עורך דין מהירות מופרזת

עבירת תנועה של מהירות מופרזת עשויה להיות עבירת תנועה שהסנקציה עליה היא קלה, אך ככל שעבירת התנועה התבצעה במהירות גבוהה יותר, כך תעלה עוצמת הסנקציה ולמעשה, נהיגה במהירות מופרזת גבוהה עשויה להוביל לפסילת רישיון הנהיגה של הנהג; ואף, לעתים, להכניס את הנהג המורשע בנהיגה במהירות מופרזת מאחורי סורג ובריח. נתפסתם נוהגים במהירות מופרזת? כדאי שתקראו את זה.

עבירות המהירות בישראל – כיצד אוכפים אותן?

למשטרת ישראל ישנם כמה אמצעים מוכרים אשר באמצעותם היא מבצעת אכיפה כנגד נהגים המבצעים עבירות תנועה מסוג נהיגה במהירות מופרזת; על אמצעים אלו נעמוד כעת:

 

ממל"ז

ממל"ז, או מד מהירות לייזר הוא למעשה אמצעי האכיפה הכי נפוץ בשורותיה של משטרת ישראל – אותו ניתן למצוא בשימוש בכבישים רבים בארץ.

 

כיצד הממל"ז עובד

למעשה, הממל"ז שולח קרן לייזר לנקודה מסוימת עליה הוא מכוון ובודק כמה זמן לקח לקרן האור לחזור חזרה אל המכשיר. באמצעות ביצוע חישוב מתמטי, מחזיר מכשיר הממל"ז לשוטר המתפעל אותו את המהירות בו נוסע הגוף אליו כוון הלייזר – קרי, המכונית אליה כוון הלייזר.

 

נתפסתם על ידי ממל"ז – מה ניתן לעשות

בדומה למכשירים אחרים אותה מפעילה משטרת ישראל, גם לגבי הממל"ז, הורו בתי המשפט הוראות אשר מגבילות, הלכה למעשה, ביצוע הפללה באמצעות הממל"ז. על הוראות אלה נעמוד להלן:

 

בדיקות

כדי שקריאת הממל"ז תפליל נהג אשר חשוד בנהיגה במהירות מופרזת, על הממל"ז להיות תקין ושנעשו עליו בדיקות תקופתיות ושגרתיות.

 

קשר עין

על מנת שקריאת הממל"ז תהיה קשירה להפליל את הנהג, בין הנהג לבין השוטר אשר משתמש בממל"ז, צריך להיות קשר עין רציף החל מן הרגע בו נמדדה מהירות הנסיעה של הרכב על ידי הממל"ז ועד לעצירת הרכב בפועל.

 

טווח המדידה

ככל שהמדידה נעשתה בטווח העולה על מרחק של 300 מטרים, על השוטר להשתמש בחצובה כדי להפעילו כדין באופן שיפליל נהג שנהג לכאורה במהירות מופרזת.

 

מיומנות השוטר

על השוטר המפעיל את מכשיר הממל"ז להיות מיומן בהפעלת המכשיר.

 

תנאי מזג אוויר

שימוש בממל"ז אסור ולא תקף אם נעשה תחת תנאי ראות לקויים כמו גשם, ערפל או שלג.

 

מכשיר הדבורה

הדבורה, בהשוואה למכשיר הממל"ז, עובדת לטווח רחוק יותר. למעשה, מדובר במכשיר המבוסס על רדאר אשר מותקן על גג הניידת – באמצעות מכשיר הדבורה יוכל השוטר המפעיל אותה למדוד מהירויות של רכבים עד לטווח של 1200 מטר הן לפנים והן מאחור.

 

נתפסתם בנהיגה במהירות מופרזת על ידי מכשיר הדבורה – מה ניתן לעשות?

במקרה בו הואשמתם בביצוע עבירת נהיגה במהירות מופרזת ואילו המכשיר שאמצעותו הופללתם היה הדבורה, קבע בית המשפט הוראות שיכולות לפגוע במהימנות המכשיר בתנאים מסוימים.

 

ביצוע בדיקות

בית המשפט קבע כי המכשיר חייב להיבדק אחת לשנה.

 

ביצוע כיול

על המכשיר לעבור כיול בתחילת המשמרת וכן בסופה של המשמרת.

 

הכשרת השוטר המפעיל

השוטר שמפעיל את מכשיר הדבורה צריך להיות מוכשר לכך.

 

תנאי מזג האוויר

תנאי מזג האוויר צריכים להיות הולמים עבור הפעלת המכשיר. כלומר, מכשיר שהופעל תחת מזג אוויר שאינו מתאים להפעלתו כמו גשם, ערפל או שלג עשוי להיכשל בהפללת הנאשם בבית המשפט.

 

מקומות מהם המכשיר לא יכול לפעול

מכשיר הדבורה לא יוכל לפעול במקומות אשר נפלטת בקרבה אליהם קרינה אלקטרו – מגנטית חזקה.

 

מרחק מרכבים אחרים

מכשיר הדבורה יוכל להפליל נהג רכב בעבירת נהיגה במהירות מופרזת רק אם הקריאה התבצעה כאשר הרכב היה, לכל הפחות, במרחק של 50 מטרים מרכבים אחרים.

 

מצלמת המהירות הנייחת

מצלמות המהירות המוכרות לכולנו פרוסות בחלקים רבים בכבישי ישראל השונים. המצלמות הללו עובדות בשיטה של לולאה מגנטית – למעשה, בכבישים בהם מופעלות מצלמות המהירות מותקנים שני פסים מגנטיים אשר ביניהם יש הפרדת מרחק של 2.5 מטרים.

בפועל, כאשר מכונית מגיעה אל הפס הראשון, יחשב המכשיר את הזמן בו לקח למכונית להגיע מן הפס הראשון אל הפס השני. ככל שהמהירות הייתה מעל המהירות המותרת, ייתכן ויקבל הנהג דו"ח בגין עבירת מהירות מופרזת. (ראו הרחבה על מצלמת המהירות במאמרנו "ערעור על דו"ח מצלמת מהירות").

 

ענישה על עבירות המהירות

משום שניתן לאמוד את עבירת המהירות באופן מספרי, ניתן לדעת בהינתן הפללה בעבירה שכזו, מה דינו של עובר העבירה בקלות רבה יותר בהשוואה לעבירות אחרות. כפי שניתן להבין, ככל שהנהג נתפס במהירות נהיגה גבוהה מעל המהירות המותרת כך גדלה ההסתברות כי יינקטו כנגדו צעדים.

 

עבירות מהירות שבגינן יינתן קנס בלבד

נהג שנהג המהירות של עד 20 קמ"ש מעל המהירות המותרת בכביש עירוני ועד 25 קמ"ש מעל המהירות המותרת בכביש בין עירוני, יחויב בקנס של 250 ש"ח.

 

עבירות ומהירות שהעונש עליהן הוא קנס ונקודות

במקרים חמורים מן האמור לעיל, יישא הנהג הן בקנס והן ברישום נקודות כנגדו.

 

קנס של 750 ש"ח ו8 נקודות

ככל שנתפס הנהג נוהג במהירות העולה על 20 קמ"ש אך מתחת ל-30 קמ"ש (כולל) מעל המהירות המותרת בכביש עירוני; או שנתפס הנהג נוהג במהירות העולה על 25 קמ"ש אך פחותה מ- 40 קמ"ש (כולל) מעל המהירות המותרת בכביש בין עירוני – יצבור לחובתו קנס של 750 ש"ח ורישום של 8 נקודות.

 

קנס של 1500 ש"ח ו10 נקודות

מדובר במקרה החמור ביותר בגינו יקבל הנהג ניקוד וקנס ולא הזמנה לדין. למעשה, ככל שהנהג נתפס נוהג במהירות של מעל 30 קמ"ש אך מתחת למהירות של 40 קמ"ש מעל המהירות המותרת בכביש עירוני; או שנתפס הנהג נוהג המבהירות של מעל 40 קמ"ש ועד ל- 50 קמ"ש מעל למהירות המותרת בכביש בין עירוני – יושתו כנגדו הן קנס בגובה של 1500 ש"ח והן רישום של 10 נקודות.

 

הזמנה לדין

מדובר במקרים החמורים ביותר במדרג אשר יחייבו את הנהג בהגעה לבית המשפט. הלכה למעשה, ככל שנפס נהג במהירות של מעל 40 קמ"ש (כולל) מעל המהירות המותרת בכביש עירוני; או שנתפס נהג נוהג במהירות של מעל ל-50 קמ"ש (כולל) מעל המהירות המותרת בכביש בין עירוני – ירשמו כנגדו 10 נקודות במרשם הנקודות בתוספת לקבלת הזמנה לדין.

למעשה, בבית המשפט ייתכן ויישלל רישיון הנהיגה של הנהג ואף ייתכן כי ייגזר עליו ריצוי עונש מאסר על תנאי או ריצוי עונש מאסר בפועל – זאת בהתאם לחומרת העבירה והנסיבות בהן היא בוצעה.

 

החשיבות בקבלת ייעוץ משפטי על ידי עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני התעבורה

עבירת מהירות מופרזת אינה צחוק, כפי שניתן לראות לעיל, ביצוע עבירת תנועה שכזו עשויה להגיע לדרגות ענישה גבוהות ביותר. ככל שביצעתם עבירות נהיגה במהירות מופרזת חמורה יותר, מומלץ יותר כי תיעזרו בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה הבקיא ברזי המשפט בתחום דיני התעבורה, שכן ההשלכות של הרשעה בעבירת התנועה בה אתם מואשמים עשויות להיות הרות גורל.

 

אם זומנתם לבית המשפט

ככל שביצעתם עבירת מהירות הנחשבת לאחת מעבירות המהירות החמורות ביותר, שבגינה קיבלתם זימון לבית המשפט, אל תהססו לשכור את שירותיו של עורך המומחה בתחום, שכן עמידה בבית המשפט לבדכם, בהיעדר הבנה משפטית בכלל והבנה בתחום דיני התעבורה בפרט, עשויה להיות הרת אסון עבור רישיון הנהיגה שלכם ואף חירותכם.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן