נהיגה על השוליים

מאמר זה ידון בעבירה של איסור נהיגה בשוליים. בראשית המאמר תוסבר תקנת החוק, ההבדל בין שול שמאלי ושול ימני, וכלי רכב שמותר להם לנסוע על השוליים.

בהמשך ידון המאמר בענישה הצפויה למי שמבצע עבירה זו ויצוינו האפשריות שעומדות בפניו בהתמודדות עם דוח זה.

לבסוף יוסברו מספר מצבים או כשלים ראייתיים המצדיקים היוועצות בעורך דין.

 

תקנה 33 לתקנות התעבורה קובע הוראת חוק ברורה: במקום שיש כביש, לא ייסע נהג רכב אלא בכביש, אלא אם יש הוראה אחרת בחלק כביש זה. כלומר, לעניין נהיגה על השוליים, התקנה קובעת כי ככל שיש כביש, נהג הרכב אינו מורשה לנסוע בשולי הכביש אלא רק בכביש עצמו, אלא אם כן ישנו תמרור המורה אחרת בחלק הדרך עליו הוא נוסע. אם כך, למה מה מיודעים השוליים? השוליים נועדו לאפשר לנהגים עצירה קצרה על מנת להתמודד עם מצב חירום או עם תקלה ברכב, דוגמת תקר בגלגל. עם זאת, נראה שהציפייה היא שככל שצפוי להיות בקרבת מקום מפרץ חניה בטוח ונוח, הרי שעל הנהג להתאמץ ולנסות "למשוך" את נסיעתו עד המפרצים הבטוחים הללו.

 

 

האם אופנועים מורשים לנסוע על השוליים?

באופן רשמי ועל פי לשון התקנה, גם על רכב דו גלגלי קיים איסור לנהוג בשולי הכביש, גם אם זה לא נראה כך במציאות הנהיגה היומיומית. לעניין זה יצוין, כי הנחיות של משטרת ישראל קובעות כי אמנם אין אישור גורף לנהיגה של רכב דו גלגלי בשוליים, אך נסיעה זו אפשרית כאשר יש עומס תנועה בכביש והתנועה מתנהלת באיטיות.

עם זאת, גם במצב כזה, על נהג האופנוע לנהוג בזהירות מרבית, שכן אם ינהג בפראות ובאופן המסכן כלי רכב אחרים, ניתן לקנוס אותו בגין נהיגה בקלות ראש או נהיגה בחוסר זהירות. לעניין זה יצוין גם כי במידה ומתרחשת תאונת דרכים כאשר רכב דו גלגלי נוסע בשול, הוא עלול להימצא אשם, למרות שהמשטרה מתירה לו בהנחיותיה נסיעה בשול.

 

 

האם יש הבדל בין שול שמאלי לימני?

כן, ולכן יש להבחין בין עצירה בשול שמאלי לעצירה בשול ימני.

השול הימני הוא היחיד המהווה שוליים, וככל שנדרש לעצור בחירום, הדבר ייעשה על השוליים הימניים. לעומתו, השול השמאלי מהווה קן הפרדה רצוף ועל כן הוא למעשה לא מהווה שוליים, אלא שטח הפרדה. כלומר, גם במצב חירום, אסור בתכלית האיסור לנסוע או לעצור על השוליים השמאליים של הכביש. ככל שיש מצב המחייב עצירת הרכב, הדבר חייב להיעשות בשוליים הימניים של הכביש.

 

 

אילו חריגים יש לחוק זה? באילו מצבים רכבים רשאים או אף מחויבים לנסוע על השוליים?

הנסיעה על השול הימני מותרת במקרים מסוימים, ורק לרכב איטי, דוגמת טרקטור, משאית או רכב שאינו מנועי.

אחד מהחריגים המתירים נסיעה על השוליים רלוונטי לרכבים איטיים. כיום, החוק לא רק מאפשר אלא מחייב רכבים גדולים ואיטיים, דוגמת משאיות המובילות משא כבד לנסוע על השול הימני בעת נסיעה איטית, זאת על מנת למנוע הפרעה משמעותית לכלי הרכב שנוסעים מאחוריהם ולאפשר לתנועה לזרום.

עם זאת, נסיעה בשול הימני מותרת (ומחויבת החוק) רק במידה והשול מיוצב, סלול באספלט ותנאי הכביש בכללותם מאפשרים נסיעה בטוחה עליו. רכב איטי שלא ייסע בשוליים כנדרש, צפוי בעצמו לקנס ולהפחתת נקודות.

 

 

אילו כשלים ראייתיים או מצבים מיוחדים יכולים להוביל לביטול הקנס?

ניתן לראות ולדמיין כמה וכמה מצבים שבהם שגגה של שוטר, או חוסר אמון שלו בגרסתכם, תוביל למצב שבו מוטל עליכם דוח שלא בצדק, למשל:

  • נהג מואשם שעצר על השוליים, אך העצירה בשולי הדרך נעשתה על מנת למנוע הפרעה לתנועה, כיוון שהרכב התקלקל ונדרש תיקון.
  • במצב אחר, ייתכן ונהג בוחר לנסוע על השוליים כמה עשרות מטרים על מנת להגיע למפרץ בטוח בגלל שרכב התקלקל, אז יעצור אותו השוטר בגין נהיגה אסורה על השוליים. במצב כזה, אם נתקלתם בשוטר לא קשוב והוא בוחר להטיל עליכם דו"ח, אפשר לבקש להוכיח את עמדתכם בפני בית המשפט, כפי שיפורט להלן.
  • ישנם מצבים בהם ייתכן והשוטר המעכב לא פירט באופן מספק את הפרטים בדו"ח התעבורה שהוטל על הנהג באופן שיכול לגרום לחוסר ראייתי של ממש, כזה שיכול לבוא גם לטובתו של נהג המואשם בעבירה. אלו מסוג הכשלים והמצבים אותם יכול לאתר עורך דין מתמחה לתעבורה, באופן שיוביל להקלה באישום או אף לביטול מלא של הקנס.

 

 

ענישה צפויה

באופן בסיסי, אדם שנוהג על השול בניגוד לנקבע בתקנות התעבורה, יקבל דו"ח משטרה (ולא יוגש כנגדו כתב אישום) ובמסגרת יוטלו על קנס כספי בגובה 750 שקלים ו-6 נקודות למרשם הרישוי. מדובר בעונש אופן כבד באופן יחסי, הן לעניין גובה הקנס והן לעניין גובה הנקודות שמושתות על הנהג.

כמובן, שככל שעבירה זו הינה עבירה נלווית לצד עבירות נוספות, חמורות יותר, שהרי אז ייתכן ויוגש נגדכם כתב אישום בבית המשפט לתעבורה. באם הוגש כנגדכם כתב אישום, הרי שהתמונה שונה לחלוטין. במצבים כאלה ייתכן ותהיו חשופים לעונש אחרים, חמורים משמעותית: פסילת רישיון הנהיגה, התחייבות כספית להימנע מעבירה, פסילת הרישיון על תנאי ובמצבים החמורים אפילו מדובר באפשרות של הטלת מאסר על תנאי או מאסר בפועל על נהגים מסוכנים, עבריינים חוזרים. ברי, כי אם הוגש כנגדכם כתב אישום חמור, אל תהססו ותמהרו לפנות לעורך דין מומחה בתחום התעבורה, כדי למזער את הנזקים ככל שאפשר.

 

 

אילו אפשרויות עומדות בפניי?

כפי שנאמר, ככל שמדובר בדוח משטרה, כל שעל הנהג לעשות הוא לשלם את הקנס (כלומר, להודות באשמה). עם זאת, בדומה לקנסות תעבורה אחרים, ישנה אפשרות לבקש להישפט בגין העבירה שבוצעה בפני בית המשפט לתעבורה, במקום לשלם את הקנס (קרי, לכפור באשמה).

במצב דברים רגיל, כאשר מדובר בנהג "רגיל" שמודע ומודה בכך שביצע את העבירה, אין סיבה לבקש להישפט בפני בית המשפט. עם זאת, במידה ונהג סבור שהוא זכאי מהעבירה שיוחסה לו, או שלטעמו ישנם נסיבות נוספות שנדרש להידרש אליהן באופן שיצדיק את מעשיו, שווה לשקול להישפט בפני בית המשפט. לעניין זה יצוין, כי גם אם גובה הקנס הכספי לכאורה איננו גבוה במיוחד, הרי שיש נהגים שלא יכולים לשאת רישום של 6 נקודות נוספות במרשם התעבורה שלהם, מסיבות משתנות, אז ראוי לבחון לשקול להישפט בפני בית המשפט.

 

 

מתי והאם כדאי להיוועץ בעורך דין מומחה?

כפי שנכתב לעיל, נדמה שבמרבית המקרים בהם מוטל על נהג קנס בגין נהיגה על השוליים, אין צורך להיוועץ ולקבל ייצוג של עורך דין. עם זאת, ככל שאתם סבורים כי הצדק עמכם וכי לא היה מוצדק להטיל עליכם קנס בגין עבירה זו, רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום התעבורה. עורך דין מנוסה ובקיא בתחום, יכול להוביל לביטול של הדו"ח, באופן שיימנע מהנהג הן את הקנס הכספי והן הטלת 6 נקודות לחובת הנהג.

עוד מומלץ להיוועץ בעורך דין כאשר הטלה של נקודות נוספות עלולה להוביל לשלילת הרישיון או לקורס נהיגה מונעת, באופן שיכול לפגוע קשות בשגרת החיים שלכם, המסתמכת לעיתים קרובות על רישיון הנהיגה.

 

אתם מוזמנים להתקשר ולהיוועץ במשרדנו על כל צרה או אישום בתחום התעבורה ואנחנו נשתדל לסייע לכם במזעור הנזקים ככל שניתן.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לחזרה לחלק מסוים בעמוד זה:
לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

עורכי דין מומלצים נוספים:

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן