נהיגה על מדרכה של הולכי רגל

מאמר זה יעסוק בעבירה של נהיגה על המדרכה בניגוד למותר בחוק. בראשית המאמר יוסבר באילו מצבים מותר לנסוע על המדרכה, יוצג על אילו כלי רכב החוק חל ומה הענישה הצפויה למי שעובר עבירה זו.

בסוף המאמר, יודגמו כשלים ראייתיים אפשריים בתיקים מסוג זה, ויוצג כיצד ניתן להתמודד במידה ומואשמים בעבירות תעבורה נוספות, או כאשר מבקשים להיפשט בבית משפט לתעבורה במקום לשלם את הודעת הקנס.

כפי שכולנו מבינים, המדרכות ברחובות מיודעות להולכי רגל ולא לתנועה של כלי רכב, על כן סעיף 38 לתקנות התעבורה אוסר על אדם לנהוג על כלי רכב או בעל חיים על פני המדרכה. עם זאת, מכורח המציאות ישנם מקרים בהם המדרכה מפרידה בין שטחים המותרים לנסיעה, דוגמת כניסה ויציאה מחניון או מחצר ועל כן החוק מתיר לנהוג על המדרכה רק לשם חציית אלו. עוד סעיף החוק מגדיר, כי מי שנוהג ברכב שאינו מנועי (דוגמת אופניים) או בטרקטור חייב  להיצמד לימין ולנסוע בשולי הדרך. כך, כלי הרכב הנ"ל בנסיעתו לא מפריע לתנועת הולכי הרגל ובנוסף לא מפריע לתנועה כלי הרכב שמאחוריו. לבסוף מסייגת התקנה וקובעת כי הוראות אלו לא יחולו על כלי רכב העוסק בניקוי המדרכה, השביל או הנתיב.

על אילו כלי רכב החוק חל?

אופנועים, אופניים חשמליות, אופניים רגילים – כל אלו נדרשים לציית להוראת החוק האמורה.

האופנוע הוא כלי תחבורה נפוץ ונוח לנהגים, בעקבות יכולתו לחמוק מהתנועה הכבדה שבכבישים. עם זאת, נהגים רבים מנצלים את המבנה הקטן והחמקמק של האופנוע בכך שהם נוסעים על מדרכות או חוצים מקומות המיועדים להולכי רגל, זאת כדי לבצע קיצורי דרך ולהימנע מתנועה. מסיבה זו, משטרת ישראל עוסקת באכיפה מתמדת ונרחבת ומאתרת נהגים שעוברים על חוקי התעבורה ופוגעים בסדר הציבורי.

בנוסף לאופנועים, בערים הגדולות ובתל אביב בפרט אנו רואים שימוש הולך וגובר באופניים רגילות וחשמליות. הדבר מבורך מחד, אך מהווה סכנה של ממש להולכי רגל ולציבור הנהגים. בעקבות השימוש ההולך והגובר, בשנים האחרונות המשטרה הגבירה את האכיפה בכל הנגוע לנהגי אופניים שרוכבים על המדרכה. כך, כל נהג שנוסע על אופניים שלא במקום המיועד לכך (כאשר המקומות המיודעים הם שולי הכביש או שבילי אופניים כשאלו קיימים), צפוי לקנס ונקודות. אמנם, החוק אפשר זאת מאז ומתמיד, אך אנו רואים אכיפה הולכת וגוברת כלפי ציבור נהגי האופניים.

 

מה הענישה הצפויה לי?

מרכיבי העונש הרלוונטיים לעבירה של נהיגה על המדרכה (אופנוע ואופניים), הם קנס כספי והשתת נקודות במרשם. נכון לכתיבת שורות אלו, הקנס הכספי עומד על החל מ- 250 שקלים ומתן 2 נקודות במרשם החובה במשרד הרישוי. עם זאת ראוי להזכיר, כי מדובר בנתונים המשתנים מעת לעת ועל כן יש להיות מודעים לשינויים אפשריים.

יש לזכור, כי הנקודות נצברות תקפות למשך שנתיים ולאחר מכן נמחק רישומן. אם לנהג נצברות בשנתיים הללו פחות מ-12 נקודות, אזי הנקודות יימחקו באופן אוטומטי. במידה ונהג צבר לחובתו בין 12 ל- 22 נקודות, הוא יהא חייב לעבור קורס נהיגה מונעת עם מבחן בסופו. במידה ונהג צובר לחובתו מעל 36 נקודות, הדבר יוביל לפסילה אוטומטית של רישיון הנהיגה לתקופה של שלושה חודשים, כאשר בסיום תקופת הפסילה ייאלץ הנהג לעבור מבחן תיאוריה על מנת לחדש את רישיון הנהיגה.

נתנו לי קנס כי נהגתי על המדרכה, אילו אפשרויות עומדות בפניי?

בדומה למרבית עבירות הקנס, לנהג קיימת אפשרות לבקש ולהישפט בבית משפט לתעבורה, במקום לשלם את הודעת הקנס. מצב זה מתאים למקרים בהם אדם טוען לחפותו, או שיש בידיו להראות לבית המשפט נימוקים ונסיבות שבהם לדעתו מעשיו היו מוצדקים באופן שמצדיק לזכותו מן העבירה. במידה ואתם שוקלים להישפט בבית המשפט לתעבורה, מומלץ להיוועץ או לשכור את שירותיו של עורך מומחה לדיני תעבורה אשר יכול לסייע רבות ולהשפיע השפעה ממשית על תוצאות ההליך המשפטי.

אילו כשלים ראייתיים יכולים להיות בעבירה מסוג זה?

חלק גדול מעבירות התעבורה מסתמכות בסופו של יום על דו"ח שמילא שוטר בו מפורטים פרטי העבירה, שם הוא מתאר את פרטי העבירה, את גרסת הנהג ופרטים נוספים. יש לעתים מצבים בהם אדם מקבל הודעת קנס, כאשר לטענתו הפרטים והעובדות המופיעים בדו"ח אינם משקפים את המציאות. במצבים כאלו, כפי שהוסבר לעיל, ניתן לבקש להישפט בבית המשפט לתעבורה כדי לנסות ולהוכיח את חפותו של הנהג. להלן מספר דוגמאות:

  • נהג טוען שהוא נסע על מדרכה כדי לצאת מחניית אופנועים אל הכביש. לעומתו, השוטר ששהה בקרבה לנהג מספר דקות, טוען כי הנהג נסע על המדרכה כדי להימנע מהתנועה שבכביש או כדי לבצע קיצורי דרך. בסופו של יום בית המשפט יבחן את גרסאות העדים וייקבע אילו מן העדויות מהימנות. כך, בהתחשב בראיות נוספות הקיימות בתיק, ייקבע בית המשפט האם להרשיע את הנהג או לזכותו מחמת הספק.
  • לעיתים נהגי אופנוע מעלים את האופנוע למדרכה באזור שבו יש מדרכה מונמכת, על מנת להובילו למקום חנייה המיועד לאופנועים. במצב כזה, אמנם באופן פורמאלי מדובר בנסיעה על מדרכה באופן האסור על פי חוק, אך ישנם מקרים בהם בתי המשפט זיכו נהגים מעבירה זו, משיקולי בטיחות וכדי להימנע מגרימת נזק לאופנוע. זוהי דוגמא למקרה שבו הנהג מוכיח לבית המשפט כי הנסיעה על המדרכה הייתה הכרחית ומוצדקת בנסיבות, באופן שמצדיק לזכות אותו.
  • אופנוע חנה על המדרכה במקום המותר על פי חוק. לקראת נסיעה, הוא מניע את האופנוע ומסיע את האופנוע מספר קטן של מטרים לקראת הירידה לכביש. שוטר לא מבחין בנהג מניע את האופנוע ונותן לו קנס בטענה שנהג על המדרכה שלא כדין. באם בית המשפט ישתכנע כי היה כגרסת הנהג, ייתכן והוא יזוכה מביצוע עבירה זו.

מה קורה במידה והואשמתי בעבירות נוספות?

ישנם לא מעט מצבים בהם נהג יואשם בעבירות נלוות נוספות, לצד נהיגה על המדרכה (נסיעה על השול, נהיגה ללא קסדה, חציית מעבר חצייה באופן אסור ועוד). כאשר זה מצב הדברים, ייתכן ומשטרת ישראל לא תסתפק במתן הודעת קנס, אלא תגיש כתב אישום של ממש לבית המשפט לתעבורה, באופן שיחייב את הנהג להתייצב בבית המשפט. כאשר זה המצב, אותו נהג חשוף לעונשים וקנסות ברף חומרה גבוה יותר מזה שבהודעת קנס "רגילה" – קנסות גבוהים, פסילת רישיון לחודשים רבים, הטלת מאסר על תנאי ובמקרים חמורים אף הטלת מאסר בפועל. אם נקלעתם למצב כזה, אנו ממליצים בחום להיוועץ עם עורך דין אשר יכול לסייע באיתור הכשלים הראייתיים והכשלים בעבודת השוטר, באופן שיכול למזער נזקים באופן קריטי.

כפי שעולה ממאמר זה, אמנם מדובר במרבית המקרים בעבירת קנס פשוטה, אך לעיתים הדברים עלולים להסתבך ועליתים הנהג עומד על חפותו. רוצים להיוועץ? צריכים ייצוג משפטי? אל תהססו לפנות למשרדנו, משרד ותיק ומנוסה בתחום.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן