש וגם עבור נהג ותיק.

 

עבירת מהירות שבגינה יינתן קנס של 750 ש"ח ו- 8 נקודות

בשלב זה, אנו נכנסים אל המתחם החמור יותר של עבירות התנועה שהענישה לגביה תהיה בהתאם. ככל שנהג נתפס נוהג במהירות של מעל 20 קמ"ש מעל המהירות המותרת, אך מתחת ל-30 קמ"ש (כולל) מעל המהירות המותרת בכביש עירוני; או לחלופין, ככל שנתפס הנהג נוהג במהירות של יותר מ- 25 קמ"ש אך פחותה מ- 40 קמ"ש (כולל) מעל המהירות המותרת על פי חוק בכביש בין עירוני – יזקף לחובת הנהג קנס של 750 ש"ח בתוספת לרישומן של 8 נקודות.

 

עבירת מהירות שבגינה יינתן קנס של 1500 ש"ח ו- 10 נקודות

דרגה זו היא למעשה הדרגה האחרונה בה עבירת המהירות תיחשב עבירת ברירת קנס. כלומר, הנהג שהואשם בעבירת המהירות יכול לבחור אם ברצונו להישפט על ביצוע העבירה, לערער עליה, לבקש המרתה באזהרה, או לחלופין להודות באשמה ולשלם את הקנס ולצבור לחובתו את הנקודות.

ככל שנהג נתפס נוהג במהירות של מעל 30 קמ"ש מעל המהירות המותרת, אך מתחת ל-40 קמ"ש מעל המהירות המותרת בכביש עירוני; או לחלופין, ככל שנתפס הנהג נוהג במהירות של יותר מ- 40 קמ"ש אך פחותה מ- 50 קמ"ש מעל המהירות המותרת, על פי חוק, בכביש בין עירוני – ייזקף לחובת הנהג קנס של 1500 ש"ח בתוספת לרישום של 10 נקודות.

 

עבירת מהירות שבגינה הנהג יוזמן לדין

מדובר בעבירת המהירות החמורה ביותר אשר תחייב את עובר העבירה להגיע לבית המשפט. לענייננו, ככל שנתפס הנהג נוהג במהירות של יותר מ- 40 קמ"ש (כולל) מעל המהירות המותרת בכביש עירוני; או שלחלופין, נתפס הנהג נוהג במהירות של מעל ל-50 קמ"ש (כולל) בכביש בין עירוני – יזקפו כנגדו 10 נקודות, אך גם הזמנה המחייבת אותו לדין.

 

ההשלכות

מלבד העובדה שעבור נהג חדש מדובר בהשלכה חמורה משום שרישיון הנהיגה שלו מלכתחילה נמצא בסטטוס של מעין רישיון נהיגה על תנאי; בהתאם לחומרת העבירה שביצע הנהג החדש ומידת סטייתו מהמהירות המותרת, ייתכן וייפסל רישיון הנהיגה שלו ואף, במקרים חמורים ביותר, ייגזר עליו מאסר על תנאי או אף מאסר בפועל.

 

נהג חדש ומהירות מופרזת

בכפוף לאמור בפקודת התעבורה של מדינת ישראל, ככל שנפסל רישיון הנהיגה של נהג חדש לתקופה של 3 חודשים ומעלה; או שלחלופין, הורשע הנהג החדש באחת מן העבירות אשר מנויות בתוספת השלישית, שאחת מעבירות אלה היא נהיגה במהירות מופרזת – תוארך, הלכה למעשה, תקופת "הנהג החדש" של הנהג בעוד שנתיים.

 

שמרו על רישיון הנהיגה שלכם

גם אם הנהג החדש סיים את תקופת הנהג החדש ללא פסילה בפועל, עדיין יתכן כי בסוף תקופת הנהג החדש, בהנחה שביצע אחת מן העבירות החמורות או לחלופין, נתפס נוהג במהירות מופרזת – ישית עליו משרד הרישוי חובה לעבור מבחן תאוריה ולעתים מבחן נהיגה מעשי – טסט על מנת שיוכל לחדש את רישיון הנהיגה.

בפועל, אולי יחודש רישיון הנהיגה של הנהג, אך הוא יישאר תחת ההגדרה המכבידה של נהג חדש לתקופה נוספת של שנתיים.

 

החשיבות בקבלת ייעוץ וסיוע משפטיים מעורך דין מקצועי ומנוסה

כפי שבטח הצלחתם להבין, עבירה של מהירות מופרזת בכלל ועבירה של מהירות מופרזת בפרט עבור נהג חדש איננה עבירה קלה או פשוטה – על כן, אין להבליג עליה בעיקר כאשר מדובר בנהג חדש; שכן המשמעויות של נהג חדש שנתפס בביצוע עבירת מהירות מופרזת היא קריטית, משום שתצריך מן הנהג החדש לבצע מבחנים מטעם משרד הרישוי כתלות בחידוש רישיון הנהיגה ואף תאריך את תקופת הנהג החדש למשך שנתיים נוספות. כך למעשה, במקרה הטוב, יהיה הנהג הנדון נהג חדש למשך תקופה של 4 שנים.

 

ייצוג משפטי בבית המשפט

הגעה לבית המשפט לתעבורה ללא ייצוג או סיוע מטעם עורך דין מקצועי ומנוסה הבקיא ברזי המשפט בכלל ובמשפט התעבורה בפרט מועדת לכישלון – זאת משום שלרוב הנהג שלגביו נעשה המשפט מחוסר ידע משפטי באופן כללי או בפרט ידע תעבורתי רלוונטי. כדי שתוכלו להגדיל את הסיכוי כי תצליחו לשמור על רישיונכם, מומלץ כי תשקלו, בכובד ראש, את שכירת שירותיו של עורך דין מנוסה המתמחה בתחום דיני התעבורה.

 

פנו אלינו

פנו אלינו כדי שתוכלו לקבל את הסיוע והייעוץ המשפטי המקצועיים ביותר מטעם עורכי הדין הטובים והמנוסים ביותר בתחום.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן