נהיגה תחת השפעת אלכוהול

הסטטיסטיקה מוכיחה כי בזמן שתיית משקאות משכרים מתגברת תחושת הביטחון העצמי ועל כן חשים נהגים רבים כי הם כשרים להתיישב מאחורי ההגה ולבצע נסיעה. אלא ש-5% מתאונות הדרכים בישראל נגרמות כתוצאה מנהגים שיכורים (או תחת השפעת סמים) וחלקן אף קטלניות.

כחלק מהמלחמה בתאונות הדרכים, מנהלת המשטרה מאבק חסר פשרות מול תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול ולהבדיל מאישומי תעבורה אחרים המסתיימים בקנס לתשלום וצבירת נקודות, אישום זה הינו פלילי וחמור ביותר, הכולל בתוכו גם פסילת רישיון מנהלית באופן מיידי ל-30 יום ואחסון הרכב במגרש משטרתי לתקופה זו, הזמנה לדיון בבית המשפט כאשר התביעה המשטרתית מייצגת במקרה זה את המדינה, רישום פלילי ותעבורתי לכל החיים וצפי לענישה חמורה ביותר של פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים. כאשר העבירה גורמת לתאונת דרכים קטלנית בה אדם נהרג – יואשם הנהג בהריגה, כאשר העונש הצפוי לו הינו 20 שנות מאסר.

 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול: אישום פלילי חמור וענישה כבדה

אחד המקרים המורכבים והמפורסמים בדין הפלילי שבתי המשפט לתעבורה זוכרים מאז ומעולם, הוא זה של נהג שצרך אלכוהול וסמים מסוג מריחואנה וקוקאין בכמות של למעלה מפי 2 מהמותר ונכנס לתוך צומת באור אדום במהירות של למעלה מ-170 קמ"ש כאשר המהירות המותרת במקום עומדת על 90 קמ"ש. רכבו התנגש ברכב פרטי ובו חמישה נוסעים שנהרגו במקום.

ההרוג השישי בתאונה הינו אחיו התאום של הנהג שישב לא חגור לצידו ברכב. עונשו של הנהג נקבע ל-16 שנות מאסר בפועל, כאשר האישום החמור גרם לבית המשפט לדחות כל ניסיון לערער על חומרת העונש לרבות דחיית בקשת החנינה מנשיא המדינה, לאחר שליש מריצוי עונשו. מקרה זה הפך לדגל אדום בבחינת היחס לכל אדם הנוהג בהשפעת משקאות משכרים והחריף את המאבק בנהגים אלה משמעותית (ע"פ 8748/08).

 

על תהליך הבדיקה וחוסר הכדאיות לסרב לה

על מנת למנוע תאונות דרכים קטלניות ומצב של פגיעה בחיי אדם, מציבה המשטרה ניידות אכיפה רבות בשולי הדרך ביציאה ממועדונים ומתחמי בילוי ואפילו חתונות. השוטר יסמן לנהג לעצור לצידו בשולי הדרך וישוחח איתו קלות על מנת לאתר סימנים אופייניים להשפעת אלכוהול כמו עיניים טרוטות, אישונים מורחבים, דיבור מרושל, תגובות איטיות ומסירת תשובות לא ענייניות.

אם העלה הנהג את חשדו של השוטר, הוא יתבקש לבצע בדיקת נשיפון ולאחריה בדיקת ינשוף. הנשיפון יאתר בשלב הראשון האם קיים אלכוהול בגופו של הנהג ובדיקת הינשוף תצביע על הכמות המדויקת שנמדדה. כדי להשלים את האישום, עורכת המשטרה גם בדיקת מאפיינים שנועדה להצביע על רמת הקואורדינציה והשליטה במרחב של הנהג, מתוך מטרה לברר האם הוא אכן איננו כשיר לנהיגה.

כאשר הנהג מסרב לבצע את אחת הבדיקות הללו או כולן – יש לקחת בחשבון כי דינו כדין נהג שיכור. החוק גורס שכאשר אדם הינו פיקח, אין לו כל סיבה לסרב להיבדק. אמנם לא יכול השוטר להשתמש בכוח כדי לכפות בדיקה, אך המדינה תתייחס לסירוב בחומרתו הפלילית המקסימלית, כמעט ללא פתח אפשרי להשגת הפחתה בעונש.

המדינה לא מסתפקת רק בערכים מספריים של תוצאת הינשוף כאמור ומבצעת גם בדיקת התנהגות (מאפיינים) שעלולה להשפיע מאוד על חומרת האישום. כך היה במקרה של נהגת בשם א', שסירבה לבצע את בדיקות הנשיפה והמאפיינים כראוי ונלקחה לתחנת המשטרה כדי שתבוצע לה בדיקת דם שתאמת סופית את התוצאה והכמות.

לא נשאר מקום לספק בשכרותה הכבדה של הנהגת, כאשר החלה להתפרע בתחנה, לצעוק, לבכות ולהוריד את בגדיה. לבסוף בדיקת הינשוף בוצעה לה והעלתה כמות של 1250 מיקרוגרם – למעלה מפי 4 מהמותר על פי חוק. בית המשפט גזר עליה פסילת רישיון למשך שנה ו-11 חודשים, תשלום קנס כספי כבד בסך 3,500 ₪ וביצוע עבודות שירות למשך חצי שנה בהתאם לתסקיר שירותי מבחן.

 

מהי הכמות המותרת?

החוק מגדיר את "הכמות המותרת" בגופו של כל נהג עד 50 מיליגרם לליטר דם או עד 240 מיקרוגרם בכל ליטר אוויר, כאשר כל תוצאה המתקבלת מעבר לכך מחייבת בפסילה מנהלית ל-30 ימים והגשת כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול לאותו נהג.

רוב הנהגים מאמינים כי 1/3 בירה, שני צ'ייסרים או כוס יין עומדים בכמות המותרת, אך בפועל לא ניתן לדעת כיצד ישפיע האלכוהול על המערכת הגופנית של אותו אדם מבחינת יכולת הספיגה שלה, כך שגם אם הוא חש כשיר לעלות להגה, יכולותיו האמיתיות לתפקד במצבי סכנה על הכביש מוטלות בספק רב.

 

זומנתם למשפט בגין נהיגה בשכרות?

שיטת ההעמדה לדין הפלילי והענישה במדינת ישראל פועלת באופן זהה: מתקיים מפגש של האזרח העבריין עם המשטרה, בין אם בדרך של חקירה בתחנה ובין אם בעצירתו בדרכים וכאשר יימצא קשר ישיר בינו לבין העבירה תמליץ המשטרה על העמדה לדין בגין נהיגה בשכרות וישלח אליו זימון לבית המשפט. החל מאותו רגע הופך העבריין מ"חשוד" ל"נאשם".

בדיון המשפטי יש מקום לנהל הגנה צודקת והוגנת שתטיב עם הנאשם, תמסור את נסיבותיו ואת הנימוקים האישיים במטרה להניא את השופט להתחשב בו ולהמתיק את עונשו. היות והתובע הוא המדינה, יש מקום לשקול הסדר טיעון מולה על מנת להגיע להסכמה לפיה הנאשם יודה בביצוע העבירה ויקבל עונש מופחת.

בית המשפט לתעבורה רואה בהסדרי הטיעון כיכולת של הצדדים להסדיר את ענייניהם ללא התערבות ולחסוך זמן שיפוטי יקר. על כן הוא נוטה לקבל את הסדרי הטיעון, למעט מקרים חריגים בהם לא בוצע על פי הוראות החוק או שיש בו טעם לפגם.

דרך אפשרית נוספת להפחית בעונשו של נהג היא לעמת את התביעה המשטרתית מול דו"ח המאפיינים שנערך לנהג השיכור. דו"ח זה מורכב ממספר עמודים בהם נדרש השוטר לסמן או לרשום את תוצאות כל בדיקת קואורדינציה ותרגיל שניתן לחשוד לביצוע. לא אחת קורה שמתגלים ליקויים בדו"ח, המטילים ספק באישום או בחומרת האישום.

כך למשל בתיקו של גבר כבן 45 בשם אברהם, שבילה עם זוגתו בבית קפה בתל אביב. השניים נכנסו לרכבם ונעצרו תוך פחות מדקת נסיעה על ידי שוטר. אברהם נתבקש לדומם מנוע ולבצע בדיקת נשיפה. הכמות שנמדדה לו הייתה גבולית (305 מיקרוגרם) והוא התבקש באופן שרירותי לבצע בדיקת מאפיינים.

אלא שמרישומי השוטר בדו"ח עולה כי השוטר עשה כל שביכולתו על מנת להקשות על אברהם באופן מיוחד, כך שהוא ייכשל כמעט בכל דרך אפשרית: מניית הא'-ב' מהסוף להתחלה ובמהירות, הרמת ידיים תוך כיפוף ברכיים והישארות בתנוחה בלתי יציבה זו לטווח ארוך, דרישה להלך לאחור עקב בצד אגודל וכד'.

מאחר ונראה כי השוטר השתמש בסמכותו על מנת לקבוע את האשמה, הסתפקה התביעה בהסדר טיעון מקל הנושא קנס כספי בלבד, ללא פסילת רישיונו של אברהם כלל.

אפשרות נוספת להקלה בעונש מתרחשת כאשר אין נתונים לגבי כיול מכשיר הבדיקה טרם היציאה למשמרת, או שמתגלים בו ליקויים. אם יימצא שמכשיר הבדיקה איננו תקין כלל, הדבר עשוי אף להביא לזיכוי מוחלט של הנאשם בתיק.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן