חיפוש

נהיגה באמצעות רישיון זר

האם נהגים בישראל יכולים לנהוג עם רישיון ממדינה זרה כתחליף לרישיון נהיגה ישראלי? 

במרבית מדינות העולם קיימים נהלים שעל פיהם אנשים ממדינה אחרת (למשל תיירים או אנשי עסקים) יוכלו לנהוג לתקופה קצרה במדינה מבלי להוציא רישיון נהיגה מקומי. במקרה הקיצון, הם יפנו להוצאת רישיון נהיגה בינלאומי דרך החברות "טלדור" או "מ.מ.ס.י" – הליך קביל ולגיטימי שמסב את פרטי רישיון הנהיגה בעברית לשפת היעד, כך שהבירוקרטיה כלפיהם תהיה ידידותית יותר. 

 

מתי ובאילו סיטואציות מותר לנהוג באמצעות רישיון נהיגה זר?

אלא שישראל היא לא אחת המדינות הללו והיא לא מתירה נהיגה באמצעות רישיון זר כאשר הנהג הוא תייר, מבקר, אורח, עיתונאי, איש עסקים וכד' במעמד אזרחי של מדינה אחרת. הנהיגה באמצעות רישיון זר מותרת אך ורק לאזרחים ולתושבים זמניים והיא מותנית במספר סייגים:

אם האזרח אינו מתגורר בארץ והוא בעל רישיון זר, הוא יקבל היתר לנהוג עם רישיונו הזר למשך שנה אחת בלבד ולאחריה יצטרך להיות בעל רישיון ישראלי תקף כדי שיוכל להמשיך בנהיגתו. חוק זה הוא חלק משורה של חוקים מקלים לתושבי חוץ ותושבים חוזרים.

אם האזרח אינו מתגורר בארץ ומגיע לביקור, הוא יוכל לנהוג עם רישיונו הזר אך ורק בתנאי שעברה שנה רצופה מיום הכניסה האחרונה לארץ. אם באותה השנה בוצע ביקור קודם, יאלץ האזרח להמיר את רישיונו הזר בישראלי, או לחדש את רישיונו הישראלי במידה וקיים.

אם התושב הוא עולה חדש או אדם שמעולם לא היה בבעלותו רישיון נהיגה ישראלי וברצונו ברישוי מסחרי עד 4 טון – עליו יהיה לבצע מבחני נהיגה עיוניים ומעשיים (תיאוריה וטסט לרבות שיעורי נהיגה מקדימים) ולקבל את רישיונו ככל נהג מן המניין.

אם דרישת התושב/ העולה החדש שמעולם לא היה בבעלותו רישיון נהיגה ישראלי היא לרישיון עבור רכב פרטי – הוא יידרש לבצע מבחן שליטה: מבחן של כרבע שעה המוכיח מיומנות ובקיאות, התור אליו קצר בהרבה מהתור לטסט וגובה האגרה לתשלום נמוך בחצי מהאגרה הרגילה. מבחן זה מתיר כישלון של עד פעמיים. אם נכשל הנהג פעמיים במבחן השליטה, יהיה עליו לבצע את מבחני הרישוי הרגילים.

העיקרון שמנחה את ישראל באיסור לנהוג עם רישיון זר, הוא שכל תושבי המדינה חייבים להחזיק ברישיון ישראלי תקף על מנת שיקבלו זכאות לנהוג בארץ.

 

רישיון נהיגה לעולים חדשים

עולים ארצה שבבעלותם רישיון נהיגה זר עם תוקף של לפחות כחצי שנה לפני עלייתם ארצה, יהיו רשאים במהלך חד פעמי להמיר את הרישיון הזר שבבעלותם לרישיון נהיגה ישראלי וזאת תוך שלוש שנים מיום עלייתם ארצה.

 

סוגיית הביטוח

חברות הביטוח מעדיפות לדרוש רישיון ישראלי בתוקף על מנת לייצר את הפוליסה, מה שמכניס את ציבור הנהגים בעלי הרישיון הזר לבעיה נוספת. מאחר וכל פוליסה תקפה רק למצב של רישיון בתוקף, ישראלי שחי בחו"ל ומגיע מספר פעמים בשנה לישראל לא נחשב לבעל רישיון תקף ולמעשה חברת הביטוח תהיה רשאית לדחות את תביעתו.

אמנם לא כל חברת ביטוח מבררת את תוקף רישיונם של מבוטחיה ולכן מכילה פוליסות רבות ללא שום תוקף בפועל, אך מומלץ שגם הנהגים לא יסתמכו על כך ויבררו האם רישיונם תקף והאם פוליסת הביטוח שלהם הינה תקפה ורלוונטית. לא אחת חל מצב של תאונה מול נהג זר ואז בודקת חברת הביטוח את תנאי הפוליסה ושוללת תמיכה במידה ורישיונו לא היה תקף, למרות שכך חשב בעת שנוצרה הפוליסה.

צריך להבין שעל פי החוק, לא מתקיים כיסוי ביטוחי (תשלום פיצויים) כאשר הנהיגה לא מתבצעת עם רישיון תקף. כאשר הרישיון הוא בינלאומי, הוא מקבל תוקף לשנה בלבד כאשר ניתן במקרים מסוימים להאריך את תוקפו.

במילים אחרות – כל נהג בעל רישיון נהיגה זר במשך תקופה של יותר משנה, לא יכוסה בישראל בביטוח חובה! החברה אמנם תשמח להנפיק פוליסה שכזו מבלי למסור לנהג את האמת אך חשוב ליידע בנושא את קרוביכם המתכננים ביקור בארץ ולהימנע מהנושא בעצמכם, אם אתם תושבי חוץ. בית המשפט התחיל לאחרונה לפסוק בנושא ההטעיה המכוונת כנגד חברות הביטוח אך הנושא עדיין לא הובא כראוי לידיעת הציבור.

 

האם ישראלי שאינו מתגורר בישראל יכול לבקר בה ולנהוג עם רישיונו הזר?

על פי תקנות התעבורה, קיימים מספר תנאים שיאפשרו לאדם שכזה לנהוג עם רישיונו הזר:

  • רישיונו הזר תקף.
  • לא קיימת פסילה כלשהי מהחזקת רישיון ישראלי.
  • השהות בארץ לא ארוכה יותר משנה, אלא אם כן חלה יציאה מגבולות הארץ למשך שלושה חודשים רצופים בתוך אותה שנה ואז פרק הזמן של שנה אחת למעשה מתאפס ונספר מחדש.
  • הנהג נוהג על רכב ציבורי ו/או רכב כבד – במצב זה ניתן לנהוג עם רישיון זר לתקופה של 3 חודשים מיום הכניסה ארצה.

 

כיצד נוהגים השוטרים בבדיקת רישיון הנהיגה?

שוטר שעוצר נהג שמציג רישיון נהיגה זר תקף, אמור לבדוק את דרכון הנהג ואת מועד הכניסה האחרונה לארץ. אם עדיין לא חלפה שנה מיום הכניסה האחרונה של אותו נהג לישראל, ניתן לאפשר לו את המשך נסיעתו ללא כל טיעון לעבירה (וכל עוד כמובן לא בוצעה עבירה אחרת כלשהי). אם חלפה למעלה משנה מאז כניסתו של הנהג לארץ – היום שבו חלפה שנה יהיה המועד שבו פקע רישיון הנהיגה ועל כן יחול הדיווח בהתאם:

אם חלפו עד שישה חודשים ממועד הפקיעה (כלומר – חלפה שנת היתר הנהיגה עם דרכון זר החל מיום אחד ועד 6 חודשים לכל היותר) יקבל הנהג דו"ח ברירת משפט (קנס לתשלום עם אפשרות להישפט).

אם חלפו למעלה משישה חודשים ממועד הפקיעה (כלומר – חלפה שנת היתר הנהיגה עם דרכון זר ובנוסף אליה חלפה תקופה של 6 חודשים ומעלה) יקבל הנהג הזמנה לבית משפט בעניינו.

למשרד עו"ד גורדון מגיעים מקרים שבהם תושבי חוץ שהגיעו לישראל לחופשה והשתמשו ברישיונם הזר קיבלו דו"ח או הזמנה לבית משפט. אנו נפעל כדי לצמצם ככל האפשר את העונש ואף נשאף לסגירת התיק, מכוח ההוכחה כי מרכז חיי הנאשם הינו בארץ.

בחלק גדול מהמקרים, השוטרים כלל לא בודקים את הדרכון אלא את תעודת הזהות של הנהג וכך מבינים שרישיונו הישראלי אינו תקף כבר תקופת זמן ארוכה. הם נותנים לנהג הזמנה לדיון בבית משפט וכך למעשה מעדיפים שהשופט יהיה זה שיקבע אם מדובר בעבירה.

 

משרד עו"ד ינובסקי

עורכי דין במשרדנו הם אנשי מקצוע שעוסקים בתחום התעבורה מזה שנים רבות ובעלי מוניטין בענף הזה.  אנחנו זמינים עבור הלקוחות שלנו 24/7, תנו לנו לדואג לאינטרסים שלכם. התקשרו אלינו בכל שעה ותראו שבסופו של דבר אנחנו נוכל לעזור לכם לצלוח את הסיטואציה שאליה נקלעתם.