נהיגה במהירות מופרזת

למעלה מ-14% מהתאונות במדינת ישראל מתרחשות כתוצאה מנהיגה במהירות מופרזת ועבירה זו נמצאת במקום הראשון מתוך עשרת הגורמים הנפוצים ביותר לגרימת תאונות דרכים.

יש המאמינים כי לא מהירות הנסיעה היא מחוללת התאונה, אלא נסיבות אחרות על הכביש כמו נהיגה מסוכנת של נהגים נוספים בדרך, כתמי שמן או מים שעשויים להטות את ההגה לכיוון הלא נכון, שינוי פתאומי במזג האוויר, הסחת דעת או הפרעה כלשהי שנגרמה לנהג ואפילו התשתית שאיננה ערוכה במידה מספקת לנסיעת כלי רכב חדשניים ומודרניים, האמורים מטבעם לנוע במהירות רבה יותר.

למרות כל אלה, כל מומחי הבטיחות ותאונות הדרכים קובעים בוודאות מוחלטת כי יש במהירות הנסיעה די כדי לקבוע את ההבדל בין תאונה והימנעות מתאונה, בין פגיעה אנושה וחמורה לבין פגיעה קלה עם נזק לרכוש בלבד, בין חיים לבין מוות.

לכן נהיגה במהירות מופרזת היא נושא כה "חם" ומדובר בקרב הציבור והמשפטנים, שכן בבסיסה עומד לא רק פוטנציאל הנזק, אלא גם חוסר תחושת האחריות האישית והשמירה על קדושת החיים בקרב אותו נהג כלפי נהגים אחרים, הולכי רגל, נוסעים ברכבו ואף הוא עצמו.

 

אמצעי אכיפת עבירות המהירות בישראל

המשטרה והמדינה מבקשות לחנך את ציבור הנהגים לכדי נהיגה איטית, סבלנית, מאופקת ומתונה במטרה להימנע ככל הניתן מפגיעות כבדות לגוף ולרכוש. על כן קיימים מספר כלים טכנולוגיים האוכפים את ביצוע העבירה:

מצלמות א'3 – מדובר במצלמות נייחות הניצבות בצידי הדרכים ללכידת נהגים הנוסעים מעל המותר או העוברים באור אדום או העוברים על נתיבי תחבורה ציבורית. מאות מצלמות פרושות בכל רחבי הארץ ומקושרות למרכז בקרה לפיענוח התצלומים, ממנו יישלחו דוחות משטרתיים והזמנות לבית המשפט, בהתאם לחומרת העבירה.

נכון להיום אמינותן של המצלמות מוטלת בספק ובית המשפט צפוי להכריע בחודשים הקרובים בסוגיה. אם יוכח כי המצלמות אינן מתפקדות כראוי ולא מסוגלות לאמוד היטב את מהירות הנסיעה, תהיה לכך השפעה אדירה על מאות אלפי הדוחות שניתנו בחודשים האחרונים.

ממל"ז (מד מהירות לייזר) – אתם נוסעים ובדרככם חולפים על פני שוטר ממשטרת התנועה האוחז מצלמה תוך השענתה על דלת הניידת. זהו הממל"ז הפועל באמצעות קרני לייזר ולוכד את מהירות האובייקט שאליו הוא מכוון. המכשיר ניתן לתפעול בתנועה מתקרבת או מתרחקת ולכן מחייבת שוטר נוסף שיעצור את הרכב לאחר שנמדדה מהירות נסיעתו מעל המותר.

דבורה / מלטנובה – אמצעי משוכלל המאפשר לשוטר לאמוד את מהירות הנסיעה תוך כדי נסיעתו בנתיב הנגדי ובכך ללכוד את עברייני המהירות בזה אחר זה. יש לציין כי האפקטיביות של המכשיר השולח ומקבל אור בעוצמה מסוימת מהעצם הנמדד, נוגעת ישירות גם לנוכחות כלי רכב אחרים שנמדדו תוך כדי, לקו מתח נמוך העובר במקום, למסילת רכבת סמוכה או מזג אוויר גשום.

 

העונש על נהיגה במהירות מופרזת

נהיגה עד 20 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או עד 25 קמ"ש מעל המותר בדרך בין עירונית מחייבת בקנס של 250 ₪ ללא נקודות.

נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או 26-40 קמ"ש בדרך בין עירונית מחייבת בקנס של 750 ₪ ו-8 נקודות.

בינואר 2017 יצא תיקון לחוק עבירות מהירות מופרזת, הקובע מדרגת קנס החדשה העומדת על 1,500 ₪ שתקפה גם לעבירות מהירות חמורות: 31-40 קמ"ש מעל המותר בדרכים עירוניות או 41-50 קמ"ש מעל המותר בדרכים בין עירוניות (במקום זימון לבית משפט) ו-10 נקודות.

נהיגה במהירות של למעלה מ-41 קמ"ש בדרך עירונית או נהיגה של למעלה מ-51 קמ"ש בדרך שאינה עירונית תגרור כתב אישום כנגדו של הנהג והזמנה לדיון בבית המשפט בעניינו.

 

מה קורה כשעוצרים אותי על נהיגה מעבר למהירות המותרת?

כאשר שוטר עוצר נהג שנתפס על ידי אחד מאמצעי האכיפה המשטרתיים, הוא יכול לזמן אותו בהתאם לחומרת העבירה או נסיבותיה לשימוע אצל קצין משטרה. שם יהיה רשאי הקצין לפסול את רישיונו של הנהג מנהלית ל-30 ימים. בשימוע יוכל הנהג לטעון את הטיעונים שלו למניעת הפסילה המנהלית כנגדו ובהקשר לעבירה המיוחסת לו.

לאחר מכן הקצין ימסור את החלטתו, כאשר אם העבירה כרוכה גם בזימון לבית המשפט עם צפי פסילה נוסף – ניתן יהיה לנכות את זמן הפסילה שכבר בוצע מהעונש הסופי בגזר הדין. לעתים חל מצב שבו השופט יסתפק בפסילה המנהלית בלבד, מה שמשאיר לנהג רק את ביצוע תשלום הקנס והחיוב בנקודות במשרד הרישוי.

זוהי אחת הסיבות שבעטיין ממליצים כלל מומחי התעבורה השונים שלא לייצג את עצמם באופן חופשי אלא להיעזר בייצוג של עורך דין תעבורה מנוסה ומומחה. במקרים חריגים בהם הפסילה המנהלית עלולה לשבש את המשך מהלך חייו התקין של הנהג, עורך הדין יוכל לייצג אותו גם בשימוע אצל קצין המשטרה – דבר שלרוב עשוי להשאיר את אותו נהג עם רישיונו באופן מלא.

 

כיצד מתמודד העו"ד עם אישום של נהיגה במהירות מופרזת?

על מנת להפחית בעונשו של נאשם שנתפס, יש צורך בידע משפטי נרחב אודות הסוגיה. תפקידו של עורך הדין הוא לייצג את הנאשם מתוך הבאתו לדין הוגן וצודק תוך שמירה על האינטרסים האישיים שלו. נקודת פתיחה זו, היא שמובילה אותו בשלב הראשון להטיל ספק מיידי באישום המיוחס למרשו. הוא יבדוק האם ציין השוטר כי שמר על קשר עין עם החשוד מהרגע שהבחין בנסיעתו המהירה ועד לעצירתו בצד.

זהו פרט מהותי שאם לא נמצאה לו הוכחה מפורשת ברישום השוטר בדו"ח, מן הראוי להגיש בקשה להישפט ולטעון זאת מול השופט. בנוסף, יש חשיבות רבה גם לתקינות המכשיר המבצע את הבדיקה שכן עליו להיות מכויל והכיול חייב להיות מתועד, לרבות מספר המכשיר והמרחב שבו נמצא.

כשמדובר בדו"ח מצלמה נייחת (א3) המדידה איננה מבוצעת על ידי גורם אנושי ולכן לא ניתן להטיל ספק בדופי השוטר, אלא רק באמינות המצלמה או תמרור המוצב באותו קטע אכיפה. כאשר מוגש כתב אישום או כאשר ביקש הנהג להישפט, ניתן להגיע גם להסדרי טיעון ביחס לתיקון סעיף העבירה בחוק (הפחתת מהירות הנסיעה שבה הואשם הנהג) ובכך להביא להליך שיפוטי מהיר עם ענישה מופחתת.

במקרים מסוימים תהיה הצדקה לכפור באשמה (רכב אחר ביצע את העבירה, מכשיר שנמצא בלתי תקין, שוטר בלתי אמין וכד') ויהיה צורך להביא עדים או מומחים לדיון בבית המשפט בשלב ההוכחות שיבססו את טיעוני ההגנה.

בית המשפט יצטרך לקחת בחשבון את נסיבות העבירה, הכשלים הראייתיים, וותק הנהיגה ונסיבות אישיות כמו למשל עיסוק הכרוך ברישיון (נהגים מכל הסוגים) או הזדקקות לרישיון מכל צורך שהוא (התניידות לצורך בדיקות רפואיות למשל).

עורך הדין ינובסקי מייצג נהגים רבים הנשפטים על עבירות מהירות מופרזת בכל דרגות החומרה ויכול לסייע בהשבת הרישיון ולהימנע מהפסילה המנהלית או לקצר את זמן הפסילה ככל הניתן, לרבות הפחתת האישום, נקודות הרישוי והקנס לתשלום.

המשרד יבדוק את העבירה ונסיבותיה באופן אישי ויסתמך על ההיכרות עם התביעה המשטרתית והשופטים (גישות שונות יכולות לאפיין כל שופט ושופט) על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר, שתמנע נזקים כבדים להמשך התנהלותו היומיומית של נהג.

ניתן לקבל מידע על עברות תנועה נוספות כאן:

לקבת ייעוץ משפטי בנושא, צרו קשר עם משרד עורכי דין שלנו, נשמח לעזור!

 

מה העונש על נהיגה במהירות מופרזת?

נהיגה עד 20 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או עד 25 קמ"ש מעל המותר בדרך בין עירונית מחייבת בקנס של 250 ₪ ללא נקודות.

נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או 26-40 קמ"ש בדרך בין עירונית מחייבת בקנס של 750 ₪ ו-8 נקודות.

בינואר 2017 יצא תיקון לחוק עבירות מהירות מופרזת, הקובע מדרגת קנס החדשה העומדת על 1,500 ₪ שתקפה גם לעבירות מהירות חמורות: 31-40 קמ"ש מעל המותר בדרכים עירוניות או 41-50 קמ"ש מעל המותר בדרכים בין עירוניות (במקום זימון לבית משפט) ו-10 נקודות.

נהיגה במהירות של למעלה מ-41 קמ"ש בדרך עירונית או נהיגה של למעלה מ-51 קמ"ש בדרך שאינה עירונית תגרור כתב אישום כנגדו של הנהג והזמנה לדיון בבית המשפט בעניינו.

 

איך שוטרים יכולים לבדוק מהירות ועד כמה זה מדויק?

  1. מצלמות א'3 – מדובר במצלמות נייחות הניצבות בצידי הדרכים ללכידת נהגים הנוסעים מעל המותר או העוברים באור אדום או העוברים על נתיבי תחבורה ציבורית.
  2. ממל"ז (מד מהירות לייזר) – אתם נוסעים ובדרככם חולפים על פני שוטר ממשטרת התנועה האוחז מצלמה תוך השענתה על דלת הניידת. זהו הממל"ז הפועל באמצעות קרני לייזר ולוכד את מהירות האובייקט שאליו הוא מכוון.
  3. דבורה / מלטנובה – אמצעי משוכלל המאפשר לשוטר לאמוד את מהירות הנסיעה תוך כדי נסיעתו בנתיב הנגדי.

 

כיצד מתמודד העו"ד עם אישום של נהיגה במהירות מופרזת?

בשלב הראשון אנו פועלים במטרה להטיל ספק מיידי באישום המיוחס למרשנו.
שלב שני – לבדוק תקינות המכשיר המבצע את הבדיקה שכן עליו להיות מכויל והכיול חייב להיות מתועד, לרבות מספר המכשיר והמרחב שבו נמצא.
שלב שלישי תלוי בתוצאות של הכל הנסיבות, לרוב זה השלב, בו אנחנו מנהלים משא ומתן ודואגים לביטול או קיצור פסילה / ענישה מופחתת / השוות רישיון. פרטים באתר או בטלפון.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן