נהיגה בפסילה

התאונות הרבות והקטל בדרכים מכונים בפי רבים "מכת מדינה". המשטרה משתדלת להקצות את מיטב משאביה על מנת להילחם בתופעה ומכוח זאת מרחיקה מהכביש נהגים שביצעו עבירת תעבורה חמורה על ידי פסילת רישיון הנהיגה שלהם לטווח זמנים מסוים ובהתאם לחומרת העבירה ונסיבותיה.

על כן, רואה המדינה בנהיגה תחת פסילת רישיון נהיגה או בלשון החוק – נהיגה בזמן פסילה, כעבירה שיש בה סכנה ציבורית אמיתית ולכן מנהלת כנגדה מלחמה נפרדת, ביד קשה וחסרת פשרות, כאשר כל אדם הנוהג בזמן פסילת רישיון צפוי לעונש מאסר של עד 3 שנים בפועל ועד 100,000 ₪ קנס.

לאלו מתווספות סנקציות קשות נוספות כמו מעצר עד תום ההליכים ופסילה מנהלית ל-30 ימים (במקרים בהם נגרמה תאונת דרכים הפסילה תהיה 60 ימים או יותר), חתימה על כתבי התחייבות, מאסרים מותנים ופסילת רישיון מותנית, צבירת נקודות רישוי, ביצוע עבודות שירות ועוד.

 

נהיגה בפסילה מתרחשת כאשר:

  • נודע לנהג שהוא פסול מלקבל או להחזיק ברישיון הנהיגה שלו והוא ממשיך לנהוג בכל זאת.
  • הנהג נוהג בניגוד לתנאים המצויים ברישיון הנהיגה שלו.
  • הנהג קיבל הודעה כי הוא נפסל מלהחזיק ברישיון רכב וכל עוד הפסילה בתוקף, הוא משתמש באותו הרכב או מתיר שימוש בו לאחרים.
  • הנהג מתיר לאחרים לנהוג ברכב בניגוד להודעה שניתנה לו על איסור שימוש ברכב, או צו איסור שימוש ברכב.

 

"לא ידעתי שאני בפסילה"

מעשה בבחור צעיר בן 21 שעלה בשעת ערב מאוחרת לנסיעה ממקום בילוי חזרה לביתו. הוא סיים את הנסיעה בחניה הביתית, עלה אל ביתו שבקומה השנייה, התקלח, אכל והלך לישון. באותו זמן נותרה גופתה של אישה אלמונית מוטלת בצידי הדרך וללא דופק לאחר שנפגעה ככל הנראה מרכב חולף.

כאשר הצליחה המשטרה להשיג התאמה חותכת ומדויקת בין זמני ביצוע העבירה, רכבו של הצעיר ואופן הפגיעה שהתבטא בשלל סימנים חיצוניים על רכבו, היא זימנה אותו מיד לחקירה שבעקבותיה ייתכן וייעצר וכן יוגש נגדו כתב אישום חמור ביותר.

אלא שהצעיר מאזור המרכז, כך התברר, איננו אוחז כלל ברישיון נהיגה תקף. למעשה, רישיונו נפסל על בסיס מניעים רפואיים עוד שנתיים קודם לכן, משאובחן כחולה סכיזופרניה ונאסר עליו לנהוג לצמיתות. הצעיר הודה כי אכן נבדק לכשירות נהיגתו במכון הרפואי, אך הודעת הפסילה או עדכון בדבר הבדיקה מעולם לא נמסרו לו.

על פי חוק, די באישור על משלוח ההודעה בדואר רשום כדי להוכיח שהנהג מודע לכך שרישיונו נשלל. במקרים רבים בית המשפט שופט לחומרה גם את הטוענים כי לא הגיע לידיהם דבר.

במקרה של אותו צעיר המואשם בהריגה והפקרה תוך נהיגה בזמן פסילה, אכן הצליחו עורכי דינו להוכיח כי דבר לא נתקבל לידיו מעולם על ידי הדואר או בכל דרך אחרת – מקרה נדיר אך שריר וקיים בהחלט, לפיו ההודעה לא הגיעה למענה ומסיבות שאינן תלויות כלל בנהג.

החוק רואה בנהיגה בזמן פסילה כזלזול מופגן כלפיו ולכן איננו מתיר כל מקום לפשרות בעת הטלת הסנקציות המידיות, עם תפיסתו של הנהג. ברוב המקרים הוא ייעצר במקום ויובל לדיון בבית המשפט להארכת מעצר וכן סביר להניח כי יופעלו כנגדו באופן מצטבר הסנקציות של העבירה הקודמת.

כך למשל, נהג שיכור שנשפט לפסילה של 10 חודשים בפועל ופסילה מותנית של שנה אחת, נוהג בתקופת עשרת החודשים בהם נאסר עליו לנהוג כלל. או אז יוכל בית המשפט להשית עליו גם את הפסילה המותנית לשנה, כך שרישיונו יישלל כעת לתקופה של כמעט שנתיים, עוד לפני הדין הצפוי לו כנגד עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

ניהול תיקי נהיגה בזמן פסילה נחשבים למורכבים וסבוכים מאוד מבחינה פלילית ולכן לא ניתן להתמודד עם חומרתם המשפטית באופן עצמאי ויש צורך בעורך דין מוכשר ומנוסה ביותר שיבחן את כלל הנסיבות לעומק וייצר אסטרטגיה מתאימה.

עורכי הדין ינובסקי מתאימים לנאשמים אלה במיוחד, כאשר המשרד מתמצא היטב ולעומק בפסיקות השונות של דיני הפלילים והתעבורה גם יחד ומסוגל מכוח ניסיונו העשיר להביא לייצוג הולם והוגן שבו יהיה ניתן להביא את הנאשם לדין צודק ככל הניתן.

המטרה המרכזית היא להימנע מעונש המאסר בפועל המהווה פגיעה קשה בחירותו של האדם, בייחוד כאשר מדובר בעבירה של נסיעה בפסילה בפעם הראשונה בחייו.

 

רישיון נהיגה לא תקף – האם מדובר בנהיגה בפסילה?

כאשר נהג מתפתה להמשיך את שגרת חייו הקבועה גם ללא חידוש רישיונו, במקרים רבים הוא עלול להתפתות לנהוג גם לאחר שנשפט והוטלה עליו פסילת רישיון בפועל – עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

החוק מחייב כל נהג לשאת עמו רישיון נהיגה בתוקף, המבשר למעשה על זכותו וכשירותו החוקית לעלות על ההגה וכמובן מעיד כי הוא מבוטח כחוק (ללא חידוש הרישיון לא ניתן לעשות ביטוח או לכסות חלילה, תאונת דרכים שנגרמה בזמן זה). כל אדם שלא חידש מסיבה כלשהי את רישיון הנהיגה שלו במועד וכעת מוגדר כנהג ללא רישיון נהיגה בתוקף צפוי לעונש בהיקף משתנה, בהתאם לפרק הזמן שבו נסע לאחר מועד פקיעת הרישיון:

פקיעת רישיון של עד חצי שנה במועד ביצוע העבירה – קנס כספי בסך 250 ₪.

פקיעת רישיון של למעלה מחצי שנה במועד ביצוע העבירה – זימון לבית המשפט עם צפי ענישה לפסילת רישיון למשך מספר חודשים ופסילה על תנאי.

אנשים רבים שרישיונם מהווה עבורם כצורך קיומי ויומיומי, אינם מסוגלים להימנע בשום אופן מנהיגה והנסיבות האישיות שלהם לכך יכולות להיות רבות מאוד. כך למשל, חולה אונקולוגי המתגורר במושב מרוחק ללא תחבורה ציבורית ראויה שצריך להתנייד לטיפולים הכימותרפיים ואין לו אדם אחר המסוגל לנהוג עבורו; נהג הסעות שעקב עומס בתקופת החגים פספס את מועד חידוש הרישיון והפסילה שהוטלה עליו מונעת ממנו לפרנס את משפחתו; יועצת עסקית שמתניידת בין הלקוחות לאורך שעות היום וטרם קיבלה בדואר את חידוש הרישיון אך נאלצת להמשיך להשתמש ברכב על מנת שהקריירה שבנתה בעשר אצבעות לא תיפגע ועוד.

על מנת להימנע מלכתחילה מעונשי פסילה או לתת הצדקה לביצוע נהיגה בזמן הפסילה, מומלץ להיעזר בייצוג המשפטי של משרד עורכי הדין שלנו. אנחנו יודעים להביא את הנימוקים האלה אל שולחנו של השופט ולהביא להפחתה באישום והימנעות משלילת הרישיון ככל האפשר.

 

לרפא את הפגם – הפחתה בעונש

מערכת המשפט בישראל רואה חשיבות רבה במהות ההרתעה ומכוח זאת מאמינה כי עברייני תנועה המבצעים שוב את העבירה שבגינה נפסל רישיונם הם מסוכנים לסביבה ולכן אין זה מן הנמנע להטיל עליהם עונש מאסר בפועל, כדי להרחיק אותם מהציבור.

אלא שישנה חשיבות רבה גם למהות התיקון, הצופה עם הפנים קדימה. דהיינו, אדם ש"השתקם" מדרכיו הרעות בעבר, יש לתגמל אותו במידת האפשר כך שהוא לא יישא במלוא חומרת העונש פעם נוספת.

מונח זה המכונה "ריפוי הפגם" שגור מאוד בשיח המשפטי ונכון לזמנים שבהם התביעה ועורכי הדין של הנאשם שוקלים הפחתה בעונש מכוח הודאה באשמה וריצוי העונשים שבעבירה הקודמת. על כן, נהג שיוכיח באמצעות עורכי דינו כי ביצע תיקון אישי לשיפור דרכיו, יוכל לשפר משמעותית את מעמדו בעיני השופט והתביעה ולהשיג הפחתה בעונש.

ניתן לקבל מידע על עברות תנועה נוספות כאן:

 

לקבת ייעוץ משפטי בנושא, צרו קשר עם משרד עורכי דין שלנו, נשמח לעזור!

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן