בדיקות רוק לאיתור סמים

כל נהג שבגופו יימצאו עקבות של סמים, גם אם צרך אותם לפני מספר שבועות, יכול להיחשב כאדם שנהג ברכב בזמן שהוא שיכור. עונש המינימום הצפוי למי שהואשם בעבירה זו יכול לעמוד על שלילת רישיון לשנתיים בפועל. עד לאחרונה היה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לזהות שרידי סמים בגופו של הנהג אם לא היה חשד מיוחד (שיכול לנבוע כהתנהגות חריגה של הנהג או ממודיעין קיים), אך לפני כשנה (בחודש יוני 2021) אושרה לשימוש בדיקת רוק חדשנית המסוגלת לזהות שרידי סמים בדמו של הנהג.

ההבדל בין בדיקת ינשוף לבדיקה לגילוי שרידי סמים

חשוב לדעת שהבדיקה החדשה לגילוי שרידי סמים בגוף שונה באופן מהותי מבדיקת הינשוף הוותיקה לגילוי שרידי אלכוהול בדם אשר מוכרת לרוב הנהגים. בדיקת הינשוף מתבצעת באמצעות נשיפה של הנהג לתוך מכשיר מיוחד שנקרא נשיפון. רק במצב בו מכשיר הנשיפון יצביע על מדדים חריגים של אלכוהול בדמו של הנהג, הנהג יידרש לבצע בדיקה נוספת במכשיר הינשוף המפורסם. שתי הבדיקות הללו לא מהוות הליכים רפואיים פולשניים ולכן ניתן היה לבצע אותם על פי דרישת השוטר גם אם לא היה שום חשד סביר או מבוסס שהנהג ברכב נמצא תחת השפעת אלכוהול.

 

מהו הייחוד של בדיקת רוק לגילוי שרידי סמים בדם

עד לפיתוח בדיקה לגילוי שרידי סמים בגוף המתבססת על דגימת רוק לא ניתן היה לבצע בדיקה לאיתור שרידי סמים ללא חשד סביר, מכיוון שהבדיקות שהיו קיימות בשוק התבססו על בדיקות דם או על מתן שתן. בדיקות אלו נחשבות להליכים רפואיים פולשניים שיכולים לפגוע בכבודו של האדם, וניתן היה לבצע אותן רק כאשר היה חשד סביר שנהג הרכב נמצא תחת הפשעת סמים. מסיבה זו, עד לאחרונה לא היה ניתן לעצור נהג במחסום משטרתי ולדרוש ממנו לבצע דגימת שתן או בדיקת דם, כל עוד לא היה חשד סביר ומבוסס שהוא נוהג תחת השפעת סמים.

במכרז של משטרת ישראל לבדיקות רוק לגילוי סמים זכתה חברה שם 'סקיוריטק' (securetec). החברה אמורה לספק למשטרת ישראל ערכות בדיקה לגילוי סמים בגוף באמצעות רוק. מהימנות הבדיקות גבוהה מאוד ומוערכת בכ-95%, הבדיקה מאפשרת לקבל תוצאות תוך פרק זמן של כ-10 דקות מזמן הבדיקה. בין סוגי הסמים שבדיקות הרוק החדשות מסוגלות לזהות: קנאביס, מורפיום, הרואין, קוקאין, אקסטזי.

 

הבדיקה לגילוי שרידי סמים בגוף

הבדיקה הנוכחית לגילוי שרידי סמים בגוף היא גם בדיקה דו שלבית. בשלב הראשון הנהג יידרש לתת דגימת רוק. במידה ודגימת הרוק תצביע על חשד להימצאות של שרידי סמים בדם הנהג יידרש לבצע בדיקת שתן כדי לאמת או להפריך את החשד. במקרה שבו הנהג החשוד יסרב לבצע את בדיקת השתן הוא ייחשב באופן אוטומטי כאדם שנהג ברכב תחת השפעת סמים וככל הנראה ייענש בפסילה של רישיון הנהיגה שלו לשנתיים בפועל.

 

אופן ביצוע הבדיקה

את הרוק לביצוע הבדיקה לוקחים מלשונו של הנהג, האינדיקציות שהבדיקה נותנת דומות מאוד לאינדיקציות של בדיקות הריון. במצב שבו דגימת הרוק לא מספיק טובה עבור המכשיר, הינשוף ייתן הודעה שתופיע בצורה של שלושה קווים שיתריעו על בדיקה לא תקינה. במידה ועולה אינדיקציה של פס אחד המשמעות היא שברוק של הנהג הנבדק התגלו שרידי סמים. כפי שנאמר, לא מדובר על הוכחות חותכות שבגופו של הנבדק יש סמים, אלא על אינדיקציה משמעותית שתוביל לבדיקת שתן. חשוב לזכור שאי אפשר להרשיע נהג בנהיגה בהשפעת סמים אך ורק על סמך ביצוע בדיקה בינשוף החדש.

 

הבעיות בבדיקה החדשה לגילוי שרידי הסמים בגוף

חשוב מאוד לדעת שישנן כמה בעיות בסיסיות בבדיקה החדשה לגילוי שרידי סמים בגוף שנכנסת לשימוש במשטרת ישראל בימים אלו:

  1. כאשר אדם שותה אלכוהול במסיבה, באירוע, או סתם בבית, הוא יודע שהוא שתה אלכוהול ומבין שאסור לו לעלות על ההגה במשך כמה שעות. ברור לו שבמידה והוא יצא לנהוג יהיה מדובר על מעשה לא אחראי שעלול להעמיד אותו ואת הסובבים אותו בסכנה חמורה.
    מעבר לכך, כמובן שיהיה ברור לאותו אדם שבמקרה שהוא ייתפס על ידי המשטרה ויידרש לבצע בדיקת ינשוף, העובדה שהוא נוהג בשכרות תתגלה, ויינקטו נגדו הצעדים המשפטיים הרלוונטיים. שרידי אלכוהול מתנדפים מהגוף תוך מספר שעות, אך לעומתם שרידי סמים עלולים להישאר בגוף האדם שצרך אותם לאורך מספר שבועות.
    אדם יכול לצרוך סם ביום מסוים, ולעלות על ההגה לאחר שבועיים וחצי כאשר ברור שהוא לא נמצא תחת השפעת הסם. למרות זאת, אם הוא יידרש לבצע בדיקה לאיתור שרידי סמים בגוף על ידי שוטר, שרידי הסמים יזוהו בגופו והוא יחשב כאדם שנוהג תחת השפעת סמים על כל המשתמע מכך.

 

  1. כאשר מדובר על בדיקת ינשוף לאיתור שרידי אלכוהול בדם ישנן כמויות אלכוהול מפורשות שנקבעו בחוק, הכמויות יודעות ומוכרות, וחריגה מהן תחשב נהיגה בשכרות. כך לדוגמא, נהג חדש, נהג צעיר, או נהג מקצועי שגופם יכיל מעל 50 מק"ג אלכוהול (כמות זעירה) בזמן נהיגה יחשבו כנוהגים בשכרות. עבור כל נהג אחר הכמות המותרת מבחינת החוק היא 240 מק"ג אלכוהול. בניגוד לאלכוהול, לגבי סמים לא נקבעו כמויות מינימום וקווים מוחלטים שמעבר להם הנהג ייחשב כנוהג תחת השפעת סמים, אך מתחת לכמויות אלו הוא ישוחרר.

 

לסיכום

חשוב מאוד לזכור שגם אם קנאביס אינו מסוכן לכם או לסביבתכם הוא יכול להיות מסוכן לרישיון הנהיגה שלכם, גם פרק זמן ארוך יחסית לאחר הצריכה שלו. חשוב מאוד לדעת היטב מהן הזכויות החוקיות שלכם. בכל מקרה של בדיקת סמים שיצאה חיובית מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בתחום כדי שלא יפגעו בזכויות האזרח שלכם.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן