עבירות פגע וברח

תום היה בסך הכל נער בן 17 כשיצא לסיבוב ברחובות תל אביב עם הג'יפ החדש והלבן של הוריו. הוא התקרב לרמזור אדום בנסיעה מהירה מידי והדף קדימה את האופנוען שעמד שם ראשון.

תום מבין מהר והיטב שהוא ביצע עבירה חמורה ביותר: הוא לא האט כנדרש לפני העצירה, לא שמר על מרחק בינו לבין האופנוען והנה הוא מוטל לפניו במרכז הצומת ונראה כי הוא נפצע פציעות משמעותיות. הפחד והחרדה השתלטו עליו, הוא לחץ על הגז ונמלט מהזירה.

לרוע מזלו, ניידת שנסעה בנתיב המקביל הבחינה באופנוען הפצוע ובג'יפ שבדיוק מגביר מהירות במטרה להסתלק מהמקום ופתחה במרדף לילי סוער משדרות אלנבי ועד הנמל, שם לבסוף נעצר. מאחר שלרוכב האופנוע נגרמו שברים במספר מקומות, תום הואשם בגרימת חבלה של ממש ונשפט למאסר בפועל לשלוש שנים, לרבות פסילת רישיונו בפועל למשך 6 שנים, תשלום קנס כספי וביצוע עבודות שירות.

 

עבירות פגע וברח – הגדרה וענישה בחוק

עבירות פגע וברח המכונות מבחינת החוק "עבירת הפקרה לאחר פגיעה" מיוחסות לתאונות שבהן הנהג האשם בגרימת התאונה נוטש את הזירה מבלי להגיש סיוע לנפגע וללא נטילת אחריות לביצוע העבירה. מדובר באחת העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה ובפלילים בכלל, שכן עבירת "הפקרה" היא עבירה המצויה בסדר הדין הפלילי ועונשה הוא מאסר כבד מאוד בפועל.

העונש לנהג שהמשיך בנסיעתו מבלי לעצור או לבדוק את תוצאות הפגיעה הינו עד 3 שנות מאסר, כאשר אם נטש את הזירה מתוך מודעות דינו עד 7 שנות מאסר. אם גרם הנהג לחבלה חמורה ואף למותו של הנפגע, יהיה צפוי לעד 14 שנות מאסר.

מאות עבירות פגע וברח מתרחשות מידי שנה. קרוב ל-100% מהן מדווחות בכלי התקשורת – גם במטרה לאתר על ידי הציבור את הפוגע על ידי מסירת פרטי זיהוי מהזירה ולאסוף עדי ראיה למקרה וגם במטרה להרתיע נהגים נוספים מביצוע עבירות דומות. בעקבות הלחץ הציבורי המאסיבי הוחמר רף הענישה משמעותית בעשור האחרון, אך למרות זאת, בעיני רבים, הענישה עדיין איננה כבדה דיה ביחס לחומרת העבירה ובמקרים אלה לרוב מתערבבים רצון עשיית הצדק ותחושות הנקם בנהג הפוגע.

מכאן שכל אדם המואשם בביצוע תאונה הכוללת סעיפי הפקרה, גרימת חבלה או הריגה, מתמודד לא רק עם האישום החמור והעונש המשפטי אלא גם עם עול חברתי כבד בעקבות התדמית השלילית שדבקה בו בעיני הציבור מכאן והלאה.

 

אי ידיעה על גרימת התאונה וסיוע להפקרה

ר' המתגורר במושב קטן באזור הדרום נוסע בקביעות בשטחי המושב עם הטרקטורון שלו, כאשר הוא מרים את הגלגלים הקדמיים תוך כדי נסיעתו. ע', קשישה המתגוררת באותו מושב, נוהגת להתיישב על שפת המדרכה מחוץ לביתה בכל יום בצהריים. במושב הקטן כולם מכירים מילדות את ע' ומודעים היטב להרגליה. לכן התדהמה הכתה בהם כאשר ר' שהרים גלגל תוך כדי נסיעתו בשעת הצהריים, לא הבחין בע' היושבת כהרגלה על המדרכה ופגע בה באופן שגרם למותה. למרות שחש בהתנגשות כלשהי, הוא המשיך בנסיעתו עד לחניה הביתית מבלי לסוב לאחור כלל ושם ראה כתמי דם על קדמת הטרקטורון.

במטרה לטייח את המעשה הוא הזעיק חבר ויחד הם ניקו היטב את הטרקטורון ושמרו אותו מכוסה. ר' אף סירב לפתוח את החנייה בעלת התריס החשמלי כאשר ניגשו אליו משפחת המנוחה והמשטרה שהגיעה למקום. העונש שהוטל עליו הינו 10 שנות מאסר בפועל, כאשר חברו שסייע לו נשפט לשנת מאסר בפועל.

עבירת פגע וברח מתרחשת על פי חוק כאשר:

  • הנהג המעורב בתאונה ידע או שהיה עליו לדעת כי אדם אחר נפגע בה או עשוי היה להיפגע בה.
  • הנהג המעורב בתאונה לא עצר במקום התאונה או קרוב לו ככל הניתן, כדי לעמוד על תוצאותיה ולהזיק עזרה.
  • הנהג עצר במקום התאונה אך לא הזעיק או הגיש עזרה והמשיך בנסיעה במטרה לפנות לגורמי ההצלה.
  • הנהג המעורב לא היה מודע לכך שפגע באדם אחר, או שסבור שאיננו אשם בגרימתה – כך או כך איננו פטור מאחריות לביצוע עבירה זו.

 

החוק "היבש" מתייחס לקשר שבין הרתעה לחומרה – ככל שהענישה תוחמר, כך נהגים אחרים יימנעו מנטישת הזירה כאשר הם אשמים בביצוע התאונה. אלא שמחקרים רבים מוכיחים כי במצב של מעורבות בתאונת דרכים נתון הנהג לסיטואציה מורכבת רגשית, כאשר תחושות הלחץ והפאניקה מונעות ממנו לקבל החלטה שמבוססת על השכל הישר.

על כן להבדיל מעבירות פליליות הנוגעות לגרימת חבלה חמורה, גרימת חבלה של ממש או הריגה, בתיקים אלה על עורך הדין המייצג לעמוד על נסיבותיו האישיות של הנאשם ועל מחשבותיו בעת האירוע, בד בבד עם שרשרת מעשיו המונעת מכך. יש לציין כי גם הנוסע ברכב המעורב בתאונת פגע וברח או הסייען מבצע עבירה פלילית חמורה ביותר של סיוע להפקרה ועונשו הינו שנת מאסר אחת בפועל, עם אפשרות למאסר בדרך של עבודות שירות.

 

מישהו דפק לי את הרכב בחנייה. האם זה פגע וברח?

עבירת פגע וברח מיוחסת לרוב לתאונות דרכים בהן נפגע אדם או יכול היה להיפגע אדם. לכן פגיעה במכונית חונה איננה נכללת בהגדרה זו. על הנהג שרכבו נפגע להגיש תלונה במשטרה תוך 48 שעות, או לבקש את פרטי בעל הרכב אם ידועים לו פרטים לגבי הנהג או הרכב הפוגע.

 

כתב האישום בתיקי הפקרה לאחר תאונת דרכים

אחד המשפטים השגורים בפי נהגים, גם המנוסים והאחראיים שביניהם הוא "לי זה לא יקרה". אלא שבמצב שבו העלייה להגה הינה פסולה מלכתחילה, קיימת נטייה לשיבוש דרכי ההיגיון וקבלת החלטות פזיזה המוסיפה חטא על פשע: נהיגה ללא רישיון תקף או בזמן פסילה, ברכב שהורד מהכביש או נגנב, תחת השפעת חומרים אסורים או תוך אי ציות לתמרורים ורמזורים או נהיגה במהירות מופרזת.

ראוי לציין בהקשר הזה את משפטו של טל מור שדרס למוות את שניאור חשין והפקירו, תוך נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול. בבית המשפט נגזרו עליו 12 שנות מאסר, פסילת רישיון ל-20 שנה ופיצוי למשפחת המנוח בסך 30,000 ₪.

כתב האישום בתיקי הפקרה לאחר תאונת דרכים מבוסס על תוצאות התאונה, על אופי הנהיגה או הפעולות שהביאו לגרימת התאונה ועל האופן שבו נמלט או עזב הנהג את הזירה. על כן יש לקבל ייצוג משפטי מעורך דין המצוי היטב בפלילים ובפקודות התעבורה, שיוכל לנמק היטב את כל הנסיבות והתובנות של הנאשם מהרגע שעלה להגה ועד הרגע שבו נתפס והואשם בגרימת התאונה.

משרד עו"ד שלנו מקפיד לשמור ולהגן על האינטרסים של כל אדם המואשם בתאונות הפקרה פגע וברח תוך ניהול דיונים בצורה עקבית ועיקשת מול הפרקליטות בבתי המשפט בכל רחבי הארץ וזאת במטרה להביא לענישה הוגנת, שאיננה מתבססת באופן "יבש" ואוטומטי על הרף המקסימלי הקבוע בחוק.

משרדנו מספק ייעוץ, ליווי וייצוג גם לחשודים המצויים תחת חקירה באזהרה, המתבצע אצלם חיפוש במטרה לאתר את הרכב הפוגע, הנתונים במעצר או מעצר בית והעומדים בפני שלילת רישיון מנהלית והחרמת הרכב. ינובסקי מספקים מענה שלם ואיכותי תוך יצירת פתרונות מקצועיים וגיבוש טקטיקה משפטית מתוך ידע והבנה רבה בתיקים אלה.

ניתן לקבל מידע על עברות תנועה נוספות כאן:

 

לקביעת ייעוץ משפטי בנושא, צרו קשר עם משרד עורכי דין שלנו, נשמח לעזור!

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן