ביטול דו"ח תנועה

קבלת דו"ח בגין עבירת תנועה הינו דבר שכיח למדי. לעיתים קרובות, מדובר בעבירה קלה שבגינה מתקבל דו"ח תעבורה שדורש תשלום קנס בסכום נמוך, אולם, לפעמים מדובר בעבירה חמורה העשויה לגרור אחריה שלילית רישיון, העמדה לדין ואפילו עונש מאסר של כמה שנים.

הנקודה המפתיעה שרבים לא יודעים היא, שדו"חות תעבורה אינם בבחינת סוף פסוק וניתן להביא לביטולם באמצעים מתוחכמים שעורך דין מנוסה המתמחה בדיני תעבורה יודע לעשות בהם שימוש וליישמם הלכה למעשה. במאמר זה נדון באפשרויות השונות של ביטול אישום, במקרה בו התקבל דו"ח תעבורה המלווה בקנס או בקנס ונקודות.

 

מה הן האופציות השונות לקבל דו"ח תנועה בישראל?

ככלל, ישנם שני סוגים של עבירות תנועה שבגינן מקבלים דו"חות: עבירות מסוג "ברירת משפט" ועבירות מסוג הזמנה לדין והגשת כתב אישום.

  1. עבירות מסוג "ברירת משפט" – עבירות אלו הינן עבירות תנועה קלות, כדוגמת: חניה באדום לבן, שימוש בטלפון הניד בזמן נהיגה, נהיגה ברכב בלא חגורה ועוד. כאשר נהג מבצע עבירה תנועה מסוג ברירת משפט, הוא יקבל דו"ח תנועה, שהסנקציה המתלווה לו הינה תשלום קנס בתוך 90 יום מיום קבלת הדו"ח. בנוסף לקנס הכספי, לפעמים מתלווה לדו"ח גם הוראה על רישומם של מספר נקודות רישיון, אשר צבירת נקודות אלו עשויה לגרום לאי נוחות משמעותית – לא אחת, צבירת נקודות מטילה חובה על הנהג ליטול חלק בקורס ריענון נהיגה ואפילו לעיתים לבצע חזרה בשנית על המבחנים של קבלת הרישיון. עבירות אלו אינן גוררות איתן הזמנה למשפט, כך שבביצוע עבירת תנועה קלה מסוג ברירת משפט – אין חובה על הנהג שקיבל את הדו"ח להתייצב לדין. יחד עם זאת, באפשרותו של מקבל הדו"ח לבקש להישפט על עבירות התנועה שלכאורה ביצע. מכאן גם נגזר שמן של עבירות אלו, "עבירות ברירת משפט" – הברירה בידו של הנהג שקיבל את הדו"ח, אם ברצונו לשלם קנס בגין העבירה שביצע, ולעיתים אף לצבור נקודות רישיון בגין עבירה זו, או אם ברצונו להיות מוזמן לדין בפני שופט בבית משפט לענייני תעבורה. בבית המשפט ייעשה דיון במרכזו תעמוד השאלה, האם הדו"ח שניתן לנהג שזומן לדין מוצדק, או שמא יש לזכות את הנהג ולבטל את הדו"ח.
  2. עבירות מסוג "הזמנה לדין והגשת כתב אישום" – עבירות אלו הינן עבירות תנועה חמורות, כדוגמת נהיגה תחת שכרות, מעורבות בתאונת דרכים, נהיגה תחת פסילת רישיון ועוד. נהג שביצע עבירות מסוג זה, אין באמתחתו את האפשרות לבחור אם לשלם קנס או להיות מוזמן לדין, ובכך עבירות אלו שונות מהסוג של עבירות התנועה של "ברירת משפט". נהג שביצע עבירות מסוג הזמנה לדין, כשמם – אכן יוזמן לדין בעל כורחו, והדיון יתקיים בפני בית משפט המיוחד לדיונים כאלו, בית המשפט לענייני תעבורה.

 

כיצד דו"חות תנועה נמסרים?

דו"חות תנועה משני הסוגים שהצגנו, יכולים להימסר בשני אופנים: מסירת דו"ח ידני ומסירת דו"ח ממוחשב. הדו"ח הידני – יכול להינתן למבצע העבירה בעת ביצוע העבירה, או להישלח אליו באמצעות דואר רשום לכתובת המשתייכת לבעלי הרכב. הדו"ח הממוחשב – נעשה באמצעות מחשב ונמסר רק באמצעות דואר רשום, אל הכתובת של בעלי הרכב בו בוצע העבירה.

במאמר זה נתמקד בעבירות מהסוג הראשון, "עבירות ברירת משפט" (שכאמור, בגינן מקבלים דו"ח כספי ולעיתים גם נקודות רישיון), ונציג את האפשרויות השונות העומדות בפני מי שקיבל דו"ח מסוג זה ומעוניין לבטלו.

ניתן לומר כי, באופן כללי, עומדות בפני נהג שקיבל דו"ח תנועה מספר אפשרויות דרכם הוא יכול להימנע מהסנקציות הנלוות לדו"ח התנועה שקיבל: הגשת בקשה לביטול הדו"ח, הגשת בקשה להמרת הדו"ח לדו"ח אזהרה ("דו"ח התראה"), הגשת בקשה להסבת הדו"ח על אדם אחר והגשת בקשה להזמנה לדין. אולם, טרם נדון באפשרויות אלו, נתייחס לשאלה קריטית שאין להקל בה ראש.

 

קיבלתי דו"ח תנועה – האם כדאי לי במהירות להוציא את הארנק ולשלם עליו מיד לאחר קבלתו?

התשובה לכך היא, שכמובן שכדאי לשלם על הדו"ח ולא להסתבך עם המשטרה בעניינים אלו, אולם גם כדאי לדעת שלרוב אין צורך למהר בתשלום על דו"ח תנועה מיד לאחר קבלת הדו"ח. ייתכן כי, הסיבה שבמקרים רבים נהגים שמקבלים דו"ח תנועה ממהרים לשלם עליו, היא סיבה מוצדקת – הם פוחדים שמא ישכחו לשלם את הדו"ח, וכתוצאה מכך יעבור המועד האחרון לתשלום הדו"ח, ואז לעיתים קרובות ניתן קנס על העדר פירעון הקנס במועד שהופיע בדו"ח, וכן ייתכן שאיחור בתשלום יגרור ריבית והצמדה על ימי האיחור בתשלום הקנס.

אולם גם צריך לזכור דבר חשוב מאוד – כאשר נהג משלם על דו"ח שהוא קיבל, הוא במובן מסוים בעצם מבצע הודאה על כך שהוא ביצע את העבירה שבגינה רשמו לו את הדו"ח. במצב כזה, שנהג כאילו מודה על העבירה שביצע שבגינה הוא קיבל את הדו"ח, יהיה קשה לשכנע את הגורמים השונים לבטל לאותו נהג את הדו"ח.

מכאן המסקנה היא, שאמנם כדאי לזכור לשלם על הדו"ח בזמן כדי שהקנס לא יטפח בעקבות איחור במועד התשלום, אולם גם כדאי לחשוב פעמיים לפני שממהרים לשלם את הדו"ח, מתוך הבנה שתשלום שכזה כמעט סותם את הגולל על האפשרות לבטל את הדו"ח.

לכן, בכל מקרה של קבלת דו"ח תנועה, יותר ממומלץ מיד לאחר קבלת הדו"ח להתייעץ עם עורך דין מנוסה המתמחה בדיני תעבורה על מנת לקבץ ייעוץ כיצד לפעול. לעיתים רבות, שיחות ייעוץ שכאלו עשויות להוביל לפתרון ראוי עבור מקבל הדו"ח.

עורך דין המתמחה בענייני תעבורה, בדרך כלל יזהה את הסיכויים לביטול הדו"ח ואת האפשרויות העומדות בפני מקבל הדו"ח, הוא יציג אותם בפני מקבל הדו"ח ויסביר לו עליהם ולבסוף ייתן לו ייעוץ משפטי מה האפשרות הכדאית ביותר למקבל הדו"ח, שעשויה להביא לביטול הדו"ח.

 

טוב, אז מה הן האפשרויות להימנע מתשלום על דו"ח תנועה?

כפי שכתבנו לעיל, באופן כללי, עומדות בפני נהג שקיבל דו"ח  תנועה מספר אפשרויות דרכם הוא יכול להימנע מהסנקציות הנלוות לדו"ח התנועה שקיבל: הגשת בקשה לביטול הדו"ח, הגשת בקשה להמרת הדו"ח לדו"ח אזהרה ("דו"ח התראה"), הגשת בקשה להסבת הדו"ח על אדם אחר והגשת בקשה להזמנה לדין. כעת נרחיב קמעא את היריעה אודות אפשרויות אלו:

 

כיצד אפשר לבטל דו"ח תנועה?

רבים לא יודעים זאת, אך ניתן לפנות תוך 30 יום ליחידת התנועה של המשטרה, ובנסיבות מסוימות להביא לביטול הדו"ח. ביטול הדו"ח נתון לשיקול הדעת של יחידת התנועה של המשטרה, וניתן לומר על המדיניות של יחידה התנועה שהיא מדיניות שאינה ממהרת לבטל דו"חות תנועה. אולם חשוב להדגיש – דו"ח תעבורה אינו גזירה שאין בנמצא אפשרות לבטלה, ובאמצעות שימוש נכון בכלים המשפטיים העומדים לרשותו של מקבל דו"ח התנועה, הוא עשוי לשפר את סיכויו להביא לביטול הדו"ח.

יש לשים לב כי, הבקשה לביטול הדו"ח אינה מוגשת אוטומטית, אלא על מקבל הדו"ח ליזום בקשה לביטול דו"ח תנועה. מקבל הדו"ח, צריך לשלוח מכתב ייעודי המפרט בצורה מנומקת ומשכנעת מדוע לדעתו יחידת התנועה צריכה לבטל את הדו"ח שקיבל. המכתב שהוא שולח, צריך להיות מלווה במסמכים רלוונטיים שעשויים לשכנע את הנמען של המכתב לבטל את הדו"ח, מסמכים אלו יכולים למשל לכלול ראיות שונות המצדיקות את ביטולו של הדו"ח. נמחיש זאת באמצעות דוגמא: אם נהג קיבל דו"ח על עבירת תנועה הקשורה לחניה באדום לבן, עליו להוכיח שהדו"ח אינו מוצדק – והוא לעשות זאת באמצעות תמונות המוכיחות שצבע החנייה דהוי ולא ברור מספיק, או להביא תצלום המעיד על כך שבכלל רכבו חנה באותה עת בחניה המסומנת בכחול לבן.

צריך לזכור שלעיתים רבות, מדובר באמצעים משפטיים מתוחכמים ובטכניקות מגוונות שבאמצעותם אפשר לבטל דו"ח. עורך דין מנוסה לענייני תעבורה מכיר את האמצעים ואת הטכניקות הללו, ובאמצעות ייעוץ עימו – ניתן לשפר את הסיכויים לביטול הקנס.

 

כיצד אפשר להמיר דו"ח תנועה לדו"ח אזהרה?

המרת דו"ח תנועה לדו"ח אזהרה, לרוב, תתאפשר לנהגים בעלי ותק נהיגה של מספר שנים, כאשר מדובר, לרוב, בנהגים שזהו דו"ח התנועה הראשון שלהם. בדומה להגשת בקשה לביטול דו"ח תנועה, כך גם בבקשה להמרת דו"ח תנועה לדו"ח אזהרה, מדובר בהליך יזום בו מקבל הדו"ח מגיש בקשה ליחידת התנועה אודות רצונו להמיר את דו"ח התנועה לדו"ח אזהרה. בנוסף, בדומה להגשת בקשה לביטול דו"ח, גם בבקשה להמרה לדו"ח אזהרה נדרש מהנהג להגיש את הבקשה להמרה תוך 30 יום מעת קבלת דו"ח התנועה.

בקשה להמרת דו"ח תנועה לדו"ח אזהרה צריכה להיות מנומקת היטב. בניגוד לבקשה לביטול דו"ח תעבורה, בקשה להמרה לדו"ח אזהרה אינה כרוכה בשכנוע הרשויות על כך שהעבירה לא נעשתה, אלא מדובר בסוג אחר של שכנוע – התמקדות בכך שמדובר באירוע חריג ביחס לתפקודו הרגיל של הנהג. לפיכך, בקשה להמרה לדו"ח אזהרה תכיל, לרוב, פירוט על כך שמדובר בנהג זהיר הנוהג בבטחה ומציית באופן תמידי לחוקי התנועה, ואילו העבירה שנעשתה אינה משקפת את תרבות נהיגתו הכללית.

עורך דין מנוסה המתמחה בענייני תחבורה עשוי לנסח מכתב שכזה בצורה מיטבית שתבסס את הטענה שמגיע לנהג דו"ח אזהרה בלבד, ובכך לסייע למקבל דו"ח תנועה להמיר את הדו"ח לדו"ח אזהרה בלבד.

 

כיצד אפשר להסב דו"ח תנועה על אדם אחר?

כפי שצוין לעיל, לעיתים רבות דו"חות תנועה נשלחים באמצעות דואר רשום. דוגמא נפוצה לכך היא במקרה של דו"ח תנועה המוגש בגין נהיגה במהירות מופרזת. במקרה כזה, דו"ח התנועה, לרוב, נשלח בדואר רשום לכתובת של בעלי הרכב המופיעה ברישומים של רשויות המדינה, כאשר הדו"ח עצמו רשום על שמו של הבעלים של הרכב.

אולם, לא תמיד מי שנוהג ברכב הוא דווקא בעלי הרכב, ולכן ייתכן כי עבירת התנועה כלל לא בוצעה על ידי בעל הרכב שהדו"ח נזקף לחובתו, אלא העבירה נעשתה דווקא על ידי אדם אחר שנהג ברכב באותה עת שבה נעשתה העבירה. במקרים כאלו, ישנה אפשרות להגיש בקשה להסב את הדו"ח על הנהג שהשתמש ברכב באותה עת שבה נעשתה העבירה.

בהקשר זה, ישנה חשיבות רבה לציין, שהסבת הדו"ח לאדם אחר כרוכה בהגשת תצהיר על ידי מקבל הדו"ח – כלומר, נדרש מהבעלים של הרכב למלא תצהיר על כך שלא הוא נהג ברכב בעת בה בוצעה עבירת התנועה שבגינה הוא קיבל את הדו"ח, אלא אדם אחר נהג ברכב באותו זמן.

התצהיר חייב להיות אמיתי – תצהיר שקרי, עשוי לגרור אחריו הליכים פליילים. בנוסף, במקרה שהבעלים של רכב שקיבל דו"ח, טוען שנהג אחר השתמש ברכב שלא ברשותו בעת ביצוע עבירת התנועה, זה עשוי לגרור הליכים משפטיים שונים כלפי כלפי אותו אדם שהשתמש ברכב בלא רשות בעלי הרכב.

 

כיצד אפשר לבקש להישפט על דו"ח תנועה?

עבירה מסוג 'ברירת משפט' מאפשרת בפני מקבל הדו"ח להגיש בקשה להיות מוזמן לדין ולהישפט על העבירה שביצע. המשפט מתנהל בין כתלי בית המשפט לענייני תעבורה, בפני שופט ייעודי. הדיון בבית המשפט אינו מבטיח את ביטול דו"ח התנועה, אך מאפשר למקבל הדו"ח לשטוח את טענותיו בפני שופט בית המשפט לענייני תעבורה, תוך שמקבל הדו"ח מתמקד בלשכנע את השופט, מדוע ראוי לבטל את הדו"ח שניתן לו.

בקשה להזמנה לדין צריכה להיות מוגשת תוך 90 יום מעת קבלת דו"ח התנועה. אולם, במידה ומקבל הדו"ח הגיש בקשה לביטול הדו"ח (בתוך 30 יום ממועד קבלת הדו"ח) ונענה בשלילה – אז הוא רשאי להגיש בקשה להזמנה לדין תוך 30 יום מעת דחיית הבקשה לביטול הדו"ח.

הדיון בבית משפט לענייני תעבורה, דומה בהרבה מובנים לדיונים רגילים בבתי משפט אך גם שונה מהם בהרבה מובנים. כאמור, מגמתו של מקבל הדו"ח הינה לשכנע את השופט, באמצעות טיעונים רלוונטיים, מדוע לטעמו יש לבטל את הדו"ח שקיבל. השופט יכול להחליט על זיכוי מקבל הדו"ח ובכך על ביטול הדו"ח לחלוטין.

כמו כן, אם השופט לא שוכנע שיש לבטל את הדו"ח, הוא עדיין יכול להקל עם מקבל הדו"ח ולמזער את העונש. יחד עם זאת, השופט יכול גם להחמיר עם מקבל הדו"ח ולהטיל עונש כבד יותר. במידה ובית המשפט לא קיבל את טענותיו של מקבל הדו"ח ולא ביטל את דו"ח התנועה, ישנה אפשרות להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום ממועד קבלת פסק הדין.

צריך לזכור כי, במקרים רבים, עומדות למקבל הדו"ח שמבקש להישפט טענות משפטיות שאדם מן השורה אינו מכירם, אך עורך דין מנוסה המתמחה בענייני תחבורה – מכירם, ויודע כיצד להשתמש בהם באופן ראוי, כדי להביא לביטול הדו"ח ולמזעור העונש.

 

האם ישנה אפשרות נוספת לביטול דו"ח תנועה מסוג "ברירת משפט"?

כן, ישנה אפשרות נוספת לבטל דו"ח תנועה מסוג "ברירת משפט". אפשרות זו קשורה ל"דיני ההתיישנות" בישראל. מבלי להיכנס לפרטי פרטים של דיני ההתיישנות במשפט הישראלי, נזכיר רק כי, המדינה מכירה בכך שאין להעמיד אדם לדין בגין עבירות שחלה עליהם "התיישנות".

נשאלת השאלה מתי מתרחשת ההתיישנות? התשובה לכך היא, שהתיישנות מתרחשת כאשר עובר פרק זמן משמעותי מהמועד בו אדם ביצע את העבירה ועד המועד בו אדם מועמד לדין. פרק זמן זה נקרא בשפה המשפטית "תקופת ההתיישנות". לעבירות שונות ישנן תקופות התיישנות שונות.

בהקשר של עבירות מסוג "ברירת משפט", לרוב, תקופת ההתיישנות הינה שנה אחת. כלומר, אם נהג ביצע עבירת תנועה קלה מסוג ברירת משפט, בשנת 2010, אך הוא קיבל דו"ח תנועה בגין אותה עבירה רק בשנת 2012 – חלה על העבירה התיישנות, ומחמת ההתיישנות אי אפשר להאשים את מבצע העבירה, ולכאורה הדו"ח חסר משמעות מבחינה משפטית והנהג לא יצטרך לשלם את ההוצאות הנלוות לדו"ח או לא יירשמו לחובתו נקודות רישיון.

בנוסף, בדיני תעבורה יש דין מיוחד ביחס למצלמות מהירות – תקופת ההתיישנות בדו"ח תנועה ביחס לעבירה שנתפסה על ידי מצלמת מהירות, היינה 4 חודשים. לכן, נהג שביצע עבירת תנועה שתועדה על ידי מצלמת מהירות – אם הדו"ח לא נשלח אליו לאחר 4 חודשים, אז לכאורה לא ניתן יהיה להאשימו ולחייבו לשלם, בגלל שחל על הדו"ח דין התיישנות.

במידה וקיבלתם דו"ח תנועה ואתם לא בטוחים האם להגיש ערעור לבית משפט או לשלם ולשכוח, אנחנו מזמינים אותכם לשלוח את צילום הדו"ח אלינו במייל, אנחנו נבחן את הדו"ח ונחזור אליכם עם תשובה תוך 24 שעות. עורכי דין שלנו ישמחו לענות על כל השאלות גם בטלפון ואנחנו זמינים 24/7 – תמיד יש עורך דין מומחה לתעבורה זמין במשרד. נשמח לעזור גם לכם!

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ולפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ואין הכותב אחראי על שום נזק אשר ייגרם לעושה שימוש במאמר זה.

לקבלת ייעוץ מעורך דין
מידע נוסף
נהג חדש

קיבלת רישיון נהיגה? ברכות! הנך נהג חדש במדינת ישראל.

השאירו פרטים ועו"ד יחזור אליכם בהקדם

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם עורך דין תעבורה, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן