עבירת מהירות

עבירות תנועה מסוג מהירות הינן עבירות תנועה שכיחות, שכן גם נהגים שאינם נהגים מסוכנים או עברייני תנועה סדרתיים עלולים לעבור את המהירות המותרת ולהיתפס בעיני מצלמת המהירות או על ידי שוטר. עבירות המהירות הינן מדורגות כך שיכולות לנוע בין קנס בלבד ועד לשלילה – הכל כתלות בחריגה מן המהירות המותרת. אם קיבלתם דו"ח על מהירות, כדאי שתקראו את מאמר זה!

כיצד נאכפות עבירות המהירות בישראל

במדינת ישראל אוכפים את עבירות המהירות באמצעים שונים, אותם נסקור כעת:

 

הדבורה

הדבורה היא למעשה מכשיר למדידת מהירות הרכב שמבוסס על רדאר. המכשיר מותקן על גג הניידת ומאפשרת למדוד את מהירות הרכב הן מאחור והן מקדימה עד לטווח של 1.2 קילומטר.

בפסיקה כבר נקבע בעבר כי המכשיר צריך להיבדק אחת לחצי שנה וכי יש לבצע כיול של המכשיר בתחילת המשמרת ובסופה; המפעיל צריך שיעבור הכשרה מתאימה; המכשיר לא הופעל בתנאים של גשם ו\או שלג;

המכשיר לא יכול להפליל נהג בעבירה כאשר יש באזור פליטה של קרינה אלקטרומגנטית חזקה; השוטר צריך להפחית 5 קמ"ש מהמירות שמדד כנגד הרכב; השוטר צריך לציין כיצד הפעיל את המכשיר.

לא זו אף זו, מכשיר הדבורה מורשה למדוד ולהפליל רכב שנסע מעל המהירות המותרת רק בתנאי שבטווח של 50 מטרים מן הרכב לא היו כלי רכב אחרים שיכולים להפריע לקריאה.

 

ממל"ז

מד מהירות לייזר הינו אמצעי האכיפה הנפוץ ביותר במשטרת ישראל. הממל"ז שולח קרן לייזר לנקודה ומודד כמה זמן לקח לקרן לחזור חזרה. באמצעות חישוב מתמטי המכשיר מחזיר קריאה לגבי המהירות בו נוסע הרכב.

בדומה לדבורה, גם לגבי הממל"ז נתנו בתי המשפט הוראות שמגבילות את האפשרות להפללה באמצעותו. בין היתר:

  • ביצוע בדיקות שגרתיות ותקופתיות
  • קשר עין רציף בין השוטר לבין הרכב החל מן הרגע שנמדדה המהירות ועד לעצירת הרכב
  • אם המדידה נעשית בטווח של מעל ל- 300 מטרים, יש להשתמש בחצובה
  • ההפעלה צריכה להיעשות על ידי אדם מיומן
  • קו ראיה בין השוטר לבין הרכב עליו מתבצעת מדידת המהירות
  • איסור שימוש בממל"ז בתנאים מגבילים של גשם, ערפל או שלג
  • הגבלות על מדידת מהירות של אופנועים ועוד

 

מצלמת המהירות הנייחת

את מצלמות אלה כולנו מכירים, וניתן להבחין בהן לאורך כבישי ישראל. מצלמת המהירות עובדת באמצעות "לולאה מגנטית". בכביש מותקנים שני פסים מגנטים ביניהם מפרידים 2.5 מטרים.

כאשר מכונית מגיעה לפס הראשון, יחושב הזמן בו לקח למכונית להגיע לפס השני; כך, באמצעות חישוב פשוט, ניתן לדעת מהי המהירות בה נסעה המכונית ובפרט האם המכונית עברה את המהירות המותרת על פי חוק.

למצלמת המהירות הנייחת במדינת ישראל ישנן כמה בעיות עליהן פירטנו במאמרנו "ערעור על דו"ח מצלמת מהירות".

 

מדרג הענישה

בשונה מחלק מעבירות התנועה, לעבירות המהירות יש מדרג ברור באשר לחומרתן, שכן ניתן לאמוד את מידת הסטייה מהנורמה של הנהג באופן מספרי. קרי, בכמה קמ"ש חרג הנהג מן המותר על פי חוק.

 

קנס בלבד

אם נסע הנהג במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר בכביש עירוני ועד 25 קמ"ש מעל המותר בכביש בין עירוני, יחויב הנהג בקנס של 250 ש"ח.

 

קנס ונקודות

במקרים חמורים יותר, בהם נסע הנהג במהירות של מעל ל- 20 קמ"ש אך מתחת ל- 30 קמ"ש (כולל) מעל המותר בכביש עירוני או לחלופין, נהג אשר נסע במהירות של מעל ל- 25 קמ"ש אך מתחת ל- 40 קמ"ש (כולל) בכביש בין עירוני; יחויב בקנס כספי של 750 ש"ח.

לא זו אף זו, בשל חומרת העבירה, יחויב הנהג גם ב- 8 נקודות שיצברו במרשם הנקודות שלו.

במקרים חמורים אף יותר, בהם בוצעה נסיעה במהירות של מעל ל- 30 קמ"ש אך מתחת ל40 קמ"ש בכביש עירוני או לחלופין, נהיגה בכביש בין עירוני במהירות של מעל ל- 40 קמ"ש ועד ל- 50 קמ"ש; יחויב הנהג הן בקנס של 1500 ש"ח והן בצבירה של 10 נקודות לחובתו.

 

הזמנה לדין

המקרים החמורים ביותר במדרג הענישה של עבירות המהירות בישראל. ככל שנהג נסע במהירות של מעל ל- 40 קמ"ש (כולל) בכביש עירוני או לחלופין, נהג שנסע במהירות של מעל ל- 50 קמ"ש (כולל) בכביש בין עירוני; יחויב הנהג ב- 10 נקודות שירשמו לחובתו והן הזמנה לדין.

 

פסילה מנהלית

במקרים החמורים יותר של נהיגה במהירות מופרזת יתכן ותקבלו פסילה מנהלית לתקופה שלא תעלה על 30 ימים. יחד עם זאת, זכותכם להגיש ערר על הפסילה המנהלית לבית המשפט המוסמך לתעבורה.

 

שלילת הרישיון

בעת הרשעה בגין עבירת המהירות, עשוי הנהג המורשע לעמוד מול שלילת רישיון הנהיגה לתקופה.

 

מאסר בפועל

במקרים נדירים יכול הנהג שעובר על עבירה של מהירות מופרזת גם להיכנס לכלא; כל זאת כתלות בנסיבות ועובדות המקרה ועברו התעבורתי של הנהג מבצע העבירה.

 

 

נעצרתם מה ניתן לעשות?

יש להתאים את פעולותיכם אל אמצעי האכיפה באמצעותו נתפסתם עוברים עבירת מהירות לכאורה.

 

תפיסה על ידי מצלמה

יש לוודא כי קיבלתם את תצלום העבירה ולראות האם אכן הרכב שלכם הינו הרכב המצולם.

 

תפיסה על ידי דבורה או ממל"ז

ניתן לבדוק כמה היה המכשיר אמין ופועל כראוי. יש להטיל ספק בכיול המכשיר ו\או האם הופעל המכשיר בכפוף לתנאים המגבילים שצוינו לעיל.

 

 

עבירת מהירות: האפשרויות העומדות בפניכם

אדם שקיבל דו"ח תנועה בכלל ודו"ח תנועה על מהירות מופרזת בפרט, יכול לפעול באחד משלושת המישורים להלן.

 

תשלום הדו"ח

תשלום דו"ח התנועה, פעולה זו הינה הפעולה הפשוטה ביותר מבחינה פרקטית. עם זאת, עשויות להיות לה השלכות הרות גורל עבור רישיון הנהיגה שלכם וזמנכם היקר.

מדוע? תשלום הדו"ח כמוהו כהודאה בביצוע העבירה. למעשה, כל עוד לא שילמתם את הדו"ח אתם עדיין חפים מפשע, ואשמתכם מוטלת בספק. תשלום הדו"ח יחייב אתכם בכל הנקודות הנקובות בדו"ח התנועה שקיבלתם וגם ידרוש מכם את תשלום סכום הקנס הנקוב.

אם לחובתכם מספר נקודות גבוה, אתם תאלצו לעבור אמצעי תיקון ובמקרים חמורים, אף יפסל רישיון הנהיגה שלכם.

 

ערעור על הדו"ח

ניתן, עד 30 ימים מיום קבלת הדו"ח, לערער על הדו"ח בפני מרכז פניות נהגים. ככל שיש לכם מתווה עובדתי חזק, יתכן ויומר דו"ח התנועה שקיבלתם באזהרה, בכפוף לתנאים מגבילים. ראו לעניין זה את מאמרנו בנושא "המרה באזהרה".

 

בקשה להישפט

ככל שנתפסתם במהירות גבוהות, לא תעמוד לכם אפשרות הבחירה. כלומר, ברירת המחדל היא להגיע לבית המשפט. במהירויות נמוכות יותר, תוכלו לבקש להישפט בגין עבירת התנועה עד 90 יום מיום שהומצא לכם הדו"ח.

עד שלא ייגזר דינכם או עד שלא תשלמו את דו"ח התנועה; תהיו חפים מפשע ולא יעמדו כנגדכם נקודות התעבורה הרשומות בגין העבירה שביצעתם לכאורה.

ראו לעניין זה את מאמרנו בנושא "בקשה להישפט על דו"ח".

 

עברתם על עבירת מהירות? צרו עמנו קשר

עבירות תנועה מסוג מהירות הן עבירות מסוכנות ביותר; להן, בהתאם, מוצמדת ענישה חמורה. ככל שנתפסתם במהירות גבוהה יותר, מצבכם פחות טוב.

למעשה, ככל שהוזמנתם לבית המשפט בגין עבירת המהירות, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני התעבורה כדי שתוכלו להגדיל את סיכויכם לסיים את המשפט כשידכם על העליונה – כך, לשמור על רישיון הנהיגה שלכם ולעתים אף על חירותכם.

 

 

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן