ביטול קנסות או דוחות תנועה – האם זה באמת אפשרי?

קבלת דו"ח בעקבות עבירת תנועה יכולה להיות דבר מתסכל למדי, אך לפני שאתם מתייאשים ומשלמים – יש מה לעשות! אפשר לפנות לעורך דין מומחה לדיני תעבורה על מנת שיוכל לייעץ לכם על האפשרויות השונות בדו"ח, לקצץ ברכיב הקנס ובמידת האפשר גם להביא לביטול מלא של הדו"ח.

ברירת משפט או הזמנה לדין?

קיימים שני סוגי דוחות שונים שכל נהג שמבצע עבירת תנועה יכול לקבל:

הזמנה לבית הדין לתעבורה – כאשר בוצעה עבירה חמורה שמצריכה ענישה גבוהה יותר מקנס כספי בלבד (מהירות גבוהה מאוד למשל), תינתן לנהג הזמנה לדיון בעניינו והוא יישפט אצל שופט תעבורה. עבירות אלה מלוות אמנם בקנסות בעלות גבוהה יותר מזו של הדו"ח "הרגיל", אך לצידה יופיעו רכיבי ענישה נוספים על מנת למצות את הדין עם הנהג כמו פסילת רישיון, עונש מאסר, פסילה ומאסר מותנים, ביצוע עבודות שירות ועוד.

ברירת משפט – הדו"ח הכספי המוכר, שנמסר למבצע העבירה בשורת עבירות שאינן מצריכות מיצוי דין מול שופט (חציית קו הפרדה, דיבור בסלולרי וכד') וכולל סכום מוגדר לתשלום לרבות נקודות שיירשמו לחובתו של הנהג מרגע שבוצע תשלום. דו"ח ברירת המשפט אפשרי לתשלום תוך 90 ימים, כאשר החוק מחשיב תשלום כהודאה באשמה לגבי העבירה שבוצעה. ולכן אם תהיו מעוניינים לטעון כנגד הדו"ח באמצעות עו"ד ולהימנע מהנקודות – אין לשלם את הדו"ח ויש לגשת בהקדם לעו"ד תעבורה מומחה. כמו כן, אם חלפו 90 הימים וטרם שולם הקנס, יחול כפל קנס שימשיך ויגדל מידי חודש והעבירה בכל מקרה תירשם לחובתו של הנהג.

 

הטעות הגדולה של 90% מהנהגים

אנשים שנעצרים על ידי שוטר נוטים לרתיעה, לפחד והשתתקות ופעמים רבות אינם מערערים על הסיטואציה שבה הם מואשמים. מובן שכל התעמרות או התפרצות כלפי עובד ציבור, שוטר קל וחומר, היא פסולה מן היסוד, אך לא בסוג המקרים הללו מדובר.

כשהשוטר מעמת את הנהג עם העבירה שלכאורה בוצעה, הנהג בדרך כלל יתחיל את טקס טענותיו במעין תירוץ הגנתי ("אני ממהר"/ "היה נהג אחר שלא ראית והוא אחראי לכך שסטיתי מהנתיב", "אותי אתה תופס? יש פושעים גדולים יותר על הכביש") ובהמשך, כשלא יעזרו השכנועים או כאשר נדמה שהשוטר יוותר בתמורה לכנות, אנשים נוטים להודות בעבירה!

הודאה בביצוע העבירה היא חלק חשוב בדו"ח, משום שהיא לעולם תהיה מתועדת כ"דברי הנהג" בחלק התחתון של דו"ח ברירת המשפט. אם אותו נהג בפועל לא התכוון להודות בעבירה או שרק מאוחר יותר הבין כי הוא לא באמת מודה בה ושאכן לא מדובר באשמתו, ההודאה שמסר בשטח מייצרת לו נזק ויהיה קשה יותר להוכיח מדוע הודה.

ההודאה לרוב נמסרת באמירות שלא משתמעות לשתי פנים כגון: "אתה צודק, אני מבקש סליחה" או "עשיתי טעות, מודה". כפי שרבים מוסרים בעל פה לשוטר עצמו. לכן גם אם מדובר באשמתכם וגם אם יש מקום לספק באחריותכם לעבירה או שמדובר בטעות בזיהוי הנהג – אין להודות באשמה.

 

כיצד ניתן לבטל קנסות ודוחות תנועה? כל הדרכים הקיימות:

ברגע שניתן לכם הדוח – בין אם ברירת משפט ובין אם הזמנה לדין, יש לפנות בהקדם האפשרי לעורך הדין על מנת לשקול את אפשרות הביטול או ההתמודדות עם הטענות כלפיכם. קיימות מספר אפשרויות שבהן יכול לנקוט עורך הדין, כל אחת מהן תהיה תלויה במקרה לגופו: נסיבות המקרה, נסיבות אישיות של הנהג, עבירות קודמות ברקע, צבירת נקודות קודמות במשרד הרישוי, תיעוד מהאירוע, התנהלות השוטרים במקום העבירה והאינטראקציה עם הנהג, אופי הדו"ח ותקינותו ועוד.

בקשה לביטול דו"ח – אם קיימת ראיה חותכת שמראה בבירור כי לא בוצעה שום עבירה, ניתן לצרף אותה לעותק הדו"ח ולבקשה מתאימה שעורך הדין ינסח והיא תוגש ליחידת התנועה במחוז הרלוונטי, במטרה שתבוטל.

מהי אותה ראיה חותכת? במקרה לדוגמה, נהג מונית נסע באופן שגרתי ברחוב הירקון בתל אביב – רחוב עמוס הכולל צמתים רבות, מעברי חצייה רבים ורמזורים רבים. מצלמת הרכב של הנהג מתעדת את מהלך הנסיעה הנורמטיבי שבו הוא מציית לכל כללי התנועה כנדרש, עוצר להולכי הרגל ומבצע נהיגה מתונה וסבלנית. הנהג נעצר בהמשך הדרך על ידי שוטר ונטען כי לא עצר להולכי רגל במעבר חציה, למרות שהסרטון מוכיח את ההיפך הגמור. בזכות מצלמת הדרך ששימשה כראיה וכתיעוד המפריך את האמור, הבקשה לביטול הדו"ח אושרה.

בקשה לביטול קנס – קיימים מקרים שבהם העבירה כוללת סכום כספי כבד מאוד לתשלום ואין ביכולתו של הנהג לעמוד בכך. ניתן לפנות במכתב ליחידת התנועה במחוז הרלוונטי בצירוף מסמכים מתאימים ולנמק את רצונו של הנהג לבצע עונש חלופי לרכיב הקנס או להפחית ממנו. בקשה זו תתאים בעיקר לקבוצות אוכלוסייה שאינן מתקיימות בשכר גבוה כגון: חיילים, סטודנטים וחד הוריים.

בקשה להמרה באזהרה – נהגים שומרי חוק שלא נצברו להם עבירות במשך חמש שנים ומעלה, זכאים לבקש להמיר את הדו"ח באזהרה בלבד. במקרה זה, הדו"ח לא יעמוד כנגדם ולא יהיה צורך בתשלום הקנס והנקודות במשרד הרישוי לא יחויבו. הבקשה תתאים לעבירות ברמת ברירת המשפט בלבד. אם לנהג נמסר זימון לדיון בבית משפט בגין עבירת תעבורה חמורה, עברו התעבורתי הנקי יוכל לשחק תפקיד מרכזי בטענות, כך שהעונש יהיה מינימלי בלבד.

בקשה להישפט – במקרה מפורסם, נהג קיבל דו"ח בגין דיבור בטלפון הנייד בזמן נהיגה. בפירוט העבירה מתאר השוטר כיצד נהג בנתיב הסמוך וצפה בנאשם מצמיד את מכשיר הטלפון הנייד שלו לאוזן שמאל בעזרת יד שמאל ומשוחח, כאשר ידו הימנית מונחת על ההגה. משהמציא הנהג תיעוד רפואי המוכיח כי קיימים לו 80% חרשות באוזן שמאל – היה ברור לכל כי מדובר בטענה תפלה ואף ייתכן ששקרית.

בקשה להישפט מתאימה כמעט לכל מקרה בו הנהג כופר באשמה, מעוניין למסור את טיעוניו האישיים לבית המשפט ולהוכיח את חפותו וצדקתו. בקשה זו "תקפיא" את סנקציות הדו"ח ותדחה אותן עד לפסיקת השופט ועל כן אין לשלם את הקנס. כמו כן, הבקשה להישפט תוכל לאפשר לעורך הדין המייצג לעמוד על ליקויים בדו"ח או בהתנהלות במקום האירוע ולנסות למזער ככל הניתן את עונשו של הנהג. במקרים כמו זה שבדוגמה, ניתן כמובן להביא לזיכוי מוחלט.

בקשה להתיישנות – לפעמים התכתובת בין יחידת התנועה והנהג מתעכבת בצד של המשטרה. לא נדיר לפגוש במקרים שבהם הוגשה בדו"ח מסוים בקשה להישפט, אך לא נמסר בתגובה תאריך לדיון בבית משפט. על פי החוק, כל דו"ח שלא נמסרה בו תגובה במשך שנה אחת ויותר עשוי להתבטל בשל התיישנותו. אם זהו המצב ולא הופיעה כל התקדמות בטיפול הדו"ח מצד הרשויות, יגיש עורך הדין בקשת התיישנות ועל כן הדו"ח צפוי להתבטל בכפוף לאישור רשמי לכך.

הסבת דו"ח – היא אמנם לא תבטל לחלוטין את הדוח או הקנס, אך היא עשויה להקטין משמעותית את גובה התשלום! במקרים מסוימים ניתן לטעון לביצוע עבירה אחרת, פחות חמורה מזו שבוצעה לכאורה, שהחוק מטיל בה סנקציות נמוכות בהרבה כמו תשלום קנס מינימלי וכמות מועטה של נקודות. הסבת הדו"ח לעבירה פחות חמורה תהיה אפשרית אך ורק מכוח הדיון בבית המשפט ועל כן, אם זהו דו"ח ברירת משפט יש צורך להגיש בקשה להישפט ולדון בטענות בפני השופט והתביעה. לעתים יכול התיק להיסגר בהסדר טיעון שבו יוסב סעיף העבירה לעבירה קלה יותר וכך העונש יהיה הרבה פחות חמור.

 

חטפתם דו"ח? הנה כמה תזכורות "עשה ואל תעשה" קצרות:

  • אין לשלם את הדו"ח! לא ניתן לטפל בשום דרך בדו"ח ששולם! במסגרת 90 הימים יש לפנות לעורך דין תעבורה שימליץ על דרכי הטיפול בו. במקרים מסוימים מאוד ימליץ עורך הדין לשלם את הדוח משום שהוא לא יסכן את הנהג, אך כל עבירה נוספת שתצטבר תצטרך להגיע מיד לטיפולו של עורך הדין כדי שלא ייגרם נזק חמור.
  • ככל האפשר, יש להימנע מלהודות בביצוע העבירה בשטח ולפטור כל סיכוי לכך שהודאתכם תתועד ב"דברי הנהג" ולמעשה תפליל אתכם מבלי שתכננתם.
  • במצב של הצטברות דוחות יש לפנות למשרד הרישוי ולבדוק את מצב הניקוד. על פי זימונים שיתקבלו בנושא, יהיה עליכם לבצע קורס ריענון נהיגה וחשוב שיבוצע במועד, כדי לא לגרור בעיות עתידיות.
  • אם קיבלתם זימון לדיון בבית המשפט, תוכלו להגיש בקשה להארכת מועד להישפט. הדבר יקנה לכם זמן נוסף להיערכות ולפנות לעו"ד בנושא. כמו כן, עורך הדין עצמו יכול להגיש את הבקשה ולהכריז על ייצוגו בתיק מטעמכם ורצוי להגיע אליו מבעוד מועד לשם כך.

 

כל הסיבות לפנות למשרד עו"ד ינובסקי

עורכי דין במשרדנו הם אנשי מקצוע שעוסקים בתחום התעבורה מזה שנים רבות. לכן, אם אתם יכולים לפנות אלינו ולקבל ייעוץ מקצועי, עדיף שתעשו זאת כמה שיותר מהר. עורכי דין שלנו הם אנשי מקצוע אדיבים שזמינים עבור הלקוחות שלנו תמיד, ובנוסף לכך, יש לנו מוניטין בענף הזה. התקשרו אלינו בכל שעה ותראו שבסופו של דבר אנחנו נוכל לעזור לכם לצלוח את הסיטואציה שאליה נקלעתם.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
תאונות דרכים

כמות תאונות הדרכים בישראל גבוהה ביחס לאוכלוסייתה. תאונת דרכים

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן